Ointressant nördfråga

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Ointressant nördfråga

Post by Terraplane Blues »

En totalt ointressant och obetydlig fråga av nördkaraktär: noterade nyligen att kopplingskåpan på smallframe är märkt "3" på Vespa 50 och "4" på Primavera, vilket jag förmodar ska påtala vilket antal växlar motorn har? Eller finns det någon annan rimlig förklaring?

Varför bemöda sig att gjuta olika lock när de är identiska? Och varför förmodat märka upp dem efter antal växlar isåfall? Det här kräver en ordentlig utredning känner jag... :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Ointressant nördfråga

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:En totalt ointressant och obetydlig fråga av nördkaraktär: noterade nyligen att kopplingskåpan på smallframe är märkt "3" på Vespa 50 och "4" på Primavera, vilket jag förmodar ska påtala vilket antal växlar motorn har? Eller finns det någon annan rimlig förklaring?

Varför bemöda sig att gjuta olika lock när de är identiska? Och varför förmodat märka upp dem efter antal växlar isåfall? Det här kräver en ordentlig utredning känner jag... :wink:
det är inte så att den ena har nållagrade armen och den andra olagrad?
Federico
Terraplane Blues

Re: Ointressant nördfråga

Post by Terraplane Blues »

Federico wrote:det är inte så att den ena har nållagrade armen och den andra olagrad?
Såvitt jag minns har de båda olagrade armar. Även om det skulle vara som du påpekar tycker jag det är konstigt att man gjuter in olika siffror i locket?

För den som vill kolla sitter antingen siffran 3 eller 4 i relief på utsidan av kopplingskåpan. Det finns kanske någon som har en 4-växlad Vespa 50 och vill bemöda sig att kolla om den är märkt "4"?
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Nej då, mycket intressant :lol:
Jag har ingen aning men i min visserligen tidiga reservdelskatalog är kopplingkåpan listad med samma nummer för såväl 50, 50S, 90 som 125. Ett mysterium kort sagt...
/Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

eller är det helt enkelt så att man gjuter flera kåpor i samma form som sedan delas, och för att kunna felsöka vid eventuella produktionsfel så märker man dem 1 - 2 - 3 - 4 osv.
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

freddarok wrote:Nej då, mycket intressant :lol:
Jag har ingen aning men i min visserligen tidiga reservdelskatalog är kopplingkåpan listad med samma nummer för såväl 50, 50S, 90 som 125. Ett mysterium kort sagt...
/Fredrik
Visst är det intressant! :grin: Vilket nummer har kopplingskåpan i den reservdelskatalogen då? Inte 3 eller 4, väl?
Federico wrote:eller är det helt enkelt så att man gjuter flera kåpor i samma form som sedan delas, och för att kunna felsöka vid eventuella produktionsfel så märker man dem 1 - 2 - 3 - 4 osv.
Kunde mycket väl varit så, men isåfall är det en anmärkningsvärd slump att alla mina fem V50-motorer har en 3:a ingjutet på kopplingskåpan. Är det någon som har sett andra siffror än 3 och 4 på kopplingskåporna?

Det häpnadsväckande mysteriet kvarstår!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
freddarok wrote:Nej då, mycket intressant :lol:
Jag har ingen aning men i min visserligen tidiga reservdelskatalog är kopplingkåpan listad med samma nummer för såväl 50, 50S, 90 som 125. Ett mysterium kort sagt...
/Fredrik
Visst är det intressant! :grin: Vilket nummer har kopplingskåpan i den reservdelskatalogen då? Inte 3 eller 4, väl?
Federico wrote:eller är det helt enkelt så att man gjuter flera kåpor i samma form som sedan delas, och för att kunna felsöka vid eventuella produktionsfel så märker man dem 1 - 2 - 3 - 4 osv.
Kunde mycket väl varit så, men isåfall är det en anmärkningsvärd slump att alla mina fem V50-motorer har en 3:a ingjutet på kopplingskåpan. Är det någon som har sett andra siffror än 3 och 4 på kopplingskåporna?

Det häpnadsväckande mysteriet kvarstår!
det är såklart ordningen på kanalen för gjutformen, 1 och 2 är först = fresh hot alu rinner ner och gör porfria kvalitetsgjutningar, sedan 3 och fyra blir poriga och porösa 2:a sorteringskåpor.

1 och 2 kåpor monteras sedan på de maskiner som Italienarna själva får och i viss mån sydeuropa, så skickar man 3 och 4 skräpet till oss här uppe....

;)
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

En wunderbar nörddetalj! Jamen finns det då ingen som kan berätta om andra nuffror på kopplingskåpan?

Tänk om det berättar om gjutnings året i någon form? Eller om den tilltänkta maximihastigheten i 10 km/h? ;-) Eller månte kåpan som montören lyckades få rätt fastskruvad utan att den gick sönder?

Det kan nog vara fråga om gjutningsformens nummer om det inte faktiskt finns någon annan skillnad.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Federico wrote:det är såklart ordningen på kanalen för gjutformen, 1 och 2 är först = fresh hot alu rinner ner och gör porfria kvalitetsgjutningar, sedan 3 och fyra blir poriga och porösa 2:a sorteringskåpor.

1 och 2 kåpor monteras sedan på de maskiner som Italienarna själva får och i viss mån sydeuropa, så skickar man 3 och 4 skräpet till oss här uppe....

;)
Visst, så måste det ju vara - Italienarna behåller de bästa bitarna själv och skickar skräpet norröver! :grin: Då kanske man ändå skall vara glad att man har fler 3:or än 4:or?
vespaco wrote:En wunderbar nörddetalj! Jamen finns det då ingen som kan berätta om andra nuffror på kopplingskåpan?

Tänk om det berättar om gjutnings året i någon form? Eller om den tilltänkta maximihastigheten i 10 km/h? ;-) Eller månte kåpan som montören lyckades få rätt fastskruvad utan att den gick sönder?

Det kan nog vara fråga om gjutningsformens nummer om det inte faktiskt finns någon annan skillnad.
Välkommen in i diskussionen! Är det förresten inte snart dags att fröken skaffar sig en egen smallframe så att hon kan frossa i detaljnörderierna?

Tillverkningsåret går bort eftersom mina motorer är ifrån ett spann mellan ca 10 år och ändå har samma nummer (bortsett från Primaveramotorn som har nummer 4).

Jag tror allt på tesen att det speglar antalet växlar på maskinen tills dess att någon kan påvisa något annat... :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

knappast frågan om ett budskap... Det är vanligt att detaljer tillverkade i någon form, gjutning, formblåsning etc. Vänd på glasburkar, petflaskor, schampoförpackningar och du finner oftast liknande siffror.
Det är den formen som detaljen är tillverkad i som har ett nr för att eventuella fel skall kunna härledas till just den formen eller gjutmodellen.

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Och det har inget med kopplingsskivsantalen att göra? Samma för båda sorterna? För egentligen har väl kopplingskåpan inget att göra med växlarna...

Du har alltså mätt innan och utan, till och ifrån, fram och bak på alla vinklar och därtill alla vrår så att de riktigt säkert är identiska?

Vi har en Vespa på tillfälligt besök i vårt stall och nu kan man verkligen tala om trängsel! Så det verkar nog inte finnas plats ens för en liten till. Suck... Dessutom tycker jag smallisarna är så smala att jag fryser om knäna bara av att tänka på dem... ;-)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:knappast frågan om ett budskap... Det är vanligt att detaljer tillverkade i någon form, gjutning, formblåsning etc. Vänd på glasburkar, petflaskor, schampoförpackningar och du finner oftast liknande siffror.
Det är den formen som detaljen är tillverkad i som har ett nr för att eventuella fel skall kunna härledas till just den formen eller gjutmodellen.

Image
den där sipoljan är anpassad för 1 och 2 kopplingskåpor, kom ihåg att kryssa i när du beställer nästa gång så du får en oljeflaska märkt 3 eller 4
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

vespaco wrote:Och det har inget med kopplingsskivsantalen att göra? Samma för båda sorterna? För egentligen har väl kopplingskåpan inget att göra med växlarna...

Du har alltså mätt innan och utan, till och ifrån, fram och bak på alla vinklar och därtill alla vrår så att de riktigt säkert är identiska?

Vi har en Vespa på tillfälligt besök i vårt stall och nu kan man verkligen tala om trängsel! Så det verkar nog inte finnas plats ens för en liten till. Suck... Dessutom tycker jag smallisarna är så smala att jag fryser om knäna bara av att tänka på dem... ;-)
Nope, samma antal kopplingslameller

Nix, har inte mätt och haft mig. Bara konstaterat att det stod 4 på den som satt på Primaveran och 3 på alla de andra som är V50.

Jo, klart att du har plats för en liten smallframe (det har man alltid). Det är bara att flytta på några blomkrukor och vinflaskor från fönsterbrädorna så är saken biff!
Federico wrote:den där sipoljan är anpassad för 1 och 2 kopplingskåpor, kom ihåg att kryssa i när du beställer nästa gång så du får en oljeflaska märkt 3 eller 4
He-he, det där hade varit något om man ringde in sin beställning och påpekade att man ville ha olja anpassad för kopplingslock märkt 3 och 4. Hade de inte varit förvirrade på SIP förut skulle de nog allt bli det då: "Was, öl für kopplungslocke drei oder vier, sagst du"?

Jag tror faktiskt att jag kan ha kommit på en ny anledning till siffrorna: kan det bero på att primärdrevet på Primmy är avsevärt större än på Vespa 50 och att gjutningen p g a utrymmesskäl därför är annorlunda?
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Sug på den här då....
på min V5A2M motor (3 växlar) står det 8!
Lutar nog åt federico och frittes tankegångar...

C
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

crispin wrote:Sug på den här då....
på min V5A2M motor (3 växlar) står det 8!
Lutar nog åt federico och frittes tankegångar...

C
Och du har alltså inte 8 växlar? :wink: Det är inte bara en 3:a som är gjuten litet slarvig så att det ser ut som en 8:a?

Okej, då är det väl relaterat till gjutformar eller något liknande. Fast jag är rejält imponerad att alla mina fem V50-motorer har "3" ingjutet i kopplingslocken och primaveramotorn har "4" - en anmärkningsvärd slump där siffrorna även speglar antalet växlar just i mina fall...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
crispin wrote:Sug på den här då....
på min V5A2M motor (3 växlar) står det 8!
Lutar nog åt federico och frittes tankegångar...

C
Och du har alltså inte 8 växlar? :wink: Det är inte bara en 3:a som är gjuten litet slarvig så att det ser ut som en 8:a?

Okej, då är det väl relaterat till gjutformar eller något liknande. Fast jag är rejält imponerad att alla mina fem V50-motorer har "3" ingjutet i kopplingslocken och primaveramotorn har "4" - en anmärkningsvärd slump där siffrorna även speglar antalet växlar just i mina fall...
jag får kolla upp mina småramar
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Federico wrote:jag får kolla upp mina småramar
Ja, gör gärna det! Även alla andra som har smallframes också.
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

På min V50R står det 3B, betyder det att jag fått en andrasorteringsmotor... :wink:
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Vitus wrote:På min V50R står det 3B, betyder det att jag fått en andrasorteringsmotor... :wink:
Ja, förmodligen är det då en treväxlad andrasorteringsmotor, tyvärr...

- Oh, we dropped the engine to the floor!
- Shit happens, just mark it "3B" and ship it to Svezia...
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Hehe

Det är ju en teori, rackarns italienare.. :wink:
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 83
Joined: Fri 16 May 2008, 15:37
Location: gbg

Post by Jorgelattof »

slump och slump, min gamla folkabuss hade samma nummer i regskylten som min vespa har, hittade gamla bilder i garaget 666
Primavera 125 cc 1981
____________________

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Jorgelattof wrote:slump och slump, min gamla folkabuss hade samma nummer i regskylten som min vespa har, hittade gamla bilder i garaget 666
eh, du har inte kollat skalpen efter lustigt formade födelsemärken? :evil:

Crispn
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Igår hittade jag en 6'a!
Medlem i Svenska Scooterklubben.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

crispin wrote:Igår hittade jag en 6'a!
Grattis, Du vann! :grin: :evil:
Post Reply