Har fått tag på en gammal pärla (V50) och håller nu på att byta vajrar mm.
Har väldiga problem med att spänna mina vajrar. Har bytt hölje och kopplingsvajer och spänt så mycket jag kan, ändå så får jag ingen bra spänst i den, kopplingshandtaget fjädrar inte tillbaka till utgångsläget utan stannar nertryckt.
Är den alldeles för löst spänd?
Nästa är att byta växelvajrar (gärna höljen också). Har hört att man ska montera bort hastighetsmätaren för att enklare få utrymme att jobba och byta vajrar, hur tar jag bort den?
Sen undrar jag om någon vet hur växeln ser ut när den ligger i neutral (nere vid vajerfästena)?
Tackar på förhand för all hjälp jag kan få.
Spänna kopplingsvajer och byte av växelvajer
Re: Spänna kopplingsvajer och byte av växelvajer
grattis! välkommen.Teddan wrote:Har fått tag på en gammal pärla (V50) och håller nu på att byta vajrar mm.
Antagligen, eller så har ändarna på vajerhöljerna gått sönder vilket medför att gummit skalas av och innerdelen glider igenom hålen vid fästena. alltså: kolla att ändarna på vajerhöljena är hela fortfarande.Teddan wrote: Har väldiga problem med att spänna mina vajrar. Har bytt hölje och kopplingsvajer och spänt så mycket jag kan, ändå så får jag ingen bra spänst i den, kopplingshandtaget fjädrar inte tillbaka till utgångsläget utan stannar nertryckt.
Är den alldeles för löst spänd?
du måste ta bort framljuset för att komma in underTeddan wrote: Nästa är att byta växelvajrar (gärna höljen också). Har hört att man ska montera bort hastighetsmätaren för att enklare få utrymme att jobba och byta vajrar, hur tar jag bort den?
har för mig att den ligger "tvärs" annars så är det lätt att kolla var den ligger genom att växla för hand vid växellådan, ibland kan det hjälpa att vrida bakhjulet lite.Teddan wrote: Sen undrar jag om någon vet hur växeln ser ut när den ligger i neutral (nere vid vajerfästena)?
Tackar på förhand för all hjälp jag kan få.
http://www.scooterhelp.com/tips/cables/gear.main.html
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1317
En annan fråga.
Hur långt ska kopplingsarmen fjädra? Kan med fingrarna fjädra den någon centimeter sen tar det stopp, är detta som det ska eller ska man kunna dra armen ännu längre?
Dvs när jag trycker ner kopplingshandtaget och vajern drar åt. Hur långt ska kopplingsarmen fjädra för att bli urkopplad?
//Teddan
Hur långt ska kopplingsarmen fjädra? Kan med fingrarna fjädra den någon centimeter sen tar det stopp, är detta som det ska eller ska man kunna dra armen ännu längre?
Dvs när jag trycker ner kopplingshandtaget och vajern drar åt. Hur långt ska kopplingsarmen fjädra för att bli urkopplad?
//Teddan
Som du säger så kan man vrida kopplingsarmen några cm tills det tar stopp. detta är bara en transportsträcka för att man ska kunna haka på och av kopplingsvajern utan att behöva skruva med vajerlåset. för att kunna vrida kopplingsarmen så att den kopplas ur måste man använda polygrip eller liknande alltså förbi "stoppet".Teddan wrote:En annan fråga.
//Teddan
Om du kan trycka in kopplingshandtaget till botten utan att den kopplar ut så har du inte spänt tillräckligt.
Om du spänner så mycket att du inte kan trycka in kopplingshandtaget hela vägen in och trots allt inte kopplar ur så kan lamellerna ha klibbat ihop och då kan det hjälpa att knuffa scootern med en växel i så att lamellerna säras.
Hoppas det hjälper. det låter mer komplicerat kanske än vad det är.