Vilken ska man välja?
Vilken ska man välja?
Hejsan allihop!
Jag ska köpa en scooter och jag undrar vilken som är bäst att trimma?
Det ska vara en 60-talare.
Lambretta eller Vespa?
Jag vill ha både vrid och varv så bra det nu går att kombinera detta[|)]
Mvh Pär.
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Jag ska köpa en scooter och jag undrar vilken som är bäst att trimma?
Det ska vara en 60-talare.
Lambretta eller Vespa?
Jag vill ha både vrid och varv så bra det nu går att kombinera detta[|)]
Mvh Pär.
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Hej!
Lambretta eller Vespa är den ständiga frågan?
Vissa är helt sålda på det ena märket och hatar det andra och så finns det sådana som älskar tjusningen med båda.
Om du skall trimma en Vespa från det ljuva 60-talet är det bäst att skaffa en modern motor att bygga på, brukar kosta runt 5000:-.
Lambretta brukar du kunna bygga vidare från originalmotorn.
Det är mer 'plug & play' att trimma en Vespa men inte så mycket svårare med Lambretta.
Vrid och varv går att få till på både Lambretta och Vespa.
Vad som är viktigt på båda är att man trimmar hela vägen och inte tar några genvägar.
/Calle
Lambretta eller Vespa är den ständiga frågan?
Vissa är helt sålda på det ena märket och hatar det andra och så finns det sådana som älskar tjusningen med båda.
Om du skall trimma en Vespa från det ljuva 60-talet är det bäst att skaffa en modern motor att bygga på, brukar kosta runt 5000:-.
Lambretta brukar du kunna bygga vidare från originalmotorn.
Det är mer 'plug & play' att trimma en Vespa men inte så mycket svårare med Lambretta.
Vrid och varv går att få till på både Lambretta och Vespa.
Vad som är viktigt på båda är att man trimmar hela vägen och inte tar några genvägar.
/Calle
Den eviga frågan, Lambretta eller Vespa. Några tyckanden till:
* Lambretta är betydligt mer sällsynt, det är svårare att hitta en Lambretta, och dyrare. På kontinenten och i England börjar Lambrettor i bra skick bli orimligt dyra.
* Personligen tycker jag Lambrettas vägegenskaper är klart överlägsna Vespas, när det börjar gå fort. Att köra Vespa i 120-130 känns lite läskigt, tycker åtminstone jag, medan Lambrettan är trygg som en klippa.
I övrigt är det upp till din smak, och din plånbok. Både Vespa och Lambretta går att göra snabba och snygga. Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
* Lambretta är betydligt mer sällsynt, det är svårare att hitta en Lambretta, och dyrare. På kontinenten och i England börjar Lambrettor i bra skick bli orimligt dyra.
* Personligen tycker jag Lambrettas vägegenskaper är klart överlägsna Vespas, när det börjar gå fort. Att köra Vespa i 120-130 känns lite läskigt, tycker åtminstone jag, medan Lambrettan är trygg som en klippa.
I övrigt är det upp till din smak, och din plånbok. Både Vespa och Lambretta går att göra snabba och snygga. Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Är det inte ganska mycket billigare att trimma Vespa också, även om man måste köpa en nyare motor? man får liksom mer effekt för pengarna om man trimmar Vespa, eller har prisskillnaden börjat jämnas ut? reservdelar till lambretta är inte så dyra, men trimdelarna?
Och som Jens skriver, lambrettan går bättre i högre hastigheter, men den är fortfarande långt ifrån en motorcykels vägegenskaper. om man ska jämföra i en 1-10 skala så kanske 60-tals Vespor är 1, Lambretta 2 och en gammal sunkig motorcykel från 60-talet är 10.
Federico
Och som Jens skriver, lambrettan går bättre i högre hastigheter, men den är fortfarande långt ifrån en motorcykels vägegenskaper. om man ska jämföra i en 1-10 skala så kanske 60-tals Vespor är 1, Lambretta 2 och en gammal sunkig motorcykel från 60-talet är 10.
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Hej!
Håller till stor del med, Lambrettan har ju riktig ram och gaffel, dock så går det få riktigt trevlig väghållning på en Vespa om man vill, har tid och lite pengar.
Jag har varit uppe i ca:140 med PX utan några obehagskänslor vad avser väghållning. Bara fruktan att motorn skulle ge upp och låsa bakhjulet......
Och som Calle skriver:
"Vad som är viktigt på båda är att man trimmar hela vägen och inte tar några genvägar."
Har tagit genvägar och det har kostat.......
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Håller till stor del med, Lambrettan har ju riktig ram och gaffel, dock så går det få riktigt trevlig väghållning på en Vespa om man vill, har tid och lite pengar.
Jag har varit uppe i ca:140 med PX utan några obehagskänslor vad avser väghållning. Bara fruktan att motorn skulle ge upp och låsa bakhjulet......
Och som Calle skriver:
"Vad som är viktigt på båda är att man trimmar hela vägen och inte tar några genvägar."
Har tagit genvägar och det har kostat.......

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
tänkte lite på det där med pålitligheten hos Vespa vs Lambretta. Själv har jag kört mest Vespa genom åren och kan inte ge en rättvis bedömning, men... visst är det väl så att Lambrettorna oftare står i dikeskanten med olika tekniska problem. Vespa är ju inte på något sätt problemfritt men oftast klarar de sig bättre för påfrestningar.
Kanske beror det på att Lambrettamotorn består av mer än dubbelt så mycket motordelar som kan fela. Ett annat problem är vibrationerna, Lambrettan skakar mer av någon anledning och delar lossnar och skruvar upp sig mer än på Vespa.
Tar man sedan och jämför motorerna så är en fungerande Lambrettamotor helt klart mer trimvänlig. Axlar,lager, växellåda, koppling är löjligt överdimensionerade för originaleffekten och klarar 30HK utan större problem.
Jämför det med en vespamotor där växellådan är den svaga länken och kräver konstant översyn då vi snackar 20-30HK.
Federico
Kanske beror det på att Lambrettamotorn består av mer än dubbelt så mycket motordelar som kan fela. Ett annat problem är vibrationerna, Lambrettan skakar mer av någon anledning och delar lossnar och skruvar upp sig mer än på Vespa.
Tar man sedan och jämför motorerna så är en fungerande Lambrettamotor helt klart mer trimvänlig. Axlar,lager, växellåda, koppling är löjligt överdimensionerade för originaleffekten och klarar 30HK utan större problem.
Jämför det med en vespamotor där växellådan är den svaga länken och kräver konstant översyn då vi snackar 20-30HK.
Federico
Fast det där om Lambrettas otillförlitlighet stämmer inte heller.
Då, när Lambrettorna var nya, hade jag åren 1965-67 en TV175 1964, otrimmad och orörd. Och den lufsade och gick massor av mil, runt Sverige och Europa, utan en misständning.
Och nu finns det massor av Lambrettor som bara tuffar och går. Några exempel Olof Franssons TS1-a och Bosse Martins Servetta. Samt min egen (touch wood) som bl a gått två Cannonball utan problem.
Men Calle har rätt när han säger "Vad som är viktigt är att man trimmar hela vägen och inte tar några genvägar."
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Då, när Lambrettorna var nya, hade jag åren 1965-67 en TV175 1964, otrimmad och orörd. Och den lufsade och gick massor av mil, runt Sverige och Europa, utan en misständning.
Och nu finns det massor av Lambrettor som bara tuffar och går. Några exempel Olof Franssons TS1-a och Bosse Martins Servetta. Samt min egen (touch wood) som bl a gått två Cannonball utan problem.
Men Calle har rätt när han säger "Vad som är viktigt är att man trimmar hela vägen och inte tar några genvägar."
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Fast det där om Lambrettas otillförlitlighet stämmer inte heller.
scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
He he! Jag visste att du skulle svara Jens. Skrev mitt sista meddelande för att retas lite! Jag har stått i vägkanten och kastat verktyg o asfalten många gånger med min vespa också, så en sak kan konstateras, ett fordon från 60-talet kräver omsorg och service oavsett märke, trimmar man sedan blir det inte mindre problem. Men så länge glädjen att köra väger upp det hela är det bara att scootra på!
"minns ett samtal med en gammal svensk Vespaprofil som kört Isle of Man flera gånger under 60-talet på Vespa. Jag frågade hur han som körde Vespa (då Super Sport) över huvudtaget hade någon chans mot Lambrettister på sina snabba SX200. -svar-: -jo, du förstår de stod i vägkanten och mekade medans vi på Vespa bara körde med undantag för tankstoppen."
Federico
<br />Fast det där om Lambrettas otillförlitlighet stämmer inte heller.
scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
He he! Jag visste att du skulle svara Jens. Skrev mitt sista meddelande för att retas lite! Jag har stått i vägkanten och kastat verktyg o asfalten många gånger med min vespa också, så en sak kan konstateras, ett fordon från 60-talet kräver omsorg och service oavsett märke, trimmar man sedan blir det inte mindre problem. Men så länge glädjen att köra väger upp det hela är det bara att scootra på!
"minns ett samtal med en gammal svensk Vespaprofil som kört Isle of Man flera gånger under 60-talet på Vespa. Jag frågade hur han som körde Vespa (då Super Sport) över huvudtaget hade någon chans mot Lambrettister på sina snabba SX200. -svar-: -jo, du förstår de stod i vägkanten och mekade medans vi på Vespa bara körde med undantag för tankstoppen."
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Lurad. Igen. Suck.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Alltid kul med Lambretta vs Vespa, så länge det är med glimten i ögat;)
Hur var det på 60-talet? f*nns det gemensamma träffar för scooterister i Sverige eller var det viktigare då vad man körde för märke?
Själv har man ju en dragning till båda märkena och gillar dem lika mycket. Såg ett exempel i senaste nummret av Scootering, något som såg rent förskräckligt ut, en Lambretta med Vespamotor. Det är inte första gången någon gör det och det blir lika fult varje gång. en DL med PX motor, varför? en anti grej? mindre meck? eller bara dålig smak?
Vespa eller Lambretta, lika bra, lika snyggt. Men snälla, låt bli att blanda på det viset, gör det isåfall lite mer diskret.
Federico
<br />Lurad. Igen. Suck.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Alltid kul med Lambretta vs Vespa, så länge det är med glimten i ögat;)
Hur var det på 60-talet? f*nns det gemensamma träffar för scooterister i Sverige eller var det viktigare då vad man körde för märke?
Själv har man ju en dragning till båda märkena och gillar dem lika mycket. Såg ett exempel i senaste nummret av Scootering, något som såg rent förskräckligt ut, en Lambretta med Vespamotor. Det är inte första gången någon gör det och det blir lika fult varje gång. en DL med PX motor, varför? en anti grej? mindre meck? eller bara dålig smak?
Vespa eller Lambretta, lika bra, lika snyggt. Men snälla, låt bli att blanda på det viset, gör det isåfall lite mer diskret.
Federico
Oj, vad många svar man fick. Vad kul med ett levande forum!
Min uppfattning om det hela blir att om man ska trimma så håller en Lambretta bättre pga vridstarkare ram och en växellåda som håller och i lag en mer överdimensionerad motor medan Vespa är bättre att äga om man ska köra orginal, har jag fattat saken rätt?
1.Om jag skulle sätta en nyare motor på en Vespa.
Vad heter Vespan som motorn ska tas ifrån och vad heter 60-tals
Vespan som den nya motorn passar på?
Hur mkt modifieringar behöver göras?
2.Om jag ska köpa en Lambretta från 60-talet som skulle trimmas
på orginalmotorn, vilken modell är bäst isåfall?
3.Räcker ca 15.000kr till att få ihop en bra trimmad motor?
Många frågor:oops:. Mkt trevligt forum förresten!
Mvh Pär.
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Min uppfattning om det hela blir att om man ska trimma så håller en Lambretta bättre pga vridstarkare ram och en växellåda som håller och i lag en mer överdimensionerad motor medan Vespa är bättre att äga om man ska köra orginal, har jag fattat saken rätt?
1.Om jag skulle sätta en nyare motor på en Vespa.
Vad heter Vespan som motorn ska tas ifrån och vad heter 60-tals
Vespan som den nya motorn passar på?
Hur mkt modifieringar behöver göras?
2.Om jag ska köpa en Lambretta från 60-talet som skulle trimmas
på orginalmotorn, vilken modell är bäst isåfall?
3.Räcker ca 15.000kr till att få ihop en bra trimmad motor?
Många frågor:oops:. Mkt trevligt forum förresten!
Mvh Pär.
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
God morgon Pär!
1. Bästa motorn att trimma på kommer från P200E eller PX200E, helst en från 1986 eller nyare.
60's Modeller den passar i: GS160, SS180, Sprint, Rally, GTR och Touring
Väldigt få modifieringar behöver göras, endast lite på elsystemet och på vissa modeller måste man ta bort gasstoppet i styret (för att kunna använda fullgas).
2. De flesta motorerna är bra, men fetaste trimmen får du på en 200cc. TV, Li, SX, DL(GP) är alla bra att bygga vidare på.
Lambrettamotorn borde utrustas med ett brytarlöst elsystem för att funka bra till trimning... DL har ett kraftigare vevparti som är ett måste om du skall köra på de billigare indiska(brytarlösa) svänghjulen. Dock passar vevpartiet från DL i alla dom andra tidigare nämnda modellernas motorer så länge man byter yttre ramlager.
3. Lambretta: Ja, om du gör jobbet själv! Vespa: Ja, även om du lämnar in den.
VH/Calle
1. Bästa motorn att trimma på kommer från P200E eller PX200E, helst en från 1986 eller nyare.
60's Modeller den passar i: GS160, SS180, Sprint, Rally, GTR och Touring
Väldigt få modifieringar behöver göras, endast lite på elsystemet och på vissa modeller måste man ta bort gasstoppet i styret (för att kunna använda fullgas).
2. De flesta motorerna är bra, men fetaste trimmen får du på en 200cc. TV, Li, SX, DL(GP) är alla bra att bygga vidare på.
Lambrettamotorn borde utrustas med ett brytarlöst elsystem för att funka bra till trimning... DL har ett kraftigare vevparti som är ett måste om du skall köra på de billigare indiska(brytarlösa) svänghjulen. Dock passar vevpartiet från DL i alla dom andra tidigare nämnda modellernas motorer så länge man byter yttre ramlager.
3. Lambretta: Ja, om du gör jobbet själv! Vespa: Ja, även om du lämnar in den.
VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Racer</i>
<br />Min uppfattning om det hela blir att om man ska trimma så håller en Lambretta bättre pga vridstarkare ram och en växellåda som håller och i lag en mer överdimensionerad motor medan Vespa är bättre att äga om man ska köra orginal, har jag fattat saken rätt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Visst är ramen på en Lambretta vridstarkare, men eftersom både Vespa och Lambretta har motorblocket som svingarm så får man aldrig det där problemet med att dom blir förstörda i ramen av effekten. Vanliga mopeder med kedja och fjädrad sving blir ju ofta skeva och vinda, så är inte fallet med scootrarna.
Däremot är Vespa ramen mer flexande och kan upplevas som "mjuk" när man pressar den på t.ex racingbanan, men det går att förbättra med lite förstärkningar som inte behöver synas. Lambrettans svaga punkt i ramen är gaffeln som också den kan uppdateras på olika sätt.
Federico
<br />Min uppfattning om det hela blir att om man ska trimma så håller en Lambretta bättre pga vridstarkare ram och en växellåda som håller och i lag en mer överdimensionerad motor medan Vespa är bättre att äga om man ska köra orginal, har jag fattat saken rätt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Visst är ramen på en Lambretta vridstarkare, men eftersom både Vespa och Lambretta har motorblocket som svingarm så får man aldrig det där problemet med att dom blir förstörda i ramen av effekten. Vanliga mopeder med kedja och fjädrad sving blir ju ofta skeva och vinda, så är inte fallet med scootrarna.
Däremot är Vespa ramen mer flexande och kan upplevas som "mjuk" när man pressar den på t.ex racingbanan, men det går att förbättra med lite förstärkningar som inte behöver synas. Lambrettans svaga punkt i ramen är gaffeln som också den kan uppdateras på olika sätt.
Federico
Tackar för svaren.
Jobbet hade jag tänkt göra själv.
Jag hittade en Lambretta TV 175 i underbart skick på Blocket men den var tyvärr precis såld så jag får leta vidare. Det lutar åt att jag tar vilken som av de två märkena bara jag hittar en med "rätt" patina så är jag nöjd.
Har ni några tips på firmor på nätet som har trimdelar och delar överhuvudtaget till bra priser eller var man kan få tag på en katalog som man kan handla från?
Mvh Pär.
PS. Jag har betalt in medlemsavgiften till er/SSK i fredags, så nu är det ingen återvändo!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Jobbet hade jag tänkt göra själv.
Jag hittade en Lambretta TV 175 i underbart skick på Blocket men den var tyvärr precis såld så jag får leta vidare. Det lutar åt att jag tar vilken som av de två märkena bara jag hittar en med "rätt" patina så är jag nöjd.
Har ni några tips på firmor på nätet som har trimdelar och delar överhuvudtaget till bra priser eller var man kan få tag på en katalog som man kan handla från?
Mvh Pär.
PS. Jag har betalt in medlemsavgiften till er/SSK i fredags, så nu är det ingen återvändo!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Hej Pär!
Casa Lambretta har det mesta i trimväg till lambrettor. http://www.casalambretta.se Dock är inte trimmen inlagda på sidan ännu, men det är bara att ringa så får du svar.
/Nicklas
Casa Lambretta har det mesta i trimväg till lambrettor. http://www.casalambretta.se Dock är inte trimmen inlagda på sidan ännu, men det är bara att ringa så får du svar.
/Nicklas
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Racer</i>
<br />Tackar för svaren.
Jobbet hade jag tänkt göra själv.
