Varför bemöda sig att gjuta olika lock när de är identiska? Och varför förmodat märka upp dem efter antal växlar isåfall? Det här kräver en ordentlig utredning känner jag...

det är inte så att den ena har nållagrade armen och den andra olagrad?Terraplane Blues wrote:En totalt ointressant och obetydlig fråga av nördkaraktär: noterade nyligen att kopplingskåpan på smallframe är märkt "3" på Vespa 50 och "4" på Primavera, vilket jag förmodar ska påtala vilket antal växlar motorn har? Eller finns det någon annan rimlig förklaring?
Varför bemöda sig att gjuta olika lock när de är identiska? Och varför förmodat märka upp dem efter antal växlar isåfall? Det här kräver en ordentlig utredning känner jag...
Såvitt jag minns har de båda olagrade armar. Även om det skulle vara som du påpekar tycker jag det är konstigt att man gjuter in olika siffror i locket?Federico wrote:det är inte så att den ena har nållagrade armen och den andra olagrad?
Visst är det intressant!freddarok wrote:Nej då, mycket intressant![]()
Jag har ingen aning men i min visserligen tidiga reservdelskatalog är kopplingkåpan listad med samma nummer för såväl 50, 50S, 90 som 125. Ett mysterium kort sagt...
/Fredrik
Kunde mycket väl varit så, men isåfall är det en anmärkningsvärd slump att alla mina fem V50-motorer har en 3:a ingjutet på kopplingskåpan. Är det någon som har sett andra siffror än 3 och 4 på kopplingskåporna?Federico wrote:eller är det helt enkelt så att man gjuter flera kåpor i samma form som sedan delas, och för att kunna felsöka vid eventuella produktionsfel så märker man dem 1 - 2 - 3 - 4 osv.
det är såklart ordningen på kanalen för gjutformen, 1 och 2 är först = fresh hot alu rinner ner och gör porfria kvalitetsgjutningar, sedan 3 och fyra blir poriga och porösa 2:a sorteringskåpor.Terraplane Blues wrote:Visst är det intressant!freddarok wrote:Nej då, mycket intressant![]()
Jag har ingen aning men i min visserligen tidiga reservdelskatalog är kopplingkåpan listad med samma nummer för såväl 50, 50S, 90 som 125. Ett mysterium kort sagt...
/FredrikVilket nummer har kopplingskåpan i den reservdelskatalogen då? Inte 3 eller 4, väl?
Kunde mycket väl varit så, men isåfall är det en anmärkningsvärd slump att alla mina fem V50-motorer har en 3:a ingjutet på kopplingskåpan. Är det någon som har sett andra siffror än 3 och 4 på kopplingskåporna?Federico wrote:eller är det helt enkelt så att man gjuter flera kåpor i samma form som sedan delas, och för att kunna felsöka vid eventuella produktionsfel så märker man dem 1 - 2 - 3 - 4 osv.
Det häpnadsväckande mysteriet kvarstår!
Visst, så måste det ju vara - Italienarna behåller de bästa bitarna själv och skickar skräpet norröver!Federico wrote:det är såklart ordningen på kanalen för gjutformen, 1 och 2 är först = fresh hot alu rinner ner och gör porfria kvalitetsgjutningar, sedan 3 och fyra blir poriga och porösa 2:a sorteringskåpor.
1 och 2 kåpor monteras sedan på de maskiner som Italienarna själva får och i viss mån sydeuropa, så skickar man 3 och 4 skräpet till oss här uppe....
Välkommen in i diskussionen! Är det förresten inte snart dags att fröken skaffar sig en egen smallframe så att hon kan frossa i detaljnörderierna?vespaco wrote:En wunderbar nörddetalj! Jamen finns det då ingen som kan berätta om andra nuffror på kopplingskåpan?
Tänk om det berättar om gjutnings året i någon form? Eller om den tilltänkta maximihastigheten i 10 km/h?Eller månte kåpan som montören lyckades få rätt fastskruvad utan att den gick sönder?
Det kan nog vara fråga om gjutningsformens nummer om det inte faktiskt finns någon annan skillnad.
den där sipoljan är anpassad för 1 och 2 kopplingskåpor, kom ihåg att kryssa i när du beställer nästa gång så du får en oljeflaska märkt 3 eller 4fritte wrote:knappast frågan om ett budskap... Det är vanligt att detaljer tillverkade i någon form, gjutning, formblåsning etc. Vänd på glasburkar, petflaskor, schampoförpackningar och du finner oftast liknande siffror.
Det är den formen som detaljen är tillverkad i som har ett nr för att eventuella fel skall kunna härledas till just den formen eller gjutmodellen.
Nope, samma antal kopplingslamellervespaco wrote:Och det har inget med kopplingsskivsantalen att göra? Samma för båda sorterna? För egentligen har väl kopplingskåpan inget att göra med växlarna...
Du har alltså mätt innan och utan, till och ifrån, fram och bak på alla vinklar och därtill alla vrår så att de riktigt säkert är identiska?
Vi har en Vespa på tillfälligt besök i vårt stall och nu kan man verkligen tala om trängsel! Så det verkar nog inte finnas plats ens för en liten till. Suck... Dessutom tycker jag smallisarna är så smala att jag fryser om knäna bara av att tänka på dem...
He-he, det där hade varit något om man ringde in sin beställning och påpekade att man ville ha olja anpassad för kopplingslock märkt 3 och 4. Hade de inte varit förvirrade på SIP förut skulle de nog allt bli det då: "Was, öl für kopplungslocke drei oder vier, sagst du"?Federico wrote:den där sipoljan är anpassad för 1 och 2 kopplingskåpor, kom ihåg att kryssa i när du beställer nästa gång så du får en oljeflaska märkt 3 eller 4
Och du har alltså inte 8 växlar?crispin wrote:Sug på den här då....
på min V5A2M motor (3 växlar) står det 8!
Lutar nog åt federico och frittes tankegångar...
C
jag får kolla upp mina småramarTerraplane Blues wrote:Och du har alltså inte 8 växlar?crispin wrote:Sug på den här då....
på min V5A2M motor (3 växlar) står det 8!
Lutar nog åt federico och frittes tankegångar...
CDet är inte bara en 3:a som är gjuten litet slarvig så att det ser ut som en 8:a?
Okej, då är det väl relaterat till gjutformar eller något liknande. Fast jag är rejält imponerad att alla mina fem V50-motorer har "3" ingjutet i kopplingslocken och primaveramotorn har "4" - en anmärkningsvärd slump där siffrorna även speglar antalet växlar just i mina fall...