Spänna kopplingsvajer och byte av växelvajer

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Teddan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Sun 20 Apr 2008, 16:30

Spänna kopplingsvajer och byte av växelvajer

Post by Teddan »

Har fått tag på en gammal pärla (V50) och håller nu på att byta vajrar mm.

Har väldiga problem med att spänna mina vajrar. Har bytt hölje och kopplingsvajer och spänt så mycket jag kan, ändå så får jag ingen bra spänst i den, kopplingshandtaget fjädrar inte tillbaka till utgångsläget utan stannar nertryckt.

Är den alldeles för löst spänd?

Nästa är att byta växelvajrar (gärna höljen också). Har hört att man ska montera bort hastighetsmätaren för att enklare få utrymme att jobba och byta vajrar, hur tar jag bort den?

Sen undrar jag om någon vet hur växeln ser ut när den ligger i neutral (nere vid vajerfästena)?

Tackar på förhand för all hjälp jag kan få.
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Re: Spänna kopplingsvajer och byte av växelvajer

Post by crispin »

Teddan wrote:Har fått tag på en gammal pärla (V50) och håller nu på att byta vajrar mm.
grattis! välkommen.
Teddan wrote: Har väldiga problem med att spänna mina vajrar. Har bytt hölje och kopplingsvajer och spänt så mycket jag kan, ändå så får jag ingen bra spänst i den, kopplingshandtaget fjädrar inte tillbaka till utgångsläget utan stannar nertryckt.

Är den alldeles för löst spänd?
Antagligen, eller så har ändarna på vajerhöljerna gått sönder vilket medför att gummit skalas av och innerdelen glider igenom hålen vid fästena. alltså: kolla att ändarna på vajerhöljena är hela fortfarande.
Teddan wrote: Nästa är att byta växelvajrar (gärna höljen också). Har hört att man ska montera bort hastighetsmätaren för att enklare få utrymme att jobba och byta vajrar, hur tar jag bort den?
du måste ta bort framljuset för att komma in under
Teddan wrote: Sen undrar jag om någon vet hur växeln ser ut när den ligger i neutral (nere vid vajerfästena)?

Tackar på förhand för all hjälp jag kan få.
har för mig att den ligger "tvärs" annars så är det lätt att kolla var den ligger genom att växla för hand vid växellådan, ibland kan det hjälpa att vrida bakhjulet lite.

http://www.scooterhelp.com/tips/cables/gear.main.html
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1317
Teddan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Sun 20 Apr 2008, 16:30

Post by Teddan »

Tackar så mycket för svaren. Ska ut igen och ge den omgång till.
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Teddan wrote:Tackar så mycket för svaren. Ska ut igen och ge den omgång till.
du ser hur växeln ska se ut när det är friläge,snurra på hjulet så du vet att det är friläge,sen är det bara att titta! :grin:
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Teddan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Sun 20 Apr 2008, 16:30

Post by Teddan »

En annan fråga.

Hur långt ska kopplingsarmen fjädra? Kan med fingrarna fjädra den någon centimeter sen tar det stopp, är detta som det ska eller ska man kunna dra armen ännu längre?

Dvs när jag trycker ner kopplingshandtaget och vajern drar åt. Hur långt ska kopplingsarmen fjädra för att bli urkopplad?

//Teddan
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Teddan wrote:En annan fråga.

Hur långt ska kopplingsarmen fjädra? Kan med fingrarna fjädra den någon centimeter sen tar det stopp, är detta som det ska eller ska man kunna dra armen ännu längre?

Dvs när jag trycker ner kopplingshandtaget och vajern drar åt. Hur långt ska kopplingsarmen fjädra för att bli urkopplad?

//Teddan
Som du säger så kan man vrida kopplingsarmen några cm tills det tar stopp. detta är bara en transportsträcka för att man ska kunna haka på och av kopplingsvajern utan att behöva skruva med vajerlåset. för att kunna vrida kopplingsarmen så att den kopplas ur måste man använda polygrip eller liknande alltså förbi "stoppet".

Om du kan trycka in kopplingshandtaget till botten utan att den kopplar ut så har du inte spänt tillräckligt.

Om du spänner så mycket att du inte kan trycka in kopplingshandtaget hela vägen in och trots allt inte kopplar ur så kan lamellerna ha klibbat ihop och då kan det hjälpa att knuffa scootern med en växel i så att lamellerna säras.

Hoppas det hjälper. det låter mer komplicerat kanske än vad det är.
Teddan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Sun 20 Apr 2008, 16:30

Post by Teddan »

Ok, stort tack för hjälpen. Ska ut och testa lite olika moment.
Post Reply