Jag hittade en Lambretta TV 175 i underbart skick på Blocket men den var tyvärr precis såld så jag får leta vidare. Det lutar åt att jag tar vilken som av de två märkena bara jag hittar en med "rätt" patina så är jag nöjd.
Har ni några tips på firmor på nätet som har trimdelar och delar överhuvudtaget till bra priser eller var man kan få tag på en katalog som man kan handla från?
Mvh Pär.
PS. Jag har betalt in medlemsavgiften till er/SSK i fredags, så nu är det ingen återvändo!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Välkommen till SSK!
Du kommer garanterat att hitta ett objekt, bara att vänta lite.
Var man handlar delar är svårt att säga, det finns en mängd olika firmor i Sverige och Europa, även i Asien som kan vara intressant.
Fråga här på forumet om de delar du tänkt dig, troligtvis får du bra hjälp. Man får handla från flera olika ställen för att få de bästa bitarna och även bästa priset.
Att handla i Sverige har givetvis sina fördelar men är tyvärr inte alltid billigast, det blir inte bättre av att svenska Posten sätter ännu mer käppar i hjulet på de som verkligen vill konkurrera med t.ex Tyskland, frakten är ju också något att tänka på.
Men som nybörjare får du en ovärderlig hjälp av firmor som EMscooters och CasaLambretta.SE. Tyska rabattvaruhusen är billigast men då ingår sparsamt med support på Engelska eller Tyska. England har vi ju också, men varför är det så svårt att få hit delarna i tid? firomor som MBD tillverkar underbara delar.
Bara de sista åren har det kommit mycket fina delar till Lambretta med mindre motor än 200cc. När jag började med scooter (inte speciellt länge sedan) så rekommenderades man inte att skaffa en TV175:a för att trimma, då f*nns det bara roliga saker till 200:an som är mycket ovanligare och dyrare.
Tittar man på Vespa så händer det också mycket, PX 200 har försvunnit men ännu finns det kompletta motorer att köpa och hur mycket delar som helst.
Federico
<br />Tackar för svaren.
Jobbet hade jag tänkt göra själv.
Jag hittade en Lambretta TV 175 i underbart skick på Blocket men den var tyvärr precis såld så jag får leta vidare. Det lutar åt att jag tar vilken som av de två märkena bara jag hittar en med "rätt" patina så är jag nöjd.
Har ni några tips på firmor på nätet som har trimdelar och delar överhuvudtaget till bra priser eller var man kan få tag på en katalog som man kan handla från?
Mvh Pär.
PS. Jag har betalt in medlemsavgiften till er/SSK i fredags, så nu är det ingen återvändo!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Välkommen till SSK!
Du kommer garanterat att hitta ett objekt, bara att vänta lite.
Var man handlar delar är svårt att säga, det finns en mängd olika firmor i Sverige och Europa, även i Asien som kan vara intressant.
Fråga här på forumet om de delar du tänkt dig, troligtvis får du bra hjälp. Man får handla från flera olika ställen för att få de bästa bitarna och även bästa priset.
Att handla i Sverige har givetvis sina fördelar men är tyvärr inte alltid billigast, det blir inte bättre av att svenska Posten sätter ännu mer käppar i hjulet på de som verkligen vill konkurrera med t.ex Tyskland, frakten är ju också något att tänka på.
Men som nybörjare får du en ovärderlig hjälp av firmor som EMscooters och CasaLambretta.SE. Tyska rabattvaruhusen är billigast men då ingår sparsamt med support på Engelska eller Tyska. England har vi ju också, men varför är det så svårt att få hit delarna i tid? firomor som MBD tillverkar underbara delar.
Bara de sista åren har det kommit mycket fina delar till Lambretta med mindre motor än 200cc. När jag började med scooter (inte speciellt länge sedan) så rekommenderades man inte att skaffa en TV175:a för att trimma, då f*nns det bara roliga saker till 200:an som är mycket ovanligare och dyrare.
Tittar man på Vespa så händer det också mycket, PX 200 har försvunnit men ännu finns det kompletta motorer att köpa och hur mycket delar som helst.
Federico
Tack för all hjälp!
Jag har kommit fram till att jag tar den första scootern som känns rätt oavsett om det är en Lambretta eller Vespa, båda har sina fördelar.
Jag återkommer med fler frågor när jag har kommit över ett objekt.
Mvh Pär.
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Jag har kommit fram till att jag tar den första scootern som känns rätt oavsett om det är en Lambretta eller Vespa, båda har sina fördelar.
Jag återkommer med fler frågor när jag har kommit över ett objekt.
Mvh Pär.
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219