Hej.
ser på gamla bilder att scootrerna på 50 och 60-talet hade registreringsskyltar fram OCH bak, men hur satt de fast?
Fanns det särkilda hållare?
Försöker inför en ursprungskontroll att hitta tecken på min lambretta som visar att den har varit registrerad i sverige tidigare men saknar papper.
Fanns det något annat som särskilde de "svenska" vesporna och lambrettorna?
MVH
C
hur satt de gamla registreringsskyltarna fast?
Re: hur satt de gamla registreringsskyltarna fast?
lambrettor med tutkåpa brukar ha två borrade hål kvar efter nummerplåtcrispin wrote:Hej.
ser på gamla bilder att scootrerna på 50 och 60-talet hade registreringsskyltar fram OCH bak, men hur satt de fast?
Fanns det särkilda hållare?
Försöker inför en ursprungskontroll att hitta tecken på min lambretta som visar att den har varit registrerad i sverige tidigare men saknar papper.
Fanns det något annat som särskilde de "svenska" vesporna och lambrettorna?
MVH
C
vesporna hade en platta som sattes bakom tutan och drogs fast med tutskruvarna
Federico
Re: hur satt de gamla registreringsskyltarna fast?
Japp, så var det. Sådana hållare måste väl finnas kvar någonstans? Kunde också användas för att sätta fast tävlingsnumret fram t ex när man tävlade på Isle of Man, se min avatarcrispin wrote:registreringsskyltar fram OCH bak, men hur satt de fast? Fanns det särkilda hållare?

Ett alternativ till den sortens nummerskylt, för den sportigt inriktade, var att göra den av självhäftande plast och helt enkelt klistra den på frontskölden. Då var det praktiskt om man lyckats förhandla sig till ett kort regnummer. (Jag ägde bl a O81, O3340 och P260)
På min Lambretta serie 3 finns två hål på tutkåpan som jag missade att spackla när jag lackade om den. De var säkert också där för att fästa den främre regskylten.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst