Hej allihop.
Min Touring råkade ut för en smärre kollision förra året och resultatet blev att motpartens försäkringbolag ska betala halva reparationskostnaden. De har fått ett kostnadsförslag på ca 18000 kr (för hela reparationen) men de betalar tydligen inte ut några kontanter utan bara direkt till verkstan.
Men vad händer om Vespan inte på ett enkelt sätt kan repareras på grund av att delar inte längre finns att få tag på? Jag tänker speciellt på sidokåpan på motorsidan, som är det som framförallt blev skadat i krocken.
Någon som har erfarenhet av detta?
/Jörgen
Försäkringslagning av vintage-Vespa
Försäkringslagning av vintage-Vespa
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
EHR verkade inte ha just den modellen men om SIP nytillverkar är det ju en lösning. Tack för tipset!lambrittan wrote:EHR kanske har några gamla kåpor liggandes, borde ju inte vara så svårt att hitta en begagnad i skapligt skick till en touring?
Annars säljer sip nytillverkade.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
Problemet är att en av ribborna i gallret är avsliten och en annan var så mycket för lång att jag fick kapa av den, räta ut den och löda fast den igen. Det blev inte jättesnyggt och det saknas som sagt en ribba i nuläget.Federico wrote:hur illa är det med motorkåpan?
man kanske kan fixa din kåpa
I övrigt lyckades jag buckla ut kåpan nästan fullständigt, faktiskt.
Om SIPs kåpa inte passar perfekt går den förmodligen att rikta till så den passar. I alla fall om den är gjord i lika mjuk plåt som originalet.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
den kåpan jag meckade med passade perfekt, men det fulaste var insidans invik, speciellt längst fram mot cylindern. original är det en perfekt kant hela vägen. men som sagt det syns inte när den sitter på.Bergfors wrote:Problemet är att en av ribborna i gallret är avsliten och en annan var så mycket för lång att jag fick kapa av den, räta ut den och löda fast den igen. Det blev inte jättesnyggt och det saknas som sagt en ribba i nuläget.Federico wrote:hur illa är det med motorkåpan?
man kanske kan fixa din kåpa
I övrigt lyckades jag buckla ut kåpan nästan fullständigt, faktiskt.
Om SIPs kåpa inte passar perfekt går den förmodligen att rikta till så den passar. I alla fall om den är gjord i lika mjuk plåt som originalet.
/Jörgen
Federico
Försäkringsbolaget hörde just av sig och säger att de vill lösa in Vespan i stället för att reparera. Men hur löser man in en halv Vespa?
Vad de menade var tydligen att de betalar hälften av vad Vespan skulle vara värd, vilket befanns vara 7000 kr (och jag får behålla Vespan).
Skadan var ju inte så stor och jag köpte hela Vespan för just 7000 kr, så det får man väl acceptera. Att reparationskostnaden var så hög berodde främst på att den räknade med hel omlackering.
Så nu blir det till att skicka en beställning till SIP och sen fundera på det där med lackering.
/Jörgen
Vad de menade var tydligen att de betalar hälften av vad Vespan skulle vara värd, vilket befanns vara 7000 kr (och jag får behålla Vespan).
Skadan var ju inte så stor och jag köpte hela Vespan för just 7000 kr, så det får man väl acceptera. Att reparationskostnaden var så hög berodde främst på att den räknade med hel omlackering.
Så nu blir det till att skicka en beställning till SIP och sen fundera på det där med lackering.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Det finns ju att köpa ribbor till spjället, antar att det är normala ribbor på din touring? Så det borde inte bli ett problem, SIP borde väl ha tycker jag. Sedan kan antagligen en bilkollisionsreparatör eller skicklig vän bulta och svetsa så att kåpan är bra igen. Och på med färg. Det kanske lyckas för det priset.