Köra 3-växlat på Primavera?
Köra 3-växlat på Primavera?
Hej!
Hade "nöjet" att råka ut för massivt motorhaveri på Primaveran igår, där bl a svänghjul lossnade och smällde sönder höger blockhalva. Har ännu inte haft lust att kolla på skiten, men vet att bl a växelkorset är helt utslitet sedan länge.
Har funderingar på att helt sonika sätta ihop en ny motor litet snabbt från en Vespa 50. Fungerar det i praktiken att flytta över 2:a, 3:e och 4:e växeldrev, vev samt primärutväxling från Primavera och sedan köra 3-växlat?
Tack på förhand!
Hade "nöjet" att råka ut för massivt motorhaveri på Primaveran igår, där bl a svänghjul lossnade och smällde sönder höger blockhalva. Har ännu inte haft lust att kolla på skiten, men vet att bl a växelkorset är helt utslitet sedan länge.
Har funderingar på att helt sonika sätta ihop en ny motor litet snabbt från en Vespa 50. Fungerar det i praktiken att flytta över 2:a, 3:e och 4:e växeldrev, vev samt primärutväxling från Primavera och sedan köra 3-växlat?
Tack på förhand!
-
- Lärling
Jag tror inte längre att det funkar, bl a p g a "julgranen". I värsta fall får jag köra med 3-växlad V50-låda och 18/67-primär - bättre än inget!lambrittan wrote:jag vet inte säkert men jag tror det
annars får du väl bara testa, så visar det sig väl..
trist med haveri så här i början på säsongen
Det är f ö inte "början av säsongen" för mig som kör året runt...

Tack för svaret hursomhelst!
Re: Köra 3-växlat på Primavera?
Hej! Väldigt tråkigt att höra som sagt var. Men varför vill du flytta över dreven?Terraplane Blues wrote: Fungerar det i praktiken att flytta över 2:a, 3:e och 4:e växeldrev
/Fredrik (också)
-
- Lärling
Hej!freddarok wrote:Hej! Väldigt tråkigt att höra som sagt var. Men varför vill du flytta över dreven?Terraplane Blues wrote: Fungerar det i praktiken att flytta över 2:a, 3:e och 4:e växeldrev
/Fredrik (också)
Tackar för sympatierna. Efter att ha läst ditt och buffligs svar kan jag bara konstatera att jag nog inte har tänkt något vidare alls. Givetvis är det primärdrevningen som är "a och o" och inte växeldreven!
Sorry, ibland tänker man inte alls! Givetvis har du rätt, bufflig! Förresten, vet du på rak arm utväxlingsförhållandet på Primaverans primärdrivning?bufflig wrote:Kan du inte åtminstone ta primären från primmyn, det borde väl ge lite bättre utväxling?Terraplane Blues wrote: Jag tror inte längre att det funkar, bl a p g a "julgranen". I värsta fall får jag köra med 3-växlad V50-låda och 18/67-primär - bättre än inget!
Det kanske t o m visar sig att det är i s-l-u-t-e-t av min säsong?lambrittan wrote:tråkigt med haveri så här mitt i säsongen..

Närå, nu ska du inte deppa ihop! Du har ju till och med alternativ: antingen flytta över både primär och vxllåda (och vxlkors) från veran. Eller: flytta bara över primären, den treväxlade lådans 3:a (22/47) är nästan identisk med den fyrväxlade lådans 4:a (22/46). Det ordnar sig vetdu!Terraplane Blues wrote: Det kanske t o m visar sig att det är i s-l-u-t-e-t av min säsong?
/F
Suverän information att Primaverans 4:a är nästintill identisk med V50:s 3:a! Tack! Det låter lovande att man åtminstone kan köra snarlikt i högsta växeln.freddarok wrote:Närå, nu ska du inte deppa ihop! Du har ju till och med alternativ: antingen flytta över både primär och vxllåda (och vxlkors) från veran. Eller: flytta bara över primären, den treväxlade lådans 3:a (22/47) är nästan identisk med den fyrväxlade lådans 4:a (22/46). Det ordnar sig vetdu!Terraplane Blues wrote: Det kanske t o m visar sig att det är i s-l-u-t-e-t av min säsong?
/F
Jag har nu ockulärbesiktigat skadorna och det visade sig att det är konen på vevaxeln som gått mitt av, hur den nu bara kan ha gjort det? Svänghjulet har som sagt därav lossnat och av kraften spräckt höger blockhalva.
Det som får ske nu är att jag flyttar över Primaverans primär samt originalvev (det var en trimvev som gick sönder) till en treväxlad V50-motor. Växellådan (växelkors) på Primaveran är tyvärr helt slut och p g a ekonomiska skäl får jag nog vänta ett tag med att köpa de utslitna växeldelarna.
Nej, jag deppar inte ihop för detta. Som kronisk åretruntåkande vespatist är man sedan länge härdad...

Tackar åter igen!
små sprickor som växer pga vibrationer ger utmattning och haveri så småningom. var glad att du inte satt i ett flygplan...Terraplane Blues wrote:
Jag har nu ockulärbesiktigat skadorna och det visade sig att det är konen på vevaxeln som gått mitt av, hur den nu bara kan ha gjort det?
cylinder , är det bara att flytta över?Terraplane Blues wrote: Det som får ske nu är att jag flyttar över Primaverans primär samt originalvev (det var en trimvev som gick sönder) till en treväxlad V50-motor.
Tackar åter igen!
MVH
Crispin
She's alive and kickin' again! (Om än litet slöare och med ett decimerat antal växlar)vespaco wrote:Stackars Bettan!![]()
![]()

Tack för omtanken!
Enligt en kompis som är kunnig inom vapensmide går det inte att utesluta fel i gjutningen. Man kan tydligen få sådant analyserat, om man nu skulle vilja göra sig omaket att reklammera veven hos den italienska tillverkaren.crispin wrote: små sprickor som växer pga vibrationer ger utmattning och haveri så småningom. var glad att du inte satt i ett flygplan...:
Nej, man får byta pinnbultarna för cylindern, vilka satt som bara den - men det gick till slut!crispin wrote: cylinder , är det bara att flytta över?
MVH
Crispin