Batteri Vespa GT200 (YUASA YB10L-BP)

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
janc
Nybörjare
Nybörjare

Batteri Vespa GT200 (YUASA YB10L-BP)

Post by janc »

Så var det dags att byta batteri på min GT200 2004. Tog bort det gamla vilket är ett YUASA med beteckningen YB10L-BP.

Tyvärr står det inget om hur många Ah batteriet har och jag har inte lyckats hitta någon info om typen YB10L-BP på nätet.

Det finns info om andra YUASA med beteckning som börjar på YB10 och tittar jag på andra batterier med samma mått (Biltema 80-267) så verkar kapaciteten vara 10Ah.

Men - enligt verkstadshandboken till GT200 ska det vara ett batteri med 12Ah (den bifogare instruktionsboken har ingen info om vilket batteri som passar).

Min fråga är då om någon vet vilken kapacitet detta YB10L-BP har?

Spelar det någon roll om man sätter dit ett batteri med 10Ah istället för 12?

/ Janne
Jan Karlsson
[url]http://www.bunkerbild.fotosidan.se[/url]
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

är ganska helt säker på att YB10L-BP har just 10Ah.
Ingen fara om du kör 10Ah eller 12Ah, nästan inom felmarginalen på den typen av batteri.
Se bara till att det batteri du byter till är ett startbatteri (klarar att leverera mycket ström under kort tid).
Normalt är moderna MC-batteri just startbatteri, så om det inte är angivet något kan du förutsätta att det just är ett startbatteri.

VH/Calle
janc
Nybörjare
Nybörjare

Post by janc »

Tack för infon - då får det bli en tur till Biltema och inköp av MC batteri.
Jan Karlsson
[url]http://www.bunkerbild.fotosidan.se[/url]
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Jag har dålig erfarenhet av biltemas mc batteri och kan bara säga att det kan bli en dyrköpt erfarenhet. Efter mitt byte till ett biltema batteri blev det även byte av laddningsregulator/likriktare och det var sannerligen inget fel på diodbryggan före batteribytet...

Köp ett batteri från din Vespa återförsäljare eller ett välkänt märkesbatteri som inte är av gel-typ, det lönar sig nog i längden.
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

krro in da house:
Jag har dålig erfarenhet av biltemas mc batteri

Samma här, har kunder stup ikvarten som köpt batteri på Biltema som verkar hålla sämmre än ett Duracell batteri, nu har dom även ändrat på sin batterigaranti så man kan inte bara ta in sitt trasiga Biltema och byta upp sig till nytt varje vår....

krro in da house:
Köp ett batteri från din Vespa återförsäljare eller ett välkänt märkesbatteri som inte är av gel-typ

Någon speciell anledning man ska hålla sig ifrån gel-batterier??? själv har jag bara goda erfarenheter så länge man underhållsladdar om hojen/scooten står en längre tid, dom håller IMHO bättre än "den gamla typen" och så är dom absolut läckagefria....

DP says: Batterier är en djungel....
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Ett gel batteri har större inre motstånd än ett bly-syra batteri och eftersom många scootrar har lite klen laddning så passar dessa sämre.

Man kan säga att ett bly-syra batteri är mer "lättladdat" men klarar djupurladdningar sämre och gelbatterier är mer "tungladdade" men klarar djupurladdning bättre och är underhållsfria.
janc
Nybörjare
Nybörjare

Post by janc »

krro wrote:Jag har dålig erfarenhet av biltemas mc batteri och kan bara säga att det kan bli en dyrköpt erfarenhet. Efter mitt byte till ett biltema batteri blev det även byte av laddningsregulator/likriktare och det var sannerligen inget fel på diodbryggan före batteribytet...

Köp ett batteri från din Vespa återförsäljare eller ett välkänt märkesbatteri som inte är av gel-typ, det lönar sig nog i längden.
Hej!

Det märkliga är att det var min lokala Vespa återföräljare
som rekommenderade Biltema med hänvisning till att dom
använde detta batteri själva ?!?

Men jag tar det säkra före det osäkra och åker till en MC affär istället...

/ Janne
Post Reply