Hej
Jag har införskaffat en nyare px125cc motor till min touring 59:a.
Så långt allt ok, men när jag kollar på motorkoden så står det V8X1M
vilket skulle vara en pk 80 motor? hmmmm
Blocket har tre spolportar, SI 20/20D, startmotor, elektronisk tändning,automatisk oljeinblandning, kolven som sitter på är 45-46mm i diameter.
Någon vänlig själ därute som kan ha någon idé om vad det rör sig om?
Jag kan nu meddela att det rör sig om en PX80 med elstart från slutet av 80 talet, förgasaren stämplad 89.
/martin
Motor kod/nummer
Hej
Motorn saknade cylinder och topp, men det satt en skuren kolv på vevstaken, detta var helt ok då jag redan har införskaffat ett 177cc kit, så nu blir det att skaffa en 125/150 vev så borde väl övriga delar passa.
Är det samma koppling och utväxling som på 125/150 motorerna?
Årtalet har jag ingen aning om, bara att förgasaren är gjuten 89 och att den verkar modern.
/martin
Motorn saknade cylinder och topp, men det satt en skuren kolv på vevstaken, detta var helt ok då jag redan har införskaffat ett 177cc kit, så nu blir det att skaffa en 125/150 vev så borde väl övriga delar passa.
Är det samma koppling och utväxling som på 125/150 motorerna?
Årtalet har jag ingen aning om, bara att förgasaren är gjuten 89 och att den verkar modern.
/martin
Hej!
Kopplingen är samma men utväxlingsdelen på kopplingen har en tand mindre än PX125/150, dock kan du byta den delen till en PX125/150.
Men du borde om du skall byta till 177cc byta antingen hela utväxlingen till en längre eller hela växellådan.
Hela växellådan på PX80 är kortare (alla drev större) än PX125/150.
VH/Calle
Kopplingen är samma men utväxlingsdelen på kopplingen har en tand mindre än PX125/150, dock kan du byta den delen till en PX125/150.
Men du borde om du skall byta till 177cc byta antingen hela utväxlingen till en längre eller hela växellådan.
Hela växellådan på PX80 är kortare (alla drev större) än PX125/150.
VH/Calle