Montera fotlistkit på Vespa GL150
Montera fotlistkit på Vespa GL150
Gott folk, återigen.
Fick hem mitt nya fotlistkit, och tänkte ge mig på en montering av detsamma.
Jag trodde först att det skulle vara skruvat i botten, men såg att någon nit hade medföljt vid leveransen. Då frågar sig en bondson som mig; Hur fäster man nitarna?
Är det pop-nit, eller annan nit?
Man måste slå den platt på något sätt, antar jag väl. Men, vad är tekniken?
Tack på förhand!
/Baron B
Jag trodde först att det skulle vara skruvat i botten, men såg att någon nit hade medföljt vid leveransen. Då frågar sig en bondson som mig; Hur fäster man nitarna?
Tack på förhand!
/Baron B
Re: Montera fotlistkit på Vespa GL150
man kan ersätta niten med popnit eller skruv (med platt skalle).backman wrote:Gott folk, återigen.
Tack på förhand!
/Baron B
jag brukar popnita alla hål utom avslutningarna (aluminiumspetsarna) som jag skruvar.
vill du ha 100% originalrenovering så får du nita med mothåll och hammare, jag tror att fabriken hade en slags tång.
Federico
Hammare och mothåll. Nitarna slås alltid på undersidan/utsidan. Knipsa av för långa nitar så att det sticker ca 2 mm ut på andra sidan. Skydd (t.ex. tjockt lager målartejp) runt slagområdet för alla slår alltid minst en gång förbi alternativ snett och träffar målfärgen. Niten skall slås ordentligt in utan glapp.
Bäst att ha en stark kompis som håller emot (skydda nithuvudet!), mjukt material att ligga på för slagaren (och någon ölflaska att trösta sig med under vilopauserna) och ett lämpligt urval (rundhuvade) hammare att välja den rätta ifrån.
Popnitar är för mjukisar och fusk!
Bäst att ha en stark kompis som håller emot (skydda nithuvudet!), mjukt material att ligga på för slagaren (och någon ölflaska att trösta sig med under vilopauserna) och ett lämpligt urval (rundhuvade) hammare att välja den rätta ifrån.
Popnitar är för mjukisar och fusk!

Det är inte ett endaste dugg svårt att nita på riktigt. Det som är knivigt är att böja till de nya listerna och justera längden så att de passar bra.
Be en kompis hålla emot på ovansidan med något tungt som passar på niten, en lämplig dorn som man håller en slägga på fungerar bra till ändbitarna. Klipp sedan av niten några mm utanför plåten på undersidan.
Sedan är det bara att knacka lätt med en hammare. Nitarna är mjuka och sväller ut så fint. Man kan tejpa lite runt niten om man inte är så stadig på handen (och slår för hårt).
Jag har ett sånt här verktyg:

Den är platt på ena sidan (för ändbitar) och skålad på den andra så att den inte glider av de andra nitarna som hamnar under gummilisterna.
Det följde även med en dorn som man kan dänga till niten med på slutet och få samma "hackiga" struktur som det är på de lite nyare hojarna.
Edit: fixade tll lite nitar på min GS160 i dag och upptäckte att de har kullrig skalle, så den skålade änden är naturligtvis till dem.
/P
Be en kompis hålla emot på ovansidan med något tungt som passar på niten, en lämplig dorn som man håller en slägga på fungerar bra till ändbitarna. Klipp sedan av niten några mm utanför plåten på undersidan.
Sedan är det bara att knacka lätt med en hammare. Nitarna är mjuka och sväller ut så fint. Man kan tejpa lite runt niten om man inte är så stadig på handen (och slår för hårt).
Jag har ett sånt här verktyg:

Den är platt på ena sidan (för ändbitar) och skålad på den andra så att den inte glider av de andra nitarna som hamnar under gummilisterna.
Det följde även med en dorn som man kan dänga till niten med på slutet och få samma "hackiga" struktur som det är på de lite nyare hojarna.
Edit: fixade tll lite nitar på min GS160 i dag och upptäckte att de har kullrig skalle, så den skålade änden är naturligtvis till dem.
/P
Last edited by Paka on Wed 09 Apr 2008, 23:45, edited 1 time in total.
eBay.it. Sök på "ribattini vespa".
Nej, på tunneln ser skallen likadan ut som de andra, men själva pinnen liknar mera en grovgängad skruv. De är inte av aluminium.
Det sitter förresten små förstärkningar på undersidan av vartenda hål i tunneln.
På en Lambretta däremot, där är det skruv och mutter som gäller.
/P
Nej, på tunneln ser skallen likadan ut som de andra, men själva pinnen liknar mera en grovgängad skruv. De är inte av aluminium.
Det sitter förresten små förstärkningar på undersidan av vartenda hål i tunneln.
På en Lambretta däremot, där är det skruv och mutter som gäller.
/P
Jag körde med don och hammare idag. Det gick alldeles utmärkt. Nitarna var ju så mjuka och härliga så det gick av bara farten.
Dock hade EM Scooters skickat med alltför få nitar. Men, dom kanske jobbar så? Jag behöver 12 stycken till om jag ska fylla ut alla hål, vilket jag känner att jag vill med tanke på stabiliteten.
Frågan är, är dom hyffsat universal, eller måste jag skicka efter flera från EM?
Dock hade EM Scooters skickat med alltför få nitar. Men, dom kanske jobbar så? Jag behöver 12 stycken till om jag ska fylla ut alla hål, vilket jag känner att jag vill med tanke på stabiliteten.
Frågan är, är dom hyffsat universal, eller måste jag skicka efter flera från EM?
Plåtskruvar. Och vill man vara riktigt "rätt" så skall det vara spårskruvar (ett rakt spår i skruvhuvudet) och inte kors/stjärnskruvar. Det är väl samma skruv som till tutan???Erling wrote:Hej!
Men - visst MÅSTE man pop nita i hålen där mittkanalen löper, eftersom inget mot håll finns!
Förmodligen självklart - eller va???
Helt rätt. Jag är så insnöad på gammalt.
De bytte säkert till skruv 1953 eller nåt.
/P
De bytte säkert till skruv 1953 eller nåt.
/P
vespaco wrote:Plåtskruvar. Och vill man vara riktigt "rätt" så skall det vara spårskruvar (ett rakt spår i skruvhuvudet) och inte kors/stjärnskruvar. Det är väl samma skruv som till tutan???Erling wrote:Hej!
Men - visst MÅSTE man pop nita i hålen där mittkanalen löper, eftersom inget mot håll finns!
Förmodligen självklart - eller va???
Hej!
Nu har jag skaffat nitverktyget från Italien som Paka redan hade införskaffat!
(se bild) Det verkar mycket bra, men har Du Paka någon bra instruktion hur man på bästa sätt nyttjar detta verktyg?
Har förstås kikat på de Italienska bilderna på nätet!
Det lilla donet går att sätta in i botten på ena sidan medan på den andra bara till hälften. Varför?
Sen när man nitar måste det väl vara så att man sätter in det lilla donet till hälften - utan att den ramlar ut - och dunkar till - då får man väl styrningen rätt??
Eller va?
Erling

Nu har jag skaffat nitverktyget från Italien som Paka redan hade införskaffat!
(se bild) Det verkar mycket bra, men har Du Paka någon bra instruktion hur man på bästa sätt nyttjar detta verktyg?
Har förstås kikat på de Italienska bilderna på nätet!
Det lilla donet går att sätta in i botten på ena sidan medan på den andra bara till hälften. Varför?
Sen när man nitar måste det väl vara så att man sätter in det lilla donet till hälften - utan att den ramlar ut - och dunkar till - då får man väl styrningen rätt??
Eller va?
Erling

Jag skulle vilja byta ut mattan på tunneln mot golvlister på min Touring. Något liknande detta,
.
Eftersom jag inte kommer åt på undersidan verkar det enklaste att ersätta de nitar som är dolda under gummilisten mot plåtsskruv. Men hur fäster jag ändbitarna så att det ser stiligt ut? Jag vill ju inte ha skruvskallen fullt synlig mitt på ändbiten.

Eftersom jag inte kommer åt på undersidan verkar det enklaste att ersätta de nitar som är dolda under gummilisten mot plåtsskruv. Men hur fäster jag ändbitarna så att det ser stiligt ut? Jag vill ju inte ha skruvskallen fullt synlig mitt på ändbiten.
jag har försänkta rostfria insex på ändbitarna och kullriga insex på mattans list. för att fästa i tunneln så gängades hålen för vanlig skruv, alltså inte plåtskruv, det är tillräckligt tjockt material i tunneln.
insexskallarna ser naturligtvis inte ut som släta nitar, men det är betydligt disktretare än spårskruv

insexskallarna ser naturligtvis inte ut som släta nitar, men det är betydligt disktretare än spårskruv

Federico
Hei, jeg var nødt til å smile litt når jeg ser dette bildet. Du har valgt identisk farve på din vespa som jeg har på min 1962 touring.
Sender deg en IM så kan vi bytte bilder over mail;-)
Sender deg en IM så kan vi bytte bilder over mail;-)
backman wrote:Jag ska kika lite järnhandel idag.
Förövrigt kan ni få se en läskande bild från gårdagen där jag lyckades montera 1 list på varje sida.
Ha en bra dag gubbar!
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
-
- Dekaltrimmare
Har funderingar med på byta ut mattan på tunneln.
Vilka lister (från vilken modell) skulle kunna passa på touring?
Vilka lister (från vilken modell) skulle kunna passa på touring?
franke wrote:Jag skulle vilja byta ut mattan på tunneln mot golvlister på min Touring. Något liknande detta,
.
-
- Dekaltrimmare
Hej Federico,
Vart köper du insex delarna? samt vilken längd/storlek ska det vara?
Vart köper du insex delarna? samt vilken längd/storlek ska det vara?
Federico wrote:jag har försänkta rostfria insex på ändbitarna och kullriga insex på mattans list. för att fästa i tunneln så gängades hålen för vanlig skruv, alltså inte plåtskruv, det är tillräckligt tjockt material i tunneln.