Variatoremfråga
Variatoremfråga
Hej igen efter lite bortavaro från forumet.
Är det någon som vet hur många max antal mil som rekomenderas på variatorremmen?
Jag tror att det är 1200 mil men är inte säker.
Skall man kanske byta variator samtidigt? De är ju inte så dyra om man tittar på Ebay.
Jag har kört nästan 600 mil med min GTV 250 och något slitage syns inte mer än att remmen bara är lite polerad på sidorna.
Vet inte heller om det är någon mening att köpa en Malossi kevlarem eller liknande.
Tänkte köra en ordentlig långtur framåt sommaren genom Frankrike och vidare till Irland med Vespan.
Vi får se vart näsan pekar (smile)
Är det någon som vet hur många max antal mil som rekomenderas på variatorremmen?
Jag tror att det är 1200 mil men är inte säker.
Skall man kanske byta variator samtidigt? De är ju inte så dyra om man tittar på Ebay.
Jag har kört nästan 600 mil med min GTV 250 och något slitage syns inte mer än att remmen bara är lite polerad på sidorna.
Vet inte heller om det är någon mening att köpa en Malossi kevlarem eller liknande.
Tänkte köra en ordentlig långtur framåt sommaren genom Frankrike och vidare till Irland med Vespan.
Vi får se vart näsan pekar (smile)
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Re: Variatoremfråga
Remmen håller så länge som serviceschemat säger, typ. 
Du ska absolut inte behöva byta variator efter bara 1200 mil. Möjligen ska du kolla över rullarnas kondition, men även detta är något som din vanliga service tar hand om. Kolla schemat så ser du.
Man känner när remmen/rullarna börjar bli dåliga, motorn tappar i bett och remmen slirar märkbart vid hårt acc. Brukar kännas som tydliga vibrationer från motorn när man drar iväg. På min Kymco brukade jag två gånger per säsong öppna transmissionen, rengöra rullbanorna med alkohol, kolla/putsa ev. byta rullarna, kolla remmen samt blåsa rent hela transmissionen med tryckluft för att få bort allt remmdamm. Finns inget som är så irriterande som en dåligt fungerande variator.
Vet att Scootering testade olika variatorer till GTV, och en av dom sakerna dom upptäckte var att Malossiremmen tog i motorblocket i högsta växeln. Inge bra för hållbarheten direkt.

Du ska absolut inte behöva byta variator efter bara 1200 mil. Möjligen ska du kolla över rullarnas kondition, men även detta är något som din vanliga service tar hand om. Kolla schemat så ser du.
Man känner när remmen/rullarna börjar bli dåliga, motorn tappar i bett och remmen slirar märkbart vid hårt acc. Brukar kännas som tydliga vibrationer från motorn när man drar iväg. På min Kymco brukade jag två gånger per säsong öppna transmissionen, rengöra rullbanorna med alkohol, kolla/putsa ev. byta rullarna, kolla remmen samt blåsa rent hela transmissionen med tryckluft för att få bort allt remmdamm. Finns inget som är så irriterande som en dåligt fungerande variator.
Vet att Scootering testade olika variatorer till GTV, och en av dom sakerna dom upptäckte var att Malossiremmen tog i motorblocket i högsta växeln. Inge bra för hållbarheten direkt.
vtwin wrote:Hej igen efter lite bortavaro från forumet.
Är det någon som vet hur många max antal mil som rekomenderas på variatorremmen?
Jag tror att det är 1200 mil men är inte säker.
Skall man kanske byta variator samtidigt? De är ju inte så dyra om man tittar på Ebay.
Jag har kört nästan 600 mil med min GTV 250 och något slitage syns inte mer än att remmen bara är lite polerad på sidorna.
Vet inte heller om det är någon mening att köpa en Malossi kevlarem eller liknande.
Tänkte köra en ordentlig långtur framåt sommaren genom Frankrike och vidare till Irland med Vespan.
Vi får se vart näsan pekar (smile)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Tack för svaret.
var precis inne på Ebay och köpte en Original Piaggio Servicesats innehållande Rem,en sats rullar,tändstift och oljefilter för £49 ganska överkomligt.
Kan vara bra att ha med i semesterpackningen
Gjorde en rengörning i vinter av rullar och remhjul, blev som nytt ,ett kul och enkelt jobb som tog en halvtimme.
Det finns säkert ett serviceshema någonstans som inte bara anvisar till den lokala verkstaden också, det är bara trevligt att veta vad andra har för erfarenheter.
Tack för tipset om Scootering .intressant...
var precis inne på Ebay och köpte en Original Piaggio Servicesats innehållande Rem,en sats rullar,tändstift och oljefilter för £49 ganska överkomligt.
Kan vara bra att ha med i semesterpackningen
Gjorde en rengörning i vinter av rullar och remhjul, blev som nytt ,ett kul och enkelt jobb som tog en halvtimme.
Det finns säkert ett serviceshema någonstans som inte bara anvisar till den lokala verkstaden också, det är bara trevligt att veta vad andra har för erfarenheter.
Tack för tipset om Scootering .intressant...
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Ja, moderna hojar är synnerligen enkla att serva, om man bortser från att de är fyrtaktare och att det är svinigt svårt att komma åt alla servicepunkter utan att lyfta ur motorn.
Jag bävar för den dag då Piaggio och andra släpper en modell där man på ett ENKELT sätt kan komma åt att byta stift och ställa ventilerna. En hel verkstadsbranch kommer gå i graven...
Mvh
/G
Jag bävar för den dag då Piaggio och andra släpper en modell där man på ett ENKELT sätt kan komma åt att byta stift och ställa ventilerna. En hel verkstadsbranch kommer gå i graven...
Mvh
/G
vtwin wrote:Tack för svaret.
var precis inne på Ebay och köpte en Original Piaggio Servicesats innehållande Rem,en sats rullar,tändstift och oljefilter för £49 ganska överkomligt.
Kan vara bra att ha med i semesterpackningen
Gjorde en rengörning i vinter av rullar och remhjul, blev som nytt ,ett kul och enkelt jobb som tog en halvtimme.
Det finns säkert ett serviceshema någonstans som inte bara anvisar till den lokala verkstaden också, det är bara trevligt att veta vad andra har för erfarenheter.
Tack för tipset om Scootering .intressant...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Variatoremfråga
Det är en del folk på Modern Vespa-forumet som är missnöjda med hållbarheten på Malossis rem. Originalremmen tycks hålla längre.vtwin wrote: Vet inte heller om det är någon mening att köpa en Malossi kevlarem eller liknande.
Glöm förresten snacket om Kevlar. Även standardremmen är gjord av Kevlar, så det är inte unikt för Malossi-remmen.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
bergfors in da house:
Det är en del folk på Modern Vespa-forumet som är missnöjda med hållbarheten på Malossis rem.
Måste bara påpeka att i 80% av missnöjda kelvarrem köpare så är det till 100% ett handhavandefel som gör att kunden inte är nöjd, om man monterar en kevlarrem från Malossi, Polini, etc. så MÅSTE man bara göra följande...
1 montera remmen
2 starta upp scootern, GASA INTE, låt stå på tomgång ca 20minuter för att göra remmen genomvarm
3 stäng av och låt scootern stå i minst 1 timme så att remmen kan kylas av
4 starta scootern, GASA INTE, låt stå på tomgång 5-6minuter, kryp iväg på en slow cruise, inga häftiga gaspådrag, ca 2mil, ställ scootern över natten
NU har alla lagren kevlar, gummi & annat härdat ihop och nu funkar remmen som den ska, men visst en kevlar rem är välding styv och kan kännas "huggig" och inte lika följsam som en standard rem som inte är lika hårt kevlarförstärkt. Malossi har en som dom kallar "Special Belt" som inte är lika hårt kevlarförstärkta som deras Kevlar eller X-Belt och dom måste jag säga att jag har till 100% nöjda kunder med både mopped & maxiscooter....
DP says: Har sett ett par "fågelbon" av nya o-inkörda kevlarremmar....
Det är en del folk på Modern Vespa-forumet som är missnöjda med hållbarheten på Malossis rem.
Måste bara påpeka att i 80% av missnöjda kelvarrem köpare så är det till 100% ett handhavandefel som gör att kunden inte är nöjd, om man monterar en kevlarrem från Malossi, Polini, etc. så MÅSTE man bara göra följande...
1 montera remmen
2 starta upp scootern, GASA INTE, låt stå på tomgång ca 20minuter för att göra remmen genomvarm
3 stäng av och låt scootern stå i minst 1 timme så att remmen kan kylas av
4 starta scootern, GASA INTE, låt stå på tomgång 5-6minuter, kryp iväg på en slow cruise, inga häftiga gaspådrag, ca 2mil, ställ scootern över natten
NU har alla lagren kevlar, gummi & annat härdat ihop och nu funkar remmen som den ska, men visst en kevlar rem är välding styv och kan kännas "huggig" och inte lika följsam som en standard rem som inte är lika hårt kevlarförstärkt. Malossi har en som dom kallar "Special Belt" som inte är lika hårt kevlarförstärkta som deras Kevlar eller X-Belt och dom måste jag säga att jag har till 100% nöjda kunder med både mopped & maxiscooter....
DP says: Har sett ett par "fågelbon" av nya o-inkörda kevlarremmar....
Grabbarna i EM:s verkstad suckar tungt varje gång det kommer in en GT, GTS eller GTV på service. Mycket att ta bort och svårt att komma åt tydligen.Hedge wrote:Ja, moderna hojar är synnerligen enkla att serva, om man bortser från att de är fyrtaktare och att det är svinigt svårt att komma åt alla servicepunkter utan att lyfta ur motorn.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Är de lata på EM?jencla wrote:Grabbarna i EM:s verkstad suckar tungt varje gång det kommer in en GT, GTS eller GTV på service. Mycket att ta bort och svårt att komma åt tydligen.Hedge wrote:Ja, moderna hojar är synnerligen enkla att serva, om man bortser från att de är fyrtaktare och att det är svinigt svårt att komma åt alla servicepunkter utan att lyfta ur motorn.
/jens
Jag tycker att det var mycket lätt och gick snabbt att plocka ner och ihop GTV n. i vintras.
Viktigt är dock att man tar sakerna i rätt ordning.
Ventilkontroll/justering till ex. kan se knöligt ut men icke.
Ta bort ljuddämparen ta bort bakhjulet lossa stötdäparna och tändstifts kabeln
Dra hela vespan bakåt på centralstödet. Nu är hela ventilkåpan blottad.
Variator-rem byte tar 15-30 min med kaffepaus.
Värre är det då att byta koppling i Guzzin men det tar vi i ett annat forum #SMILE#
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Det är stor skillnad på deras situation jämfört med att serva EN hoj, en gång om året. Speciellt om ska lyckas gå med vinst på det.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
vtwin wrote:Är de lata på EM?jencla wrote:Grabbarna i EM:s verkstad suckar tungt varje gång det kommer in en GT, GTS eller GTV på service. Mycket att ta bort och svårt att komma åt tydligen.Hedge wrote:Ja, moderna hojar är synnerligen enkla att serva, om man bortser från att de är fyrtaktare och att det är svinigt svårt att komma åt alla servicepunkter utan att lyfta ur motorn.
/jens
Jag tycker att det var mycket lätt och gick snabbt att plocka ner och ihop GTV n. i vintras.
Viktigt är dock att man tar sakerna i rätt ordning.
Ventilkontroll/justering till ex. kan se knöligt ut men icke.
Ta bort ljuddämparen ta bort bakhjulet lossa stötdäparna och tändstifts kabeln
Dra hela vespan bakåt på centralstödet. Nu är hela ventilkåpan blottad.
Variator-rem byte tar 15-30 min med kaffepaus.
Värre är det då att byta koppling i Guzzin men det tar vi i ett annat forum #SMILE#
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Varför klagar alla verkstäder på mängden jobb att utföra saker? Det är bara att ange timpris, antal ca timmar så får väl kunden ta ställning själv? Vi som kunder är ju inte korkade direkt.
Vespa 50 är för jobbiga, moderna Vespa är för jobbiga, gamla mc vespor är för oregelbundna ideras felsökning.
Jaha, varför driver man en mc verkstad då? För att byta olja då och då?
Det kan vi ju ändå göra själv enkelt!
Jag personligen är ganska trött på verkstäders (och hantverkares i allmänhet) tjatighet.
Helt personlig reflektering här dock, Ingen attack!

Vespa 50 är för jobbiga, moderna Vespa är för jobbiga, gamla mc vespor är för oregelbundna ideras felsökning.
Jaha, varför driver man en mc verkstad då? För att byta olja då och då?
Det kan vi ju ändå göra själv enkelt!
Jag personligen är ganska trött på verkstäders (och hantverkares i allmänhet) tjatighet.
Helt personlig reflektering här dock, Ingen attack!

Bara det är gjord av plåt så....
Av den enkla anledningen att det är lättare att räkna hem arbetskostnaden med snabba jobb, och man får en större omsättning. Långtidjobb binder upp plats, personal och är svårplanerade.
Ekonomi, helt enkelt. Det är ju ett företag som vilket annat som helst, och målet är inte att meka i sig, det är att göra pengar.
/G
Ekonomi, helt enkelt. Det är ju ett företag som vilket annat som helst, och målet är inte att meka i sig, det är att göra pengar.
/G
kejj wrote:Varför klagar alla verkstäder på mängden jobb att utföra saker? Det är bara att ange timpris, antal ca timmar så får väl kunden ta ställning själv? Vi som kunder är ju inte korkade direkt.
Vespa 50 är för jobbiga, moderna Vespa är för jobbiga, gamla mc vespor är för oregelbundna ideras felsökning.
Jaha, varför driver man en mc verkstad då? För att byta olja då och då?
Det kan vi ju ändå göra själv enkelt!
Jag personligen är ganska trött på verkstäders (och hantverkares i allmänhet) tjatighet.
Helt personlig reflektering här dock, Ingen attack!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hej var på ebay hittade du kittet? Fanns det till 200 gt?vtwin wrote:Tack för svaret.
var precis inne på Ebay och köpte en Original Piaggio Servicesats innehållande Rem,en sats rullar,tändstift och oljefilter för £49 ganska överkomligt.
Kan vara bra att ha med i semesterpackningen
Gjorde en rengörning i vinter av rullar och remhjul, blev som nytt ,ett kul och enkelt jobb som tog en halvtimme.
Det finns säkert ett serviceshema någonstans som inte bara anvisar till den lokala verkstaden också, det är bara trevligt att veta vad andra har för erfarenheter.
Tack för tipset om Scootering .intressant...
Är i behov av ett likadant...
/Jens
Hejrasjen wrote:Hej var på ebay hittade du kittet? Fanns det till 200 gt?vtwin wrote:Tack för svaret.
var precis inne på Ebay och köpte en Original Piaggio Servicesats innehållande Rem,en sats rullar,tändstift och oljefilter för £49 ganska överkomligt.
Kan vara bra att ha med i semesterpackningen
Gjorde en rengörning i vinter av rullar och remhjul, blev som nytt ,ett kul och enkelt jobb som tog en halvtimme.
Det finns säkert ett serviceshema någonstans som inte bara anvisar till den lokala verkstaden också, det är bara trevligt att veta vad andra har för erfarenheter.
Tack för tipset om Scootering .intressant...
Är i behov av ett likadant.../Jens
Jag köpte mitt från
http://stores.ebay.co.uk/deliriumscooters
Här finns lite av varje till moderna Scooters.
Hittar du inget så kan du mejla butiken så kan de nog hjälpa dig
Engelsmännen är mycket trevliga när det gäller sådant här.
Björn..
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Jag rekomenderar deliriumscooters varmt.
6 dagars leveranstid hem i brevlådan inkl lörd och söndag.
Det var skillnad mot när jag köpte mitt Tucano Urbano värmetäcke till vespan från Italien. det tog en Månad och med minst tre gånger högre frakt.
6 dagars leveranstid hem i brevlådan inkl lörd och söndag.
Det var skillnad mot när jag köpte mitt Tucano Urbano värmetäcke till vespan från Italien. det tog en Månad och med minst tre gånger högre frakt.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]