Vespa och bromsar

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
realdexter
Drömmare
Drömmare

Vespa och bromsar

Post by realdexter »

Var på bilprovningen idag med min P200 från 1982. Fick ombesiktning på frambromsen som hackade rejält och tog för dåligt.

Jag försökte med att frambromsen använder man ju inte ändå, man bromsar ju bara med pedalen (bakbromsen) Då säger besiktningsmannen att när man kör motorcykel bromsar man huvudakligen med frambromsen i alla lägen, bakbromsen använder man bara för lite justering....

OK att det kanske är så med motorcyklar, men inte sjutton gör man väl så med Vespor??

Berätta nu hur ni bromsar era Vespor, använder ni huvudsakligen bak- eller frambromsen??
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Vespa och bromsar

Post by Federico »

realdexter wrote:Var på bilprovningen idag med min P200 från 1982. Fick ombesiktning på frambromsen som hackade rejält och tog för dåligt.

Jag försökte med att frambromsen använder man ju inte ändå, man bromsar ju bara med pedalen (bakbromsen) Då säger besiktningsmannen att när man kör motorcykel bromsar man huvudakligen med frambromsen i alla lägen, bakbromsen använder man bara för lite justering....

OK att det kanske är så med motorcyklar, men inte sjutton gör man väl så med Vespor??

Berätta nu hur ni bromsar era Vespor, använder ni huvudsakligen bak- eller frambromsen??
Åh! ännu en totalt okunnig besiktningsman som tror att Vespa är vilken motorcykel som helst.

Bromsen ska naturligtvis inte hugga och man ska kunna bromsa hårt med frambromsen (även om den teknik som besiktningsmannen beskriver är förenat med livsfara).

Personligen använder jag båda bromsarna men aldrig så hårt fram som bak. skulle säga 60 bak 40 fram om man pratar procent. Men att använda frambromsen i alla lägen är livsfarligt, blöt alsfalt, grus, i en kurva... aldrig!

Besiktningsmannen kanske skulle ta sig en titt på hur Vespans bromsvajrar och nipplar är dimensionerade. Jämför tjocklek på fram och bakvajer, jämför storlek på nipplar och fästbleck nere vid bromsarmen. Om nu frambromsen var tänkt som huvudbroms så borde väl vajern åtminstone vara lika kraftig som på en motorcykel...

Tyvärr kommer du inte ur knipan eftersom du måste fixa bort hugget och kanske få upp bättre friktion i framtrumman.
Federico
realdexter
Drömmare
Drömmare

Post by realdexter »

Federico wrote: Åh! ännu en totalt okunnig besiktningsman som tror att Vespa är vilken motorcykel som helst.
Så kände jag det oxå.. men jag kan ingent om motorcyklar och har bara haft Vespan en sommar så jag ville inte börja diskutera med besiktningsmannen. Det kan tilläggas att det var en väldigt ung besiktningsman, troligen inte en dag över 30. Det hade nog varit bättre att fått en som låg närmare pensionsåldern, skulle jag tro.
Federico wrote: Tyvärr kommer du inte ur knipan eftersom du måste fixa bort hugget och kanske få upp bättre friktion i framtrumman.
Nej, jag lär nog få fixa detta innan jag åker till ombesiktningen. Har kollat lite i reparationshandboken och det ser väl inte överdrivet svårt ut.

Det borde väl i vilket fall som helst vara idé att byta bromsbackarna när man ändå demonterar alltihop, eller hur?

Några tips i övrigt innan jag kör igång med bromsrenoveringen?? Tar tacksamt emot allt tänkbart matnyttigt.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

realdexter wrote:
Federico wrote: Åh! ännu en totalt okunnig besiktningsman som tror att Vespa är vilken motorcykel som helst.
Så kände jag det oxå.. men jag kan ingent om motorcyklar och har bara haft Vespan en sommar så jag ville inte börja diskutera med besiktningsmannen. Det kan tilläggas att det var en väldigt ung besiktningsman, troligen inte en dag över 30. Det hade nog varit bättre att fått en som låg närmare pensionsåldern, skulle jag tro.
Federico wrote: Tyvärr kommer du inte ur knipan eftersom du måste fixa bort hugget och kanske få upp bättre friktion i framtrumman.
Nej, jag lär nog få fixa detta innan jag åker till ombesiktningen. Har kollat lite i reparationshandboken och det ser väl inte överdrivet svårt ut.

Det borde väl i vilket fall som helst vara idé att byta bromsbackarna när man ändå demonterar alltihop, eller hur?

Några tips i övrigt innan jag kör igång med bromsrenoveringen?? Tar tacksamt emot allt tänkbart matnyttigt.
börja med att ta bort frambromstrumman (mittenbulten).

huggen kan bero på många olika saker; osmörjda axlar som bromsbackarna sitter på, grader på backarnas slityta, rost i trummans bromsbana, eller i värsta fall skev trumma eller skev hjulaxel.

man kan rugga upp bromsytan på trummans insida med en mjuk scotchbritetrissa på borrmaskin, det kan hjälpa till för att få bättre bromsverkan. man kan också såga (bågfilsblad) millimeterdjupa sneda spår i bromsbackarnas belägg (ej för djupa spår, får inte gå igenom belägget).

Det är också en bra ide att fetta in axeln (pinnarna/pinnen) som backarna sitter på samt axeln som trycker isär backarna.

lycka till!

ps. Jag har träffat på äldre besiktningsmän med noll-koll. Jag tror att det är mekaniskt kunnande och lite sunt förnuft som saknas, kan man på allvar tro att en Vespa ska fungera som en stor motorcykel? räcker det inte med att titta på den för att förstå det?

Kan inte de på bilprovningen ringa en mc-körskola eller trafiksäkerhetverket och höra efter vad de anser om att ta MC-kort på en Vespa eller kanske göra uppkörning på en gammal Vespa. Du kan väl ge killen som "i alla lägen kör med frambroms på Vespa" telefonnummret till någon av dem.
Federico
realdexter
Drömmare
Drömmare

Post by realdexter »

Federico wrote:
börja med att ta bort frambromstrumman (mittenbulten).

huggen kan bero på många olika saker; osmörjda axlar som bromsbackarna sitter på, grader på backarnas slityta, rost i trummans bromsbana, eller i värsta fall skev trumma eller skev hjulaxel.

man kan rugga upp bromsytan på trummans insida med en mjuk scotchbritetrissa på borrmaskin, det kan hjälpa till för att få bättre bromsverkan. man kan också såga (bågfilsblad) millimeterdjupa sneda spår i bromsbackarnas belägg (ej för djupa spår, får inte gå igenom belägget).

Det är också en bra ide att fetta in axeln (pinnarna/pinnen) som backarna sitter på samt axeln som trycker isär backarna.

lycka till!

ps. Jag har träffat på äldre besiktningsmän med noll-koll. Jag tror att det är mekaniskt kunnande och lite sunt förnuft som saknas, kan man på allvar tro att en Vespa ska fungera som en stor motorcykel? räcker det inte med att titta på den för att förstå det?

Kan inte de på bilprovningen ringa en mc-körskola eller trafiksäkerhetverket och höra efter vad de anser om att ta MC-kort på en Vespa eller kanske göra uppkörning på en gammal Vespa. Du kan väl ge killen som "i alla lägen kör med frambroms på Vespa" telefonnummret till någon av dem.
Tack Federico för alla tips!! Tyvärr måste jag vänta tills nästa vecka innan jag drar igång jobbet, men jag skriver ut dina tips o har med i verkstan!!
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

När du satt ihop allt och smort pivotaxeln ( den som bromsarmen är fäst vid) så bör du betänka att PX:en ( tror P har samma) har fullflytande bromspivot fram. Gör följande;
* Montera på trumman och hjulet, momentet på axelmuttern dras lättast med däcket i backen. Glöm ej saxpinne.
* Justera upp bromsvajern till lämpligt spel.
* Lossa nu den muttern/skruv ( minns inte vilket som sitter) som håller axelplattan vari pivotaxeln kommer ut ur bromsplattan, kolla så att axeln nu är rörlig i sidled mellan backarna.
* Håll in bromshandtaget hårt. Trumma/hjul ska vara uppbromsat, iochmed detta så centrerar du backarna i trumman oavsett om du har slitna backar eller annat.
* dra åt muttern/skruven som du lossade tidigare, den som håller axelplattan och VIPS så har du en finemangbroms.

Kan glädja er med att en P-Px broms är så mycket bättre än en harley eller triumphdito!!!!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

"muttern/skruv ( minns inte vilket som sitter) som håller axelplattan vari pivotaxeln kommer ut ur bromsplattan"
Min P200E, 1981 har inga såna finesser...
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Jahapp då är det väl bara på PX som det ovannämnda gäller :sad:

Men en välsmord pivotaxel är också en viktig ingrediens i en väl fungerande frambroms. Tänk dock på att inte kladda på för mycket av det goda så att du får fett på backar och sedan på trumma, då är du tillbaka på ruta 1 , fenomenent kallas i vårt garage för " harleybroms" :grin:
( Obs detta är inget påhopp på detta nobla märkes innehavare, det är fakta :lol: och har arbetats fram genom miltals harvande på olika pjäser inom koncernen, inläggsförfattaren har själv ett exemplar och kan därför uttala sig utan att smutskasta andra forumister!!)
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Min Touring tar skrämmande dåligt på frambromsen. Att använda enbart frambromsen är inte att tänka på. Trots det gick den genom besiktningen med blankt papper igår.
Jag tror inte det är något fel på bromsarna på min Touring, men när man kör Vespa GTS 250 till vardags inser man hur usla bromsarna är på gamla Vespor. Med teknik (mycket fotbroms) kan man ändå stanna hyfsat snabbt med Touringen. Men det gäller verkligen att veta vad man gör. Helt klart är att man tar ut lite extra avstånd till bilen framför när man kör gammelvespa. Annars kan det bli tråkigheter.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bergfors wrote:Min Touring tar skrämmande dåligt på frambromsen. Att använda enbart frambromsen är inte att tänka på. Trots det gick den genom besiktningen med blankt papper igår.
Jag tror inte det är något fel på bromsarna på min Touring, men när man kör Vespa GTS 250 till vardags inser man hur usla bromsarna är på gamla Vespor. Med teknik (mycket fotbroms) kan man ändå stanna hyfsat snabbt med Touringen. Men det gäller verkligen att veta vad man gör. Helt klart är att man tar ut lite extra avstånd till bilen framför när man kör gammelvespa. Annars kan det bli tråkigheter.

/Jörgen
Mina veteraner har också dåliga bromsar, precis som gamla bilar, eller vilket veteranfordon som helst.
Konstig nog är det nog de snabba motorcyklarna med jättebromsar som ändå toppar olycksstatistiken.
Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag bromsar inte heller så ofta med frambromsen, men när det blir kris tar jag faktiskt i ordentligt. Har inte vurpat ännu.
Konstigt nog är det min 51:a som har den skönaste handbromsen (men farten är ju inte heller så hög då - max 70),
medan GS160:an är absolut läskigast.
Har inga problem med Lambrettan heller för den delen (Jo, trehjulingens frambroms är förresten lite underlig)
/P
Last edited by Paka on Tue 15 Apr 2008, 09:26, edited 1 time in total.
realdexter
Drömmare
Drömmare

Post by realdexter »

Ola Lång wrote:Jahapp då är det väl bara på PX som det ovannämnda gäller :sad:
Vilket jag är tacksam för.. din beskrivning av bromsarna kunde i mina ögon likaväl varit författad på grekiska. Alltså, jag tycker att rephandboken på engelska har alldeles för mycket fackuttryck och är allmänt svår att förstå, men nu förstår jag att det förmodligen är lika svårt på ren svenska... :roll:
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag kör både på min gamla touring och en modern motorcykel och bromsar likadant på båda, dvs mycket frambroms och lite bakbroms. Det ska mycket till för att låsa frambromsen medan bakbromsen låser sig väldigt enkelt. Man halverar säkert bromssträckan med korrekt användning av frambromsen, även på vespan. Givetvis måste man hålla utkik för grus etc på ett annat sätt på vespan men bortsett från det så är frambromsen guld värd.

Ett tips för dom som tycker det är läskigt med frambromsen är ju att byta ut fjädern i framdämparen till en hårdare så att vespan inte niger så kraftigt. Då kommer också bromseffekten lite snabbare och man har bättre stryrmöjligheter under inbromsningen.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

*Men att använda frambromsen i alla lägen är livsfarligt, blöt alsfalt, grus, i en kurva... aldrig!
Nuförtiden förstår jag verkligen innebörden. Panikbromsning med alla bromsar i max på blöt asfalt = fixandet av bortskrapad målfärg på kåpa och stänkskärm, ny list för benskyddet och motorkåpan, ny lampring. Och då kom jag billigt undan (tack vare bagagestället!), kunde ha gått mycket värre typ bucklor och sådant.
Post Reply