Ingen gnista!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 16 May 2006, 21:13
Location: Sweden

Ingen gnista!

Post by bengtic »

Min primavera 125 stannade för ett tag sedan plötsligt -ingen gnista, gick igång lika oförklarligt men stannade igen har kollat tändspole med ett ficklampsbatteri och fick gnista, har ohmmätt att brytarspetsarna öppnar som de ska. Har kollat dödarknappen men hittade inget fel. Har också haft ett lustigt fel signalhornet låter lite svagt hela tiden på tomgång??
Bengt
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Re: Ingen gnista!

Post by freddarok »

bengtic wrote: har kollat tändspole med ett ficklampsbatteri och fick gnista
Hallå Bengt,
antar att du menar yttre tändspolen, kanske är istället något vajsing med den inre, mät lite där också...
/Fredrik
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Kanske inte var mycket till hjälp det där :/ Men du kan ju pröva att ta kabeln som går till den yttre tändspolen och hålla den nära, nära gods och kicka, då borde det gnistra om allt är bra. Inga gnistor? Kanske helt slut kondensator (jordar genom den) eller knas med tändspole inre. Alltid en början...
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Ingen gnista!

Post by bufflig »

bengtic wrote:Min primavera 125 stannade för ett tag sedan plötsligt -ingen gnista, gick igång lika oförklarligt men stannade igen har kollat tändspole med ett ficklampsbatteri och fick gnista, har ohmmätt att brytarspetsarna öppnar som de ska. Har kollat dödarknappen men hittade inget fel. Har också haft ett lustigt fel signalhornet låter lite svagt hela tiden på tomgång??
Bengt
Tråkigt med elfel som kommer och går!

Signalhornets underlighet tyder väl ändå på något fel med kabelstammen/omkopplaren. Jag skulle prova att koppla loss ramens el från motorns helt och hållet i kopplingdosan vid motorn (den svarta som sitter på "svingen"), jorda blå från motorn (genom att skruva fast den med en av fläktkåpans skruvar t ex) och isolera de övriga från motorn. Får man gnista då och kan köra omkring lite, har man troligen isolerat problemet till själva kabelstammen eller omkopplaren på styret! Vid motsvarande fel på flickvännens V50 var kablarna (framförallt dödarkabeln) slitna där de går från ramen in i styrhuvudet! Annars är ju alltid kondensatorn ett hett tips...
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Tråkigt med elfel som kommer och går!
Jag skriver under på det där :)
Bara det är gjord av plåt så....
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

felet på tutan kan faktiskt vara tutan själv, oftast är det faktiskt det.
Vissa tutor får för sig att tuta lite på de krypströmmar som finns i systemet.

Två lösningar:
1. Byt tuta
2. Sätt en belastning parallelt över tutan, t.ex. ett motstånd eller en glödlampa.

VH/C
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

om du ändå håller på att mäta så kan du kolla att tändstifthatten har rätt motstånd.
se min tidigare tråd: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2507
C
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

hur går det? Snart är det dags att ge sig ut på vägarna igen!

C
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 16 May 2006, 21:13
Location: Sweden

Post by bengtic »

Måste försöka ta tag i det hela har ju snart nästan varit vårvindar, och utan mototr får jag inte upp den ur källaren.
Tänkte sälja den för 6500kr men det är bara veterannissar som ska renovera till nyskick som hört av sej och den här har man för att köra som den är.
Tack för alla svar ska kolla upp det där med kabelstammen har själv mistänkt något fel där, mätte lite men har inte lokaliserat var felet är, men troligen inte kondensatorn utan någon kabel som kortsluter.
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Vad är det för primavera? Har du bilder? Jag spanar lite efter en primavera men kan inte påminna mig att jag skulle sett någon på senare tid som skulle kunna vara din...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 16 May 2006, 21:13
Location: Sweden

anders2011

Post by bengtic »

Har inte kollat här på ett tag men det är en primaver 125
regnr ksj666
så kan du kolla vidare
6000 orep vid snabb affär. 0122-41904
Bengt
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 16 May 2006, 21:13
Location: Sweden

Ingen gnista!!

Post by bengtic »

Gjorde som jag fick tips av från bufflig " jorda blå från motorn (genom att skruva fast den med en av fläktkåpans skruvar t ex) och isolera de övriga från motorn"
Fick gnista då, verkar som om den primära tändspolen under svänghjulet inte få någon jordförbindelse den är ihopkopplad med en lödning till en belysningsspole som i andra änden är blå och går till belysning.
Skulle helst ta bort lödningen och och jord spolen det borde fungera då.
Verkar jätteunderlig koppling någon som vet??
Bengt
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Blå kabel är matning till bromsljuset och jordar ävrn matarspolen till tändningen då de delar på densamma.
Om kontakt/kabel eller liknande är sönder så funkar varken bromsljus eller tändning...

/Calle
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Ingen gnista!!

Post by bufflig »

bengtic wrote:Gjorde som jag fick tips av från bufflig " jorda blå från motorn (genom att skruva fast den med en av fläktkåpans skruvar t ex) och isolera de övriga från motorn"
Fick gnista då, verkar som om den primära tändspolen under svänghjulet inte få någon jordförbindelse den är ihopkopplad med en lödning till en belysningsspole som i andra änden är blå och går till belysning.
Skulle helst ta bort lödningen och och jord spolen det borde fungera då.
Verkar jätteunderlig koppling någon som vet??
Bengt
Precis som kalle beskriver - det ska vara så. Funkar denna koppling ligger problemet med stor sannolikhet i kabelstammen i ramen eller i ljusomkopplare eller liknande. Kabelstam till primmy finns på SIP, men det kan vara värt att försöka isolera felet, tråkigt att dra ny kabelstam om du t ex jordar dörarkabeln i ljusomkopplaren eller dylikt. Prova att koppla in saker successivt. Först bromsljuset, sedan ljuset, sedan dödare. Avskavd dödarkabel i ramen eller kabelbrott till bromsljus är ett hett tips.
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 16 May 2006, 21:13
Location: Sweden

Post by bengtic »

Det innebär alltså att tändningen bryts mer eller mindre vid bromsning eftersom endast bromslampan jordar tändspolen.
Har lust att jorda spolen på ett normalt sätt fast då kommer ju inte bromsljuset fungera om jag inte ändrar den kopplingen också.
Denna koppling verkar vara en idiots eller ett snilles sätt att koppla som lärare vet jag att de står varandra nära i vissa avseenden.
BENGT
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Från början när man började fixa med Vespa el tyckte jag att det mesta var idiotiskt uppbyggt men sedan när man började förså insåg man att elsystemen är genialiska. När jag berättar för mina elingenjörer skakar de bara på huvet he he.

Ja, när du bromsar så jordas tändingen genom bromslampan så om denna har för låg effekt, är sönder, har dålig kontakt eller liknande så stannar motorn vid inbromsning.

VH/C
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 16 May 2006, 21:13
Location: Sweden

Post by bengtic »

Hittade felet, tack vare Calle det är så att bromspedalen kärvat och inte gått tillbaka ordentligt i början hade ja en extra retur fjäder men lyckades smörja upp den fast nu hade den alltså kärvat och bromspedalen var nere lite hela tiden. Otroligt enkelt fel men vilken normal människa kan tro att jordningen till tändningen går genom bromsen. Den som uppfann detta system behöver vård!
Så nu ska Primaveran säljas till förmån för något nytt och bekvämt.
Tack för all hjälp!!
Bengt
Post Reply