Lackering av vespa popolino

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Turkish
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Mon 21 May 2007, 21:54
Location: Sweden

Lackering av vespa popolino

Post by Turkish »

Hallå,
Jag håller som bäst på med renovering av en röd vespa popolino -67. Det är snart dags för lackering men jag vet inte vad den röda färgen heter. Är det någon här som vet vad det är för röd färg, kanske till och med vet koden på färgen?
Erling

Post by Erling »

Kan det vara:

Färgkod: PIA 847 Kardinalröd. Färgmärke: PPG

Hälsningar

Erling
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Enligt Fram Kings färgprislista är det PIA 847 fram till och med chassienummer VMA1T 14675 och PIA 850 från och med VMAIT 14675... (undrar om just VMA1T 14675 var tvåfärgad :wink: ?) PIA 850 är en ljusare röd som man är van att se på primavera (sen popolino i svenska reg-bevis), En indikation får du av nedanstående färgprover:

ImageImage

från Colore Amico's onlinefärgkarta
Erling

Post by Erling »

Jag har själv en VNS3 som jag inte ännu har påbörjat att reparera, med *0980*, och som jag har fått för mig ska ha den s.k. kardinalröda färgen PIA 847.

S= specialbyggd endast för Sverige! (59-65) ”S:et” står för Suecia. Den här typen är en nedbantad version av VNA 125cc från 1958 – kallad Elit i Sverige. Den bantades bokstavligen ner från 87 kg till under 75 kg, som då var den ”magiska” gränsen för lagstadgade lättviktsmotorcyklar i Sverige. Därför fick den bl.a. framskärm, sidokåpor och fläktkåpor av aluminium, och en halvlång ”limpa” till sadel. Dessutom en tank som endast rymde ca en liter bensin(!) för viktens skull, och registrerad endast för en person utan passagerare. (Se bra artikel i Scooteristen nr 44)
Popolino var alltså det svenska namnet på modellen VN(s) som kom 1958/59, alltså en fet/rund vespa med 8" och 125cc motor.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Erling wrote:Popolino var alltså det svenska namnet på modellen VN(s) som kom 1958/59, alltså en fet/rund vespa med 8" och 125cc motor.
Fast för att krångla till det fortsatte dåvarande importören Fram King-bolagen att kalla även nästa generation 125 cc Vespor, i andra länder kallad Primavera, för Popolino. Turkish Popolino 1967 är en sådan. Varför göra det enkelt :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Erling wrote:Jag har själv en VNS3 som jag inte ännu har påbörjat att reparera, med *0980*, och som jag har fått för mig ska ha den s.k. kardinalröda färgen PIA 847.
Visst, VNS skall mycket riktigt ha PIA847, såvitt jag kan se, men frågan torde gälla en VMA (inga VNS gjordes -67), där alltså två olika röda gäller. Förvirringen med namnet popolino härrör sig ju från det jencla beskriver, vi brukar ju kalla alla smallframe-125'or primavera för enkelhetens skull, trots att de nog inte fick det tillnamnet förrän senare, men popolino står det i reg-beviset för de tidiga.
[/i]
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Litet måste jag protestera om påståendet om att PIA 850 är för primavera. Det skall vara en mera orangefärg för primaveran. 850 är faktiskt en röd färg även om den är grannare än kardinalen. 850 är färgen för t.ex. 180 Super Sporten (och 90SS och visst någon 50:a också) och heter Monza röd, ni vet det med att färg gör prylar snabbare... Har tyvärr inte PIAkoden för primaveran... Super Sportar är inte morötter! Och om någon har Rally 200:ns PIA kod (PIA 919 eller PIA 811) skulle jag vara tacksam...
Erling

Post by Erling »

Vi borde kolla upp med Hasse Riska i Larsmo - han vet!

Erling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Bufflig har helt rätt.
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Den enda röda jag hittade för primaverorna var PIA 2/1 och den såg primaveraröd ut, den var för VMB1-serien alias ET3. Den röda finns på Colore Amicos andra sida:
http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... =2&COD=PIA

Tidigare modeller (VMA1&2) hade inga röda färger beskrivda så det betyder väl att popolinons röda har varit en exportfärg. Ca 1965 bytte Piaggio den kardinalröda mot den monzaröda. När var det som VMA1/popolinorna tillverkades?
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

vespaco wrote:Litet måste jag protestera om påståendet om att PIA 850 är för primavera. Det skall vara en mera orangefärg för primaveran. 850 är faktiskt en röd färg även om den är grannare än kardinalen. 850 är färgen för t.ex. 180 Super Sporten (och 90SS och visst någon 50:a också) och heter Monza röd, ni vet det med att färg gör prylar snabbare... Har tyvärr inte PIAkoden för primaveran...
Protestera på du bara, här är ett utdrag från den svenska importörens färgprislista:
Image
PIA802 kallades Monzaröd i sverige och fanns här på 50L och "primavera" -69 (fast under namnet popolino förstås). PIA 850 fanns som synes på SS180 och primmy -67 -68, under namnet flamröd. PIA802 är mycket riktigt mer orange, speciellt med några år på nacken. Annelis V50L, som är avbildad i min avatar, i en tråd i forumet och på min hemsida, är PIA802.
Månne har finska primavera andra färger, liksom de tydligt andra och sammanblandade namnen (kardinalröd finns t ex inte alls i de svenska listorna som namn, PIA847 kallas istället Racing Red :))
Vi borde kolla upp med Hasse Riska i Larsmo - han vet!
Det var flera år sedan jag först hörde talas om herr Riska's förteckning/omätliga kunskaper över färgkoder som vi alla önskar ta del av. Det bästa jag sett i verkligheten är dock den avfotografering av Fram King's färgprislista som Paka delade med sig av på forumet för några år sedan och som jag helt fräckt sparade och sedemera la upp på min egen hemsida. Den har hittills aldrig svikit mig. Informationen ovan är också därur. Om någon lyckas brandskatta något av herr Riskas kunskaper i färgkodernas värld, får ni gärna dela med er av denna visdom så även den kan komma andra till hjälp. Komplett eller inte är all information om såväl finska som svenska färgförhållanden högintressant!
Bufflig har helt rätt.
/P
Tack vare dig! Stort tack Paka för att du postade färgprislistan en gång i tiden :)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

En liten protest nu och då gör alla gott! ;-)

Hur skall man tolka listan då 850 börjades använda på 180 SS ramar fr.o.m. 16000 och inte så sent som det nämns där? Det finns i Tecnica och överallt i världen dokumenterat.

Om man gav egna svenska namn på modeller så kan jag gissa att man gav egna namn åt färgerna också... :-)

Och tolka mig inte fel: jag uppskattar verkligen de där gamla listorna, de är guld värda!
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

vespaco wrote: Hur skall man tolka listan då 850 börjades använda på 180 SS ramar fr.o.m. 16000 och inte så sent som det nämns där? Det finns i Tecnica och överallt i världen dokumenterat.
Ja, det har jag också klurat på. Kanske beror det helt enkelt på att ingen SS180 mellan nummer 16000 och 22207 togs in till sverige? Eller att Technica inte är heltäckande för svenska förhållanden? Fr o m ramnr 36701 användes även PIA802 till SS, dock nämns inte det i prislistan, så man får förmoda att ingen sådan kom till sverige.
Om man gav egna svenska namn på modeller så kan jag gissa att man gav egna namn åt färgerna också... :-)
Säkerligen, men färgkoderna stämmer i övrigt med verkligheten... Den enda sammanblandning som skulle vara möjlig är mellan 850 och 802, men det ser då inte ut så varken på färgprover eller vespor i min omedelbara närhet. Troligare att finska vespor fick andra färger än svenska. Jag håller alltså min tidigare information för korrekt...

Prislistorna ligger för övrigt uppe för den som vill titta, det gamla färgnumret V 3316 torde vara PIA847, ingen annan översättning av den koden är rimlig. Övriga aktuella färgkoder (F XXX) kan översättas till PIA XXX, åtminstone har det varit så på de jag kunnat kontrollera visuellt... Läs och tolka själva, de som inte tror mig :)
http://vespasida.dyndns.org/img/Vespafa ... ista-1.png
http://vespasida.dyndns.org/img/Vespafa ... ista-2.png
Turkish
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Mon 21 May 2007, 21:54
Location: Sweden

Post by Turkish »

Hallå,
Ni verkar vara väldigt kunniga allihopa! Men tyvärr så är jag, om möjligt, ännu mer förvirrad...
Chassinumret på min popolino (Primavera) är VMAIT015... så enligt "bufflig" så borde ju färgen vara PIA 850, men jag tycker att den verkar vara lite ljus. (Så då är det nog iaf PIA 847) Den ska enligt den tidigare ägaren inte vara omlackerad heller.
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Du kan mycket väl ha rätt, det vobblade säkert lite i övergången och det kanske finns de med högre nummer som har den gamla färgen trots att det står som det står i prislistan. Inget verkar vara helt hundraprocentigt när det gäller färgerna på vespor :) Dock är PIA850 inte riktigt så ljus som färgprovet antyder, åtminstone inte som färgprovet ser ut på min dator. Men varför inte ta PIA847 alldeles oavsett? Det är en riktigt snygg (snyggare) röd och om du ändå lackar om hela spelar det ju mindre roll om du råkar få en lite mörkare nyans, den färg du tänker använda fanns ju ändå -67, så risken att den inte uppfattas som autentisk är ju minimal :)

Om du har möjlighet vore det kul om du tog före-och-efter-bilder!
Erling

Post by Erling »

Jag tycker det är jättespännande och imponerande kunskaper som Ni besitter, och jag sparar därför allt inför min kommande reparation och lackering. TACK!

Hälsningar

Erling
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Detta har vi diskuterat förut, i varje fall om Super Sport 180. Jag kan väldigt lite om färgkoder och ramnummer men jag åkte Vespa och var med i Vespa Club Stockholm och Göteborg redan på 60-talet.

Jag vet att Super Sport, i Sverige, som årsmodell 1965 såldes i en mörkare röd nyans och som 1966 i en något ljusare nyans. Jag köpte vintern 1966-67 en nästan ny 66-a och såg den ofta parkerad bredvid kompisarnas 65-or.

Detta är min hoj och jag, sommaren 1969 på Isle of Man

Image

Jag åkte aldrig Primavera men det fanns många i klubben. Och min bild är att den olika år såldes i olika röda nyanser.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Ah, Bufflig, min favoritfråga! Nämligen den magiska 802 som användes för SS efter 36700! Om ni nu kollar in det sista ramnumret som tillverkades för SS så märker ni att det har nummer 36700! Så kära Sherlockholmare och Watsonar till vilka SS har man alltså använt 802?? Till icke-existerande! En fråga som jag mer än gärna skulle vilja ha svar på, men få som verkar veta.

Vår SS är nymålad med 850:an och den är ljusare/klarare än kardinalen, men är väldigt nära. Som Jencla säger. Själv har jag varit helt säker på att min GL har 850 eftersom förra ägaren sade så, men nu när man jämför den med SS:n och gubbens VGLB som är målad med 847 så är den nog mera 847 än 850. Faktiskt precis lika egentligen.
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Hej på er alla som är intresserade av gamla vespafärgers idag aktuella koder! Jag har länge intresserat mig för de gamla vespornas koder, kodsystem och var man får tag i motsvarande nyanser i vår tid. Främsta drivfjädern har för mig varit de stränga finska kraven på riktig, originalfärg på fordon, som man vill ha godkänt som det vi kallar museifordon.

I dec. -06 sammanställde jag en förteckning över de gamla färkoderna och deras motsvarighet enligt dagens PIA-koder (PPG-kedjan!) för alla vespamodelller som veterligen importerats till Finland under åren 1957-68. Den är tyvärr inte fullständig och där finns en rad frågetecken, men jag har ambitionen att komplettera den efter hand - och eventuellt även utvidga den tidsmässigt i vardera riktningen. Alla uppgifter mottages med tacksamhet.

Den som är intresserad av attt få förteckingen (en sida A4 i pdf-format) kan skriva ett mejl till mig så kommer förteckningen med ett returmejl. E-postadress: hasse.riska-creatores@multi.fi

Jag beklagar att jag på senare tid p.g.a. min livssituation inte hunnit/orkat följa med alla intressant trådar på Forumet och ännu mindre hunnit delta i diksussionerna. Men det gläder mig mycket att intresset för och kärleken till de klassiska Vesporna verkar vara på stigande.

Mvh Hasse Riska, sommarmontör på importörens vespaverkstad i Helsingfors 1959-63
HR
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Intressant teori.

Står att årsmodell 1966 av SS180 börjar med ramnummer 12396.
När den här registreras (i juni) ligger dock ramnummer redan över 22207

Image
bufflig wrote: Ja, det har jag också klurat på. Kanske beror det helt enkelt på att ingen SS180 mellan nummer 16000 och 22207 togs in till sverige? Eller att Technica inte är heltäckande för svenska förhållanden? Fr o m ramnr 36701 användes även PIA802 till SS, dock nämns inte det i prislistan, så man får förmoda att ingen sådan kom till sverige.
vespaco wrote: Om man gav egna svenska namn på modeller så kan jag gissa att man gav egna namn åt färgerna också... :-)
Avundsjuk? Var kommer "kardinal" ifrån förresten? Är det finskt?
/P
Last edited by Paka on Mon 21 Apr 2008, 23:49, edited 1 time in total.
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

vespaco wrote:Ah, Bufflig, min favoritfråga! Nämligen den magiska 802 som användes för SS efter 36700! Om ni nu kollar in det sista ramnumret som tillverkades för SS så märker ni att det har nummer 36700! Så kära Sherlockholmare och Watsonar till vilka SS har man alltså använt 802?? Till icke-existerande! En fråga som jag mer än gärna skulle vilja ha svar på, men få som verkar veta.
Haha! Där ser man :) Mysteriet med de försvunna SS! Då verkar det ju definitivt rimligt att den svenska listan inte tog upp dem, de var helt enkelt gömda i doktor Moriatos hemliga kabinett... Primavera med PIA802 verkar dock ha funnits, fast först -69, när man också verkar ha lagt av med de mer skrikiga färgerna "chockgul" och "chockgrön". Då är det väl i och för sig VMA2, inte VMA1.

Vår SS är nymålad med 850:an och den är ljusare/klarare än kardinalen, men är väldigt nära. Som Jencla säger. Själv har jag varit helt säker på att min GL har 850 eftersom förra ägaren sade så, men nu när man jämför den med SS:n och gubbens VGLB som är målad med 847 så är den nog mera 847 än 850. Faktiskt precis lika egentligen.
Ja den skillnad som framstår om man tittar på de färgprover jag la upp förut är klart missvisande, man får förmoda att Jenclas bild föreställer en med PIA850 och den är ju inte alls så orange som färgprovet antyder. Har du månne jämförande bilder att erbjuda?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Paka wrote:Intressant teori.

Står att årsmodell 1966 av SS180 börjar med ramnummer 12396.
vespaco wrote: Om man gav egna svenska namn på modeller så kan jag gissa att man gav egna namn åt färgerna också... :-)
Avundsjuk? Var kommer "kardinal" ifrån förresten? Är det finskt?
/P
Och enligt Club Roma så började tillverkningen 1966 med 0019721, scootermaniac och scooterhelp säger att 12396 tillverkades år 1965. Kanske året betyder modellår, som egentligen inte har någon betydelse. Tillverkningsåret är ju nuförtiden det som är viktigt.

Avundsjuk??? Varför i hela fridens namn skulle jag vara avundsjuk? Det råddar ju bara ihop allting när alla namn och modeller går stick i stäv.

Namnet har jag fått av Riska och har även stött på det annanstans under mina undersökningar (/"undersökningar").

Jag försöker få ett grepp om det här med färger och deras koder. För att hjälpa andra som behöver koderna. All information är välkommen och jag försöker också sammanställa en tabell med koder och namn och modeller. Folk verkar ju hela tiden fråga efter dem. Men jag föredrar tekniska modellnamnen (VGLB, VSC osv) för de är helt entydiga.

Tecnica är inte felfri, men det är ett av de bästa informationskällor som finns. Bilderna är för det mesta från restaurerade Vespor och inte orginal. Så man skall vara försiktig och alltid jämföra med texten. Här finns också den magiska 802 och 36701 nämnd så man kan inte lita på texten heller. Och kolla upp med gamla bilder och reklambilder. Och med folk som vet.

Du har, Paka, fler än en gång varit sur på mig har jag märkt, varför? Jag uppskattar verkligen din kunskap och jobbet du gör med din gamla fina Vespa. Men kanske jag är kanske född under fel stjärntecken eller något annat som gör mig suspekt? Jag är en sådan här fjantig nördinformationssökare och hoppas att du står ut med det. Och om du vill diskutera så gör vi det helst privat för att inte störa tråden, OK?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Äh, lägg av nu. Jag menade bara att det inte är något unikt för Sverige med egna namn på Vespamodeller, det har flera andra länder också.
Jag tycker att det är charmigt.
/P
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Lite O.T.
1966 kallades den röda färgen Röd (Italian Racing Red) enligt en broschyr
(se här: http://soulscooter.com/tillf/1966_67/10.jpg )
1967 kallades den nya färgen påfågelsblå (många å i det ordet)
Om av intresse kan jag ladda upp broshyrerna för nerladdning
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Hasse Riska wrote:Hej på er alla som är intresserade av gamla vespafärgers idag aktuella koder! Jag har länge intresserat mig för de gamla vespornas koder, kodsystem och var man får tag i motsvarande nyanser i vår tid. Främsta drivfjädern har för mig varit de stränga finska kraven på riktig, originalfärg på fordon, som man vill ha godkänt som det vi kallar museifordon.

I dec. -06 sammanställde jag en förteckning över de gamla färkoderna och deras motsvarighet enligt dagens PIA-koder (PPG-kedjan!) för alla vespamodelller som veterligen importerats till Finland under åren 1957-68. Den är tyvärr inte fullständig och där finns en rad frågetecken, men jag har ambitionen att komplettera den efter hand - och eventuellt även utvidga den tidsmässigt i vardera riktningen. Alla uppgifter mottages med tacksamhet.

Den som är intresserad av attt få förteckingen (en sida A4 i pdf-format) kan skriva ett mejl till mig så kommer förteckningen med ett returmejl. E-postadress: hasse.riska-creatores@multi.fi

Jag beklagar att jag på senare tid p.g.a. min livssituation inte hunnit/orkat följa med alla intressant trådar på Forumet och ännu mindre hunnit delta i diksussionerna. Men det gläder mig mycket att intresset för och kärleken till de klassiska Vesporna verkar vara på stigande.

Mvh Hasse Riska, sommarmontör på importörens vespaverkstad i Helsingfors 1959-63
Hasse Riskas lista finns nu att ladda ner som PDF från min lilla vespasida. Klicka in på http://vespasida.dyndns.org/frame_anchor_farg.html, där finns en text med önskemål om hantering av listan från Hasse, samt en nedladdningslänk! På samma sida kan man också hitta Paka's färgtabell.

Mycket nöje allihopa :)
Post Reply