Angående GL150: 62ans cylinderkit på en 63a?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
backman
Nybörjare
Nybörjare

Angående GL150: 62ans cylinderkit på en 63a?

Post by backman »

Gott folk, gott folk!

Har tagit upp renoveringen av en Touring GL 150cc igen, och börjar hamna i något slags monteringsskede, med en nylackad ram och en uppsjö av härliga samt nya delar.

Jag kom över ett mycket bättre begagnat cylinderkit, som visade sig tillhöra en Touring 62a. Den ser alltså ut såhär:
Image

Frågan är. Vad är skillnaden? Det känns som att cylindertoppen och kolvtoppen kompletterar varandra, så att effekten skulle bli liknande på 62ans och 62ans modell. 63an, den som jag hade monterad tidigare, har alltså helt slät kolvtopp.

Frågan samt slutsats: Kan jