hur satt de gamla registreringsskyltarna fast?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

hur satt de gamla registreringsskyltarna fast?

Post by crispin »

Hej.
ser på gamla bilder att scootrerna på 50 och 60-talet hade registreringsskyltar fram OCH bak, men hur satt de fast?
Fanns det särkilda hållare?

Försöker inför en ursprungskontroll att hitta tecken på min lambretta som visar att den har varit registrerad i sverige tidigare men saknar papper.

Fanns det något annat som särskilde de "svenska" vesporna och lambrettorna?

MVH

C
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: hur satt de gamla registreringsskyltarna fast?

Post by Federico »

crispin wrote:Hej.
ser på gamla bilder att scootrerna på 50 och 60-talet hade registreringsskyltar fram OCH bak, men hur satt de fast?
Fanns det särkilda hållare?

Försöker inför en ursprungskontroll att hitta tecken på min lambretta som visar att den har varit registrerad i sverige tidigare men saknar papper.

Fanns det något annat som särskilde de "svenska" vesporna och lambrettorna?

MVH

C
lambrettor med tutkåpa brukar ha två borrade hål kvar efter nummerplåt

vesporna hade en platta som sattes bakom tutan och drogs fast med tutskruvarna
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Har sett ett par Lambretta serie 1 och 2 med hållare på framskärmen, de verkar alltid varit fastsatta med två skruvar diargonalt. M6. med ca 3-4cm mellan hålen...
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: hur satt de gamla registreringsskyltarna fast?

Post by jencla »

crispin wrote:registreringsskyltar fram OCH bak, men hur satt de fast? Fanns det särkilda hållare?
Japp, så var det. Sådana hållare måste väl finnas kvar någonstans? Kunde också användas för att sätta fast tävlingsnumret fram t ex när man tävlade på Isle of Man, se min avatar :D

Ett alternativ till den sortens nummerskylt, för den sportigt inriktade, var att göra den av självhäftande plast och helt enkelt klistra den på frontskölden. Då var det praktiskt om man lyckats förhandla sig till ett kort regnummer. (Jag ägde bl a O81, O3340 och P260)

På min Lambretta serie 3 finns två hål på tutkåpan som jag missade att spackla när jag lackade om den. De var säkert också där för att fästa den främre regskylten.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Jag har ett par gållare liggande i Furulund...fast det är 1000mil bort ifrån där man befinner sig nu.

Kan fota om ett par månader.

Har nog även hållaren som satt på serie 1/2.

/C
Post Reply