Är det växellådan månne?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Marlamuth
Drömmare
Drömmare

Är det växellådan månne?

Post by Marlamuth »

När jag förra helgen fick igång min Touring -61, för första gången efter två års renovering, uppträdde ett märkligt fenomen; När jag trycker in kopplingen (i stillastående) kan jag växla enkelt. Men när jag släpper kopplingen i växel hugger den och motorn stannar såklart tvärt.

Med motorn avstängd, om jag lägger i växel, håller kvar kopplingen och rullar cykeln framåt märks det att något går i. Helst om man rullar bakåt. Det hugger inte så hårt som när man släpper upp kopplingen, men det är något som pågår.

Jag testade att spänna kopplingen, men inte ens med den galet spänd blir det någon skillnad. Jag bytte växelkors när jag satte ihop motorn och jag har tagit isär kopplingen (nya lameller) för att se om den var ok.

Någon som har en aning var jag ska börja? Slipper jag klyva motorn igen?

/Mårten
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Antingen har du skiftat växelvajrarna så att du får i 2:an i stället, då brukar dom kraftfulla orginaltouringarna dö när man släpper upp kopplingen från stillastående eller så kan ryckutjämnaren ha gått sönder. Det märks oftast genom att motorn hugger lite vettigt vid växling för att en dag låta SKROINXZ, och sedan oftast inte gå runt alls då fjädrarna inuti expanderat och tryckt sönder nitarna som håller skivorna på sidorna, och det hela kilar fast sig.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by växjö »

Ligger glidbrickan på plats innanför kopplingen ? om inte stannar så stannar motorn snabbt när du försöker växla.
Marlamuth
Drömmare
Drömmare

Post by Marlamuth »

Jag tog bort kopplingen och se - ingen glidbricka! Har undrat länge var den överblivna brickan skulle sitta. När jag satt ihop allt igen så kändes det mycket bättre.

Men ett symptom kvarstår; jag har inga problem att växla, men med växel i och kopplingen intryckt, borde inte cykeln rulla som i friläge? Nu känner jag att det är något som går trögt, som om något ligger emot någonstans.
Post Reply