Mysteriet med den genomgående axeln där drev och bakhjul sit

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Mysteriet med den genomgående axeln där drev och bakhjul sit

Post by Erling »

Image

Mysteriet med den genomgående axeln där drev och bakhjul sitter.

Det gäller alltså en VGLB - Touring 1962, och att bakhjulet har ett glapp när man trycker/drar kvart i och kvart över. Ca 1-2mm!
Den befintliga bulten/brickan/kronmuttern (utan gäng) - till höger på bilden - är nämligen ett nummer större (innerdiameter) än EM:s kronmutter/bricka som jag nyligen beställt - till vänster på bilden.

Med andra ord är den befintliga axeln tjockare än den borde vara!!??
EM:s kronmutter passar därför inte och och har för liten innerdiameter!

När jag köpte vespan så sa säljaren att axeln var utbytt pga. att bakhjulet satt löst och reparationen/bytet utfördes av auktoriserad Vespa-service i Örebro.

Min fundering är; finns det olika grovlekar på genomgående axeln, och kan man möjligen har använt en grövre axel från någon annan modell??
I så fall, finns det kronmutter/bricka av större dimension att köpa vad gäller gängdiameter.
:? :?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Ja, det finns två olika.
Den till höger kommer från nyare PX.
Den till vänster är till de gamla Vesporna.

Verkar alltså som det är monterat en axel från nyare PX i din Touring och du borde alltså skaffa en mutter till just nyare PX.

VH/Calle
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: Mysteriet med den genomgående axeln där drev och bakhjul

Post by blizzy »

Erling wrote:Image

Mysteriet med den genomgående axeln där drev och bakhjul sitter.

Det gäller alltså en VGLB - Touring 1962, och att bakhjulet har ett glapp när man trycker/drar kvart i och kvart över. Ca 1-2mm!
Den befintliga bulten/brickan/kronmuttern (utan gäng) - till höger på bilden - är nämligen ett nummer större (innerdiameter) än EM:s kronmutter/bricka som jag nyligen beställt - till vänster på bilden.

Med andra ord är den befintliga axeln tjockare än den borde vara!!??
EM:s kronmutter passar därför inte och och har för liten innerdiameter!

När jag köpte vespan så sa säljaren att axeln var utbytt pga. att bakhjulet satt löst och reparationen/bytet utfördes av auktoriserad Vespa-service i Örebro.

Min fundering är; finns det olika grovlekar på genomgående axeln, och kan man möjligen har använt en grövre axel från någon annan modell??
I så fall, finns det kronmutter/bricka av större dimension att köpa vad gäller gängdiameter.
:? :?
Hej!!Jag råkade ut för exakt samma sak!Men då gällde det min 50s-79.Jag va tvungen att byta min axel,beställde från sip,sen när jag hade monterat axeln och skulle sätta på muttern,då passade inte den!Och att hitta en som passade va inte det lättaste,så jag gjorde en istället(fick hjälp med det,gänga om en liknande),så det finns två olika till min oxå?min nya va grövre,kan dom ha uppdaterat axeln(förstärkt),eller fick jag fel?den här köpte jag:
www.sip-scootershop.com
art.nr.111596
och där står det en hel lista på vilka modeller den passar!skumt....
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

De senare PK hade annan axel, kommer inte iåg om gängan var annorlunda, dock är mutterlösningen på dessa PK liknande den högra bilden.

VH/C
Erling

Post by Erling »

TACK Calle - alltid värdefulla svar Du generöst delar med Dig!

Erling
Post Reply