Bra backspeglar?
Bra backspeglar?
Inser att jag måste komplettera mina vespor med bra och snygga backspeglar.
Men vad ska man köpa?
Först och främst måste givetvis funktionen vara bra men även att de stilmässigt passar till min gamlingar från 50-60-talet.
Behöver speglar till följande modeller:
VM2 1954 (Elit)
VN2 1957 (Elit)
V5SA 1965 (V50S)
VNS3 1962 (Popolino)
VGLB 1962 (Touring)
VS5T 1960 (Grand Sport)
Nedanstående modeller har jag bl a "hittat", men fästena på styret verkar inte vara särskilt snygga!?
Är ute efter någon modell som går att skruva fast på styret, alltså ingen kläm modell eller någon form at fäst anordning på skölden. Har erfarenhet sen tidigare att dessa vibrerar så mycket att spegelbilden nästan försvinner.
EM säljer en typ med extra lång stång vilket förefaller bra?
Backspegel , rund "Bumm" rostfrittstål
Passar till: Universal
Artikelnr: 135308
Pris:235 SEK
Biltema säljer denna som nyhet - kan det vara något? (dock ej något fäste!?)
Var hittar man lämpliga fästen om det nu skulle bli dessa
Backspegel, kromad
Universalmodell för styrmontering. M10 x 1,25 gänga. Passar de flesta typer av hojar. Passar både höger och vänster sida. Armens längd 180 mm. Spegelglasets mått 144 x 85 mm.
82-172 49,90 kr
Tacksam för tips och inköpsställe!
Hälsningar
Erling
Men vad ska man köpa?
Först och främst måste givetvis funktionen vara bra men även att de stilmässigt passar till min gamlingar från 50-60-talet.
Behöver speglar till följande modeller:
VM2 1954 (Elit)
VN2 1957 (Elit)
V5SA 1965 (V50S)
VNS3 1962 (Popolino)
VGLB 1962 (Touring)
VS5T 1960 (Grand Sport)
Nedanstående modeller har jag bl a "hittat", men fästena på styret verkar inte vara särskilt snygga!?
Är ute efter någon modell som går att skruva fast på styret, alltså ingen kläm modell eller någon form at fäst anordning på skölden. Har erfarenhet sen tidigare att dessa vibrerar så mycket att spegelbilden nästan försvinner.
EM säljer en typ med extra lång stång vilket förefaller bra?
Backspegel , rund "Bumm" rostfrittstål
Passar till: Universal
Artikelnr: 135308
Pris:235 SEK
Biltema säljer denna som nyhet - kan det vara något? (dock ej något fäste!?)
Var hittar man lämpliga fästen om det nu skulle bli dessa
Backspegel, kromad
Universalmodell för styrmontering. M10 x 1,25 gänga. Passar de flesta typer av hojar. Passar både höger och vänster sida. Armens längd 180 mm. Spegelglasets mått 144 x 85 mm.
82-172 49,90 kr
Tacksam för tips och inköpsställe!
Hälsningar
Erling
Re: Bra backspeglar?
Kör själv utan backspegel men hade det tidigare på min Touring -60.Erling wrote:Inser att jag måste komplettera mina vespor med bra och snygga backspeglar.
Men vad ska man köpa?
Först och främst måste givetvis funktionen vara bra men även att de stilmässigt passar till min gamlingar från 50-60-talet.
Behöver speglar till följande modeller:
VM2 1954 (Elit)
VN2 1957 (Elit)
V5SA 1965 (V50S)
VNS3 1962 (Popolino)
VGLB 1962 (Touring)
VS5T 1960 (Grand Sport)
Nedanstående modeller har jag bl a "hittat", men fästena på styret verkar inte vara särskilt snygga!?
Är ute efter någon modell som går att skruva fast på styret, alltså ingen kläm modell eller någon form at fäst anordning på skölden. Har erfarenhet sen tidigare att dessa vibrerar så mycket att spegelbilden nästan försvinner.
EM säljer en typ med extra lång stång vilket förefaller bra?
Backspegel , rund "Bumm" rostfrittstål
Passar till: Universal
Artikelnr: 135308
Pris:235 SEK
Biltema säljer denna som nyhet - kan det vara något? (dock ej något fäste!?)
Var hittar man lämpliga fästen om det nu skulle bli dessa
Backspegel, kromad
Universalmodell för styrmontering. M10 x 1,25 gänga. Passar de flesta typer av hojar. Passar både höger och vänster sida. Armens längd 180 mm. Spegelglasets mått 144 x 85 mm.
82-172 49,90 kr
Tacksam för tips och inköpsställe!
Hälsningar
Erling
Frågan är ska det vara estetiskt rätt, stilmässigt rätt eller kanske rent av praktiskt också?
En del tycker att spegelns form ska vara samma som strålkastaren. (alltså rund i alla din fall) ps.grattis till en fin samling Vespor!
Under sextiotalets första halva när modseran börjar ta form och julgransscootar med 150 lampor och 32 speglar var häftigt så ser man en mix av olika speglar, former, färger...
Klämspegel på skölden är ju också en variant som funnits sedan 50-60 talet i olika utföranden...
Med andra ord, inget är fel, bara du själv gillar det
Personligen skulle jag välja bort svarta plastspeglar när det gäller dina Vespor
kolla här för att se lite olika varianter
http://www.scoot-parts.com/servlet/the- ... Categories
Federico
Min erfarenhet av speglar som kläms fast i knäskyddet är att de inte hålls. Alltså spegeldelen. Det var usligt att hitta en plats som inte var i vägen eller är utsatt för smällar. Och när man äntligen fick fram en plats och lyckades vrida spegeln så att man nästan såg något med den så behövde man bara starta och åka en stund så var spegeln i en annan vinkel och allt man såg var asfalt. Och eftersom man ser asfalt utan spegel så flög den spegeln i en knut dit samtliga andra liknande speglar hamnat. Vi har nu speglar som fästs under handtaget (färdig gänga på nyare Vespor, VLA, Rally, 180SS) och gubbens VGLB har ett järn från SIP (fäst under lampan där det finns ett skruvhål) där spegeln är fäst. Ser snyggt ut.
Samtliga användbara speglar är runda medan speglarna-i-knuten är trapezoidformade (smalare i fäständan). Alla är kromade, plast ser inte bra ut.
I-knuten-speglarna är antagligen mera tidstypiska, men de runda är användbara.
Samtliga användbara speglar är runda medan speglarna-i-knuten är trapezoidformade (smalare i fäständan). Alla är kromade, plast ser inte bra ut.
I-knuten-speglarna är antagligen mera tidstypiska, men de runda är användbara.
Jag har också kört utan speglar, men en incident som inträffade förra sommaren gör att jag har tänkt om. Det hände dock inget farligt - jag hade tur - men fick mig en rejäl tankeställare.
Vindbruset från hjälmen kan spela en otrevliga spratt, dessutom är jag är nog också lite hörselskadad eftersom jag jobbat med musik i hela mitt liv, där smällande högtalare mm kanske har gjort sitt.
Klämspeglarna - som jag hade förr - tycker jag också har en dålig funktion precis som Vespaco säger.
Svarta plast speglar passar förstås bra på många nyare modeller, men jag vill försöka hitta något mera genuint från tidsandan - 50/60-tal - i krom.
Erling
Vindbruset från hjälmen kan spela en otrevliga spratt, dessutom är jag är nog också lite hörselskadad eftersom jag jobbat med musik i hela mitt liv, där smällande högtalare mm kanske har gjort sitt.
Klämspeglarna - som jag hade förr - tycker jag också har en dålig funktion precis som Vespaco säger.
Svarta plast speglar passar förstås bra på många nyare modeller, men jag vill försöka hitta något mera genuint från tidsandan - 50/60-tal - i krom.
Erling
Bikeparts i mönsterås har jag handlat av flera gånger, mkt trevliga och skickar alltid rätt grejor i god tid. Denna boutique vänder sig främst till Triumph och Norton- ligister som jag men dom råkar även ha ett fint sortiment med klassiska speglar:
http://www.bikeparts.se/SOK_ARTIKLAR.as ... For=spegel
http://www.bikeparts.se/SOK_ARTIKLAR.as ... For=spegel
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Jag tycker också det är trevligt med speglar. Körde hela vintern utan spegel på V50 och blev otrevligt överraskad flera gånger av en tyst bil som svepte om när jag minst anade det.
Runda kromade backspeglar som fästes med hållare under styret är min melodi. Mitt största problem har varit att få rätt längd på skaftet till speglarna. Tex Art.-Nr. 61088500 från SIP, en CUPPINI-spegel, såg så här pyttig och löjlig ut på en largeframe (förutom den lilla detaljen att man inte heller såg något genom dem):

Det blir ju förstås lite olika beroende på vilken hållare man sätter under styret, i detta fallet en STELLA-hållare från SIP (Art.-Nr. 61080110)...
Det blev snabbt en större (mer långskaftad) spegel (gamla orginalspeglar för PX, vilka måste gängas för att kunna fästas såhär):

Så även om jag inte provat t ex EM's långskaftade speglar, tycker jag personligen att det låter som en bra idé för en largeframe, åtminstone ur trafiksäkerhetssynpunkt (smaken är ju däremot förstås delad
)
Mindre storlekar passar betydligt bättre på smallframe (dock ej exakt samma sorts spegel, men jämförbar storlek som CUPPINI-speglarna jag tog bort igen från PX'en):

på smallframen har jag det backspegelsfäste som EM säljer, vilket kanske inte är jättesnyggt, men inte speciellt iögonfallande och därmed OK. Dock bör nämnas att jag får vrida lite på kroppen när jag tittar i primaverans backspegel för att få fritt synfält...
"Vanliga" MC-handlare kan definitivt vara värda ett besök, det är bra att kunna se spegeln i verkligheten och det kan vara långt till närmaste Vespa-handlare...
Runda kromade backspeglar som fästes med hållare under styret är min melodi. Mitt största problem har varit att få rätt längd på skaftet till speglarna. Tex Art.-Nr. 61088500 från SIP, en CUPPINI-spegel, såg så här pyttig och löjlig ut på en largeframe (förutom den lilla detaljen att man inte heller såg något genom dem):

Det blir ju förstås lite olika beroende på vilken hållare man sätter under styret, i detta fallet en STELLA-hållare från SIP (Art.-Nr. 61080110)...
Det blev snabbt en större (mer långskaftad) spegel (gamla orginalspeglar för PX, vilka måste gängas för att kunna fästas såhär):

Så även om jag inte provat t ex EM's långskaftade speglar, tycker jag personligen att det låter som en bra idé för en largeframe, åtminstone ur trafiksäkerhetssynpunkt (smaken är ju däremot förstås delad

Mindre storlekar passar betydligt bättre på smallframe (dock ej exakt samma sorts spegel, men jämförbar storlek som CUPPINI-speglarna jag tog bort igen från PX'en):

på smallframen har jag det backspegelsfäste som EM säljer, vilket kanske inte är jättesnyggt, men inte speciellt iögonfallande och därmed OK. Dock bör nämnas att jag får vrida lite på kroppen när jag tittar i primaverans backspegel för att få fritt synfält...
"Vanliga" MC-handlare kan definitivt vara värda ett besök, det är bra att kunna se spegeln i verkligheten och det kan vara långt till närmaste Vespa-handlare...
Har upptäckt en rolig sak med Biltemas backspeglar...
De ska fästas med en mutter M10 x 1.25 vilket ju kan verka lätt...förutom att ingen tycks sälja just den muttern, inte ens Biltema själva (!).
Fick av mekonomen förslaget att bege mig ut till gamlestans industriområde och leta efter en mytomspunnen mutterbutik, men det känns lite väl omständligt.
Någon som har något tips?
De ska fästas med en mutter M10 x 1.25 vilket ju kan verka lätt...förutom att ingen tycks sälja just den muttern, inte ens Biltema själva (!).
Fick av mekonomen förslaget att bege mig ut till gamlestans industriområde och leta efter en mytomspunnen mutterbutik, men det känns lite väl omständligt.
Någon som har något tips?
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Om det är Gamlestan i Göteborg du menar, är det nog butiken "Regale" som avses, www.regale.seDaya wrote:Fick av mekonomen förslaget att bege mig ut till gamlestans industriområde och leta efter en mytomspunnen mutterbutik, men det känns lite väl omständligt.
Någon som har något tips?
Eller i Partille, snarare. Mycket kluriga skruvar och muttrar där.
Namnet tillkom för övrigt enligt sägnen när ägarna satt på en ölhall och drack lager. "Vi tar det baklänges, men lägger till ett "e". Jodå, så att...
Åter till ämnet. Använder själv "Stadium"-backspeglar på Touring och 180SS, fällbara i armen och sällsamt stabila och okänsliga för vibrationer. Visst kläms/skruvas de fast och visst sitter de lågt, men de funkar överraskande bra.


/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Köpte precis höger och vänster spegel till min PX från SIP och kan bara säga att jag är helnöjd. Känns skönt att faktiskt se bakåt utan att vrida nacken ur led och ändå se rätt stilig ut. Dessutom pryds speglarna med ett fint litet klistermärke som det står "Rostfrei" på 
Höger = Art.-Nr. 61990000
Vänster = Art.-Nr. 61080000


Höger = Art.-Nr. 61990000
Vänster = Art.-Nr. 61080000

"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Hos ett engelskt ställe, där du kan förlora dig i krom...!Uffebuffe wrote:Var hittade du dom speglarna Peter
/AkopiaUffe
http://www.allstyles-lambretta-vespa.co ... ights.html
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)