Fråga om Vespa Super 1957

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Terraplane Blues

Fråga om Vespa Super 1957

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Ända sedan jag såg någons sänkta vita Vespa Super 1956 (?) i ett underbart patinerat och rått skick på bild, har jag varit helsåld på modellen.

Vet någon om även 1957 års modell saknar "klacken" efter bensintanken, något som inte syns särskilt bra på denna blocket-annons:

http://www.blocket.se/vi/16029493.htm?ca=15_s

PS. Visst hade det varit trevligt om det där med 150 kW stämde, he-he! :grin: DS.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja, det där är en VL (med gamla karossen). Men jag tvivlar på att den är kvar (i Sverige).
/P
Terraplane Blues

Paka wrote:Ja, det där är en VL (med gamla karossen). Men jag tvivlar på att den är kvar (i Sverige).
/P
Tack för info! Hur länge bestod den gamla karossen?

Du kanske insinuerar att någon "svensk" italienare i kakelbranschen har lagt vantarna på den redan? :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:Tack för info! Hur länge bestod den gamla karossen?:
karossformen byts på de flesta modeller mellan 1958-59 med undantag för GS150 som tillverkas fram till 1962
Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Äh, jag vet inte vad jag insinuerar. Ljuddämparen ser däremot underlig ut.
/P
Terraplane Blues wrote:
Paka wrote:Ja, det där är en VL (med gamla karossen). Men jag tvivlar på att den är kvar (i Sverige).
/P
Tack för info! Hur länge bestod den gamla karossen?

Du kanske insinuerar att någon "svensk" italienare i kakelbranschen har lagt vantarna på den redan? :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Paka wrote:Ljuddämparen ser däremot underlig ut.
PX, i alla fall det som sticker ut, röret mot cylindern är säkert modifierad.
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:
karossformen byts på de flesta modeller mellan 1958-59 med undantag för GS150 som tillverkas fram till 1962
Fanns med andra ord Vespa Super fram till 1958-59 med den pressningen? När kom modellen? 1956? Måste hursomhelst vara den näst snyggaste vespakarossen någonsin... :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:
Fanns med andra ord Vespa Super fram till 1958-59 med den pressningen? När kom modellen? 1956? Måste hursomhelst vara den näst snyggaste vespakarossen någonsin... :wink:
jag tror att Vespa 125 (VNA) och Vespa 150 (sv:Super/ (VBA) kom redan 1958, men först 1959 i Sverige. Troligast är väl att produktionen av den Super du gillar slutade 1957/58

ps. gillar du Karossen så har alla äldre den typen, inte exakt lika men utan knölen bakom tanken. Tyvärr så kommer det inte riktigt fram när pakethållaren/bönpallen sitter där.

Image
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:
Terraplane Blues wrote:
Federico wrote: karossformen byts på de flesta modeller mellan 1958-59 med undantag för GS150 som tillverkas fram till 1962
jag tror att Vespa 125 (VNA) och Vespa 150 (sv:Super/ (VBA) kom redan 1958, men först 1959 i Sverige. Troligast är väl att produktionen av den Super du gillar slutade 1957/58

ps. gillar du Karossen så har alla äldre den typen, inte exakt lika men utan knölen bakom tanken. Tyvärr så kommer det inte riktigt fram när pakethållaren/bönpallen sitter där.

http://www.vespaclub.com/tecnica/98-3-1947.jpg
Tack för info, Federico! Jo, karossen utan "knöl" har allt något speciellt över sig och givetvis bör man köra med enkelsadel utan bönpall med så vackra karosslinjer. Gillar även styret på Vespa Super till skillnad från de äldre och senare (framlampor på vespor är snyggast på styret tycker jag).
Post Reply