Köp av utländsk Vespa 50
Köp av utländsk Vespa 50
Funderar på att köpa en Vespa 50 på Ebay varpå några frågor uppstår.
Vilka Vespa 50 modeller får man köra utan MC-kort?
Hur gör registreringsprocessen till i Sverige och vad kostar det i runfa slängar?
Hur gör registreringsprocessen till i Sverige och vad kostar det i runfa slängar?
Re: Köp av utländsk Vespa 50
Det är bara de svensksålda med VOV nummer som är lagliga.JonasK wrote:Funderar på att köpa en Vespa 50 på Ebay varpå några frågor uppstår.
Jag tror inte att man kan typa in en moped själv.
Hur billig är mopeden på ebay? det blir ju frakt (och tull om du handlar utanför EU.)
Federico
De enda Vespa 50-modeller som du får köra utan körkort är de som är av vägverket godkända som mopeder enligt de gamla svenska reglerna (klass 2, dvs max 0.8 hk och högst 30 km/h + lite annat). Dessutom, för att den ska vara godkänd som klass 2/30 så måste den ha ett typintyg som är utfärdat före den 17:e juni 2003...och det lär du inte hitta någon som har.
Sen kan man ju såklart strunta i dessa regler, sno ett ramnummer från en svensk V50, och åka med det. Men det kan ju ställa till det med försäkringar och annat om olyckan skulle vara framme.
Du kan heller inte typa in den som klass 1 moped (Eu-moped, 45km/h), eftersom det kräver ett CoC-intyg från tillverkaren, vilket du aldrig kan få för fordon som inte haft det från början.
Så det är inte en kostnadsfråga, utan snarare ett omöjligt projekt. Iallfall om du vill spela enligt reglerna.
Mvh
Guran
Sen kan man ju såklart strunta i dessa regler, sno ett ramnummer från en svensk V50, och åka med det. Men det kan ju ställa till det med försäkringar och annat om olyckan skulle vara framme.
Du kan heller inte typa in den som klass 1 moped (Eu-moped, 45km/h), eftersom det kräver ett CoC-intyg från tillverkaren, vilket du aldrig kan få för fordon som inte haft det från början.
Så det är inte en kostnadsfråga, utan snarare ett omöjligt projekt. Iallfall om du vill spela enligt reglerna.
Mvh
Guran
JonasK wrote:Funderar på att köpa en Vespa 50 på Ebay varpå några frågor uppstår.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
det är ju inte så ruskigt dyrt med Vespa 50 i sverige, men med tanke på utvecklingen när det gäller MC vespor så är det snart höga priser på smallframes också. Troligtvis blir det så att de äldre kommer bli mest intressant.
Passa på att investera i en gammal V50 nu, eller kanske en S med gamla karossen?
Passa på att investera i en gammal V50 nu, eller kanske en S med gamla karossen?
Federico
Det har onekligen blivit en markant prisökning på Vespa 50 i Sverige de senaste åren. De där riktigt billiga objekten för ett par tusenlappar börjar bli allt mer sällsynt. I nyaste numret av Nostalgia finns det t ex en Vespa 50 L -69 till salu för 25000 kr.Federico wrote:det är ju inte så ruskigt dyrt med Vespa 50 i sverige, men med tanke på utvecklingen när det gäller MC vespor så är det snart höga priser på smallframes också. Troligtvis blir det så att de äldre kommer bli mest intressant.
Stämmer med min bild. Förra året sålde vi yngste sonens Vespa 50 (i fint oskruvat originalskick) som de senaste åren mest stått oanvänd inomhus.Hedge wrote:Eller att fina ex blir alltmer svåra att få tag i, samtidigt som det råder en mod och scootervåg i landet...?
Notering 1: Arkitektstudenter, designers och webbfolk ringde i mängd. Alla ville köra "riktig Vespa", ingen hade mc-kort. Men tyvärr hade de inte pengar, mycket prat, ingen affär. Den gick istället till en trevlig 15-årig kille som gillade utseendet och känslan.
Notering 2: En välbevarad Vespa 50 slår både bankkonton och fonder vad gäller värdestegring. 50% på 5 år, skattefritt dessutom

/jens
Last edited by jencla on Thu 17 Apr 2008, 19:01, edited 1 time in total.
scooterdaddy - gammal är äldst
Tyvärr är det ju så det måste bli. Antingen börjar vi ta betalt när vi säljer, eller så får vi helt sonika finna oss i att fordonen läcker ut ur landet.
Det har gått ett par (mycket fina och välfungerande) lambrettor här i stockholm för mellan 35 och 50.000, och jag vet att det är fler på väg ut i dom prisklasserna.
Och tittar man på vad det kostar att få ett skogslik upp till fint skick, så tycker åtminstone inte jag att det är överpriser.
Mvh
Guran
Det har gått ett par (mycket fina och välfungerande) lambrettor här i stockholm för mellan 35 och 50.000, och jag vet att det är fler på väg ut i dom prisklasserna.
Och tittar man på vad det kostar att få ett skogslik upp till fint skick, så tycker åtminstone inte jag att det är överpriser.
Mvh
Guran
jencla wrote:Stämmer med min bild. Förra året sålde vi yngste sonens Vespa 50 som de senaste åren mest stått oanvänd inomhus.Hedge wrote:Eller att fina ex blir alltmer svåra att få tag i, samtidigt som det råder en mod och scootervåg i landet...?
Notering 1: Arkitektstudenter, designers och webbfolk ringde i mängd. Alla ville köra "riktig Vespa", ingen hade mc-kort. Men tyvärr hade de inte pengar, mycket prat, ingen affär. Den gick istället till en trevlig 15-årig kille som gillade utseendet och känslan.
Notering 2: En välbevarad Vespa 50 slår både bankkonton och fonder vad gäller värdestegring. 50% på 5 år, skattefritt dessutom![]()
/jens
Lite OT nu kanske men är det nåt speciellt med V50 L?Terraplane Blues wrote: Det har onekligen blivit en markant prisökning på Vespa 50 i Sverige de senaste åren. De där riktigt billiga objekten för ett par tusenlappar börjar bli allt mer sällsynt. I nyaste numret av Nostalgia finns det t ex en Vespa 50 L -69 till salu för 25000 kr.
C
Det är lyxmodellen med alu-skenor, matta på tunneln, krom runt framlyset, "L" emblem bakpå, limpa......crispin wrote:Lite OT nu kanske men är det nåt speciellt med V50 L?Terraplane Blues wrote: Det har onekligen blivit en markant prisökning på Vespa 50 i Sverige de senaste åren. De där riktigt billiga objekten för ett par tusenlappar börjar bli allt mer sällsynt. I nyaste numret av Nostalgia finns det t ex en Vespa 50 L -69 till salu för 25000 kr.
C
klart det är värt 25000kr?
Federico
Federico wrote: Det är lyxmodellen med alu-skenor, matta på tunneln, krom runt framlyset, "L" emblem bakpå, limpa......
klart det är värt 25000kr?
oooh!
Skynda fynda!
på SSK' marknadsplats:
Annons nummer: 2289
Scootrar säljes: Vespa 50 - 1964 (?)
...har L-emblemet iallafall
det är en sak vad man vill ha,och en annan vad man får....jag har sett flera på blocket som inte blir sålda,det är inte säljaren som bestämmer prisökningen,det är köparen.men jag har sett många överpriser påTerraplane Blues wrote:Det har onekligen blivit en markant prisökning på Vespa 50 i Sverige de senaste åren. De där riktigt billiga objekten för ett par tusenlappar börjar bli allt mer sällsynt. I nyaste numret av Nostalgia finns det t ex en Vespa 50 L -69 till salu för 25000 kr.Federico wrote:det är ju inte så ruskigt dyrt med Vespa 50 i sverige, men med tanke på utvecklingen när det gäller MC vespor så är det snart höga priser på smallframes också. Troligtvis blir det så att de äldre kommer bli mest intressant.
www.subito.it eller vad sägs om den här?
http://www.subito.it/vi/2376365.htm?ca=15_s&c=3
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
federico in da house:
Det är helt otroligt vad priserna har stuckit iväg på äldre Vespa. År 1998 var jag & en polare i Italien för att plocka hem 2 st Fiat 500, en "vanlig" och en Giardinetta (stationsvagn), vi hittade 2 fint renoverade ex gjorde en deal och sen sa säljaren att om vi vill lägga upp lite reservdelar så fanns det en skrot strax utanför Brescia som had massor av 500'or, vi åkte dit och JA det fanns mängder av Fiat 500 & 600 i alla modeller och bakom en stor verkstad stog det säkert 100meter, 3 djupt uppradat med Vespa i alla modeller & skick. På den tiden var jag inte så intresserad av en Vespa men vi kollade vad han ville ha för några av dom och han ryckte bara på axlarna och sa några miljoner lire (detta var före €), jag & polaren räknade och tillslut så kom vi fram till att vi kunde köpa dom för runt 2-300SEK styck. Eftersom vi bokat frakt på bilarna hem och det inte fanns plats för mer än det vi kunde packa dom små 500'orna med blev det ingen Vespa men vi hade långtflygande planer på att återvända och hämta hem ett gäng för vi trodde att om ett par år får man säkert en eller två tusenlapar styck för dom, tyvärr kom annat mellan och vi gjorde aldrig den resan men skroten finns tydligen kvar....
DP says: Har hittat ett par ganska fina lokala objekt på sista tiden och ligger i förhandling....
Det är helt otroligt vad priserna har stuckit iväg på äldre Vespa. År 1998 var jag & en polare i Italien för att plocka hem 2 st Fiat 500, en "vanlig" och en Giardinetta (stationsvagn), vi hittade 2 fint renoverade ex gjorde en deal och sen sa säljaren att om vi vill lägga upp lite reservdelar så fanns det en skrot strax utanför Brescia som had massor av 500'or, vi åkte dit och JA det fanns mängder av Fiat 500 & 600 i alla modeller och bakom en stor verkstad stog det säkert 100meter, 3 djupt uppradat med Vespa i alla modeller & skick. På den tiden var jag inte så intresserad av en Vespa men vi kollade vad han ville ha för några av dom och han ryckte bara på axlarna och sa några miljoner lire (detta var före €), jag & polaren räknade och tillslut så kom vi fram till att vi kunde köpa dom för runt 2-300SEK styck. Eftersom vi bokat frakt på bilarna hem och det inte fanns plats för mer än det vi kunde packa dom små 500'orna med blev det ingen Vespa men vi hade långtflygande planer på att återvända och hämta hem ett gäng för vi trodde att om ett par år får man säkert en eller två tusenlapar styck för dom, tyvärr kom annat mellan och vi gjorde aldrig den resan men skroten finns tydligen kvar....
DP says: Har hittat ett par ganska fina lokala objekt på sista tiden och ligger i förhandling....
-
- Lärling
- Micool1972
- Entusiast
- Micool1972
- Entusiast
Och där dog den önskan!
Så bara för att ta riktigt död på denna önskan så berättade de på VV att du KAN INTE ta in någon mopen till sverige som är äldre än 2000. VARFÖÖÖÖR? frågade jag då, jo för att det var olika lagar som gällde för olika länder innan det blev normaliserat med EU-mopar. Och som han sa, efter att jag berättat om att jag vill ta hem en sådan där fin gammal vespa från t.ex Italien för att renovera och bevara. Så går det ABSOLUT INTE därför att det finns INGEN som kan typgodkänna den i sverige, det finns ingen som jobbar med sånt på VV och därför går det inte. Sa han vänligt men bestämt. 

Re: Och där dog den önskan!
Att ta hem en gammal vespa från Italien går alldeles utmärkt - om modellen en gång sålts här. Dvs, tar du hem en Sprint 150 så kan den via MHRF ursprungsbesiktigas. Det betyder att MHRF intygar att hojen motsvarar de gamla typintygen, vilket i sin tur gör att den återigen kan registreringsbesiktigas med detta typintyg. Mopeder är dock en helt annan femma, som jag skrivit tidigare. Ingen annanstans än i sverige fanns så stränga (och i mitt tycke stenkorkade) bestämmelser för mopeder, vilket är skälet till din situation.
Så ta körkort, så finns det sedan en uppsjö av möjliga importobjekt därute i världen. Kolla först bara att den någon gång typats i sverige.
Mvh
Guran
Så ta körkort, så finns det sedan en uppsjö av möjliga importobjekt därute i världen. Kolla först bara att den någon gång typats i sverige.
Mvh
Guran
Micool1972 wrote:Så bara för att ta riktigt död på denna önskan så berättade de på VV att du KAN INTE ta in någon mopen till sverige som är äldre än 2000. VARFÖÖÖÖR? frågade jag då, jo för att det var olika lagar som gällde för olika länder innan det blev normaliserat med EU-mopar. Och som han sa, efter att jag berättat om att jag vill ta hem en sådan där fin gammal vespa från t.ex Italien för att renovera och bevara. Så går det ABSOLUT INTE därför att det finns INGEN som kan typgodkänna den i sverige, det finns ingen som jobbar med sånt på VV och därför går det inte. Sa han vänligt men bestämt.
Re: Och där dog den önskan!
Nya regler angående ursprungsbesiktning gör att det kanske inte är riktigt så lätt tyvärr ... men kan man få med papper från inköpslandet (EU) som säger att den är registrerad etc så kan det gå vägen.Hedge wrote:...Att ta hem en gammal vespa från Italien går alldeles utmärkt - om modellen en gång sålts här. Dvs, tar du hem en Sprint 150 så kan den via MHRF ursprungsbesiktigas. Det betyder att MHRF intygar att hojen motsvarar de gamla typintygen, vilket i sin tur gör att den återigen kan registreringsbesiktigas med detta typintyg...
http://www.vv.se/templates/page3____22669.aspx
C