8" -> 10" däck?
8" -> 10" däck?
Hej!
Jag har en Vespa 150 cc med 8" däck och ett reservhjul som "hänger i luften" bakom passagerarsadeln. Jag funderar på att byta upp mig till 10" däck men är orolig för att mitt reservhjul ska bli för stort då. Dvs att det ser klumpigt ut att ha ett 10" däck hängandes...
Ni som har kört med både 8" och 10", rekommenderar ni att man byter upp sig? Varför?
Jag vill inte byta för att det ska gå fortare, utan snarare för att det skulle bli bekvämare med större däck. Men samtidigt vill jag ju inte att det ska se klumpigt ut...
Tacksam för råd!
Jag har en Vespa 150 cc med 8" däck och ett reservhjul som "hänger i luften" bakom passagerarsadeln. Jag funderar på att byta upp mig till 10" däck men är orolig för att mitt reservhjul ska bli för stort då. Dvs att det ser klumpigt ut att ha ett 10" däck hängandes...
Ni som har kört med både 8" och 10", rekommenderar ni att man byter upp sig? Varför?
Jag vill inte byta för att det ska gå fortare, utan snarare för att det skulle bli bekvämare med större däck. Men samtidigt vill jag ju inte att det ska se klumpigt ut...
Tacksam för råd!
Tjena!
På min pendlarscooter har jag byggt om en PX200-motor till 8" ( http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/bo ... 050250.jpg )och jag gillar skarpt att köra med den, den är smidig i stan och stabil nog upp till 120km/h.
Vad som är lite struligt med 8" är att få bromsarna bra och finna bra däck och innerslangar som håller till dom hastigheterna.
Har testat ett otaliga däck och dom enda som funkar är S83.
Visst är det bättre väghållning med 10" (alla mina andra 9 scootrar har 10") och det passar bättre med två pers p.g.a. markfrigången.
Så det är lika svårt val som om man skall dricka rött eller vitt vin till pasta?
/calle
På min pendlarscooter har jag byggt om en PX200-motor till 8" ( http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/bo ... 050250.jpg )och jag gillar skarpt att köra med den, den är smidig i stan och stabil nog upp till 120km/h.
Vad som är lite struligt med 8" är att få bromsarna bra och finna bra däck och innerslangar som håller till dom hastigheterna.
Har testat ett otaliga däck och dom enda som funkar är S83.
Visst är det bättre väghållning med 10" (alla mina andra 9 scootrar har 10") och det passar bättre med två pers p.g.a. markfrigången.
Så det är lika svårt val som om man skall dricka rött eller vitt vin till pasta?
/calle
Hej,
Ok, du bytte ner dig till 8" på din "Pendlarscooter" alltså? För att den skulle bli smidigare i stan?
Kan man generalisera och säga att man ska ha 8" om man kör mest i sta n och 10" om man kör mest på större vägar och långt?
Men det är svårt att hitta bra däck och slangar(?) alltså? Hur kommer det sig? Tillverkas det inte så många längre?
Rent estetiskt då? Hurpass mycket större uppfattas ett 10" reservdäck om det sitter bakom passagerarsadeln? Ser det klumpigt ut?
Ok, du bytte ner dig till 8" på din "Pendlarscooter" alltså? För att den skulle bli smidigare i stan?
Kan man generalisera och säga att man ska ha 8" om man kör mest i sta n och 10" om man kör mest på större vägar och långt?
Men det är svårt att hitta bra däck och slangar(?) alltså? Hur kommer det sig? Tillverkas det inte så många längre?
Rent estetiskt då? Hurpass mycket större uppfattas ett 10" reservdäck om det sitter bakom passagerarsadeln? Ser det klumpigt ut?
"Ok, du bytte ner dig till 8" på din "Pendlarscooter" alltså? För att den skulle bli smidigare i stan?"
-> Nej, den har original 8" och ville behålla 8" även vid motorbyte.
Dessutom såg jag det som en utmaning att bygga om en PX-motor till 8".
10" funkar helt utmärkt i stan!
Nuförtiden är det svårt att hitta bra 8"-däck men ganska lätt att hitta dåliga. De flesta stora har slutat tillverka 8".
Det är inte alls ovanligt att ha 10" däck bakom passagerarsadeln, min helt personliga åsikt är att det är snyggt.
Om du skall byta till 10" är det en hel del saker att tänka på som att däcket inte går i framstänkan vid kraftig inbromsning, du måste byta drev till hastighetsmätaren, utväxlingen blir lägre från motorn vilket man får mompensera med annan utväxling eller att trimma motorn mm. mm.
VH/Calle
-> Nej, den har original 8" och ville behålla 8" även vid motorbyte.
Dessutom såg jag det som en utmaning att bygga om en PX-motor till 8".
10" funkar helt utmärkt i stan!
Nuförtiden är det svårt att hitta bra 8"-däck men ganska lätt att hitta dåliga. De flesta stora har slutat tillverka 8".
Det är inte alls ovanligt att ha 10" däck bakom passagerarsadeln, min helt personliga åsikt är att det är snyggt.
Om du skall byta till 10" är det en hel del saker att tänka på som att däcket inte går i framstänkan vid kraftig inbromsning, du måste byta drev till hastighetsmätaren, utväxlingen blir lägre från motorn vilket man får mompensera med annan utväxling eller att trimma motorn mm. mm.
VH/Calle
tjena.
lite lurigt det där med däckstorlekar på Vespa.
Däckstorleken mäts ju utifrån fälgens storlek, alltså däckets innerdiameter.
Ställer man de tre vespafälgstorlekar som finns bredvid varandra blir det en helt rak stege; 8" - 9"- 10".
Men; ställer man däcken bredvid varandra blir det något annat. Ta t.ex 9" däcken som sitter på vespa 50, 9" 2,75 är mindre i ytterdiameter än 8" 4.00.
Det är alltså möjligt att påverka storleken genom att sätta på ett däck med högre profil.
Ett 8" 4.00 däck är inte så mycket mindre än ett standard 10" 3.50
Federico
lite lurigt det där med däckstorlekar på Vespa.
Däckstorleken mäts ju utifrån fälgens storlek, alltså däckets innerdiameter.
Ställer man de tre vespafälgstorlekar som finns bredvid varandra blir det en helt rak stege; 8" - 9"- 10".
Men; ställer man däcken bredvid varandra blir det något annat. Ta t.ex 9" däcken som sitter på vespa 50, 9" 2,75 är mindre i ytterdiameter än 8" 4.00.
Det är alltså möjligt att påverka storleken genom att sätta på ett däck med högre profil.
Ett 8" 4.00 däck är inte så mycket mindre än ett standard 10" 3.50
Federico
Hallå,
Tack för alla svar! Detta forum är grymt för en nybörjare som jag.
Ok, rent utseendemässigt då.
Det ser inte konstigt ut med en 1960-tals 150 cc som hade 8" som orginal, med 10" däck då? Chassit höjs ju menar jag...
Iofs hade ju GS 10" som orginal...
Jag är framförallt orolig för att det ser för stort och klumpigt ut med mitt reservhjul, som sagt.
Jag har inte sett hur det ser ut med ett 10" hjul som hänger "fritt" bakom passagerarsadeln. Ingen som har en bild?
Tack för alla svar! Detta forum är grymt för en nybörjare som jag.
Ok, rent utseendemässigt då.
Det ser inte konstigt ut med en 1960-tals 150 cc som hade 8" som orginal, med 10" däck då? Chassit höjs ju menar jag...
Iofs hade ju GS 10" som orginal...
Jag är framförallt orolig för att det ser för stort och klumpigt ut med mitt reservhjul, som sagt.
Jag har inte sett hur det ser ut med ett 10" hjul som hänger "fritt" bakom passagerarsadeln. Ingen som har en bild?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jacob</i>
<br />Hallå,
Tack för alla svar! Detta forum är grymt för en nybörjare som jag.
Ok, rent utseendemässigt då.
Det ser inte konstigt ut med en 1960-tals 150 cc som hade 8" som orginal, med 10" däck då? Chassit höjs ju menar jag...
Iofs hade ju GS 10" som orginal...
Jag är framförallt orolig för att det ser för stort och klumpigt ut med mitt reservhjul, som sagt.
Jag har inte sett hur det ser ut med ett 10" hjul som hänger "fritt" bakom passagerarsadeln. Ingen som har en bild?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
GL (touring) hade också 10" från 1957 och framåt. men den vanligaste reservhjulshållaren till GL i sverige var en kombinerad pakethållare med hjulet placerat där baklyset sitter, och lyset flyttas då ut på en hållare. Ingen snygg sak men kanske praktisk. Den hållare som du beskriver är betydligt snyggare och ett 10" hjul ser nog helt ok ut.
Federico
<br />Hallå,
Tack för alla svar! Detta forum är grymt för en nybörjare som jag.
Ok, rent utseendemässigt då.
Det ser inte konstigt ut med en 1960-tals 150 cc som hade 8" som orginal, med 10" däck då? Chassit höjs ju menar jag...
Iofs hade ju GS 10" som orginal...
Jag är framförallt orolig för att det ser för stort och klumpigt ut med mitt reservhjul, som sagt.
Jag har inte sett hur det ser ut med ett 10" hjul som hänger "fritt" bakom passagerarsadeln. Ingen som har en bild?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
GL (touring) hade också 10" från 1957 och framåt. men den vanligaste reservhjulshållaren till GL i sverige var en kombinerad pakethållare med hjulet placerat där baklyset sitter, och lyset flyttas då ut på en hållare. Ingen snygg sak men kanske praktisk. Den hållare som du beskriver är betydligt snyggare och ett 10" hjul ser nog helt ok ut.
Federico
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />"Om du skall byta till 10" är det en hel del saker att tänka på som att däcket inte går i framstänkan vid kraftig inbromsning, du måste byta drev till hastighetsmätaren, utväxlingen blir lägre från motorn vilket man får mompensera med annan utväxling eller att trimma motorn mm. mm.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ska man byta drev till hastighetsmätaren alltså? Jag bytte från 9" till 10" på min Vespa 50, betyder det att min mätare visar fel nu då? Bör jag byta? Åt vilket håll blir det när man byter till större däck? Altså visar mätaren för mycket eller för lite?
<br />"Om du skall byta till 10" är det en hel del saker att tänka på som att däcket inte går i framstänkan vid kraftig inbromsning, du måste byta drev till hastighetsmätaren, utväxlingen blir lägre från motorn vilket man får mompensera med annan utväxling eller att trimma motorn mm. mm.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ska man byta drev till hastighetsmätaren alltså? Jag bytte från 9" till 10" på min Vespa 50, betyder det att min mätare visar fel nu då? Bör jag byta? Åt vilket håll blir det när man byter till större däck? Altså visar mätaren för mycket eller för lite?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />Jag bytte till det röda Primaveradrevet, efter att ha klämt in 3.50-10 fram på min v50. (Farmor Anka-look) Och faktum är att den är väldigt rättvisande nu enligt bilmätare.
Vilket inte var fallet med svart originaldrev och 2.75-9...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Cykeldator är ju annars en bra sak om man vi ha exakt hastighet, då kalibrerar man den själv efter sitt eget hjul/däck.
Efter att kört i många år med cykeldator kan man konstatera att bilmätare visar ca 10Km/h för mycket i ca 80-100km/h. Har kört en hel del sträckor med hasighetskameror och nästan alla bilar går ner på 80km/h enligt min mätare om det är 90väg.
Federico
<br />Jag bytte till det röda Primaveradrevet, efter att ha klämt in 3.50-10 fram på min v50. (Farmor Anka-look) Och faktum är att den är väldigt rättvisande nu enligt bilmätare.
Vilket inte var fallet med svart originaldrev och 2.75-9...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Cykeldator är ju annars en bra sak om man vi ha exakt hastighet, då kalibrerar man den själv efter sitt eget hjul/däck.
Efter att kört i många år med cykeldator kan man konstatera att bilmätare visar ca 10Km/h för mycket i ca 80-100km/h. Har kört en hel del sträckor med hasighetskameror och nästan alla bilar går ner på 80km/h enligt min mätare om det är 90väg.
Federico
Hej!
Att hastighetsmätare visar en högre hastighet än den verkliga är en säkerhetsmarginal från fordonsindustrin.
Även om man byter däck och annat skall aldrig hastighetsmätaren visa en lägre hastighet än den man färdas i.
Tänk annars vilka stämningar man kunde gör mot t.ex. Mercedes om man förlorar körkortet p.g.a. att hastighetsmätaren visar för lite...
VH/Calle
Att hastighetsmätare visar en högre hastighet än den verkliga är en säkerhetsmarginal från fordonsindustrin.
Även om man byter däck och annat skall aldrig hastighetsmätaren visa en lägre hastighet än den man färdas i.
Tänk annars vilka stämningar man kunde gör mot t.ex. Mercedes om man förlorar körkortet p.g.a. att hastighetsmätaren visar för lite...
VH/Calle
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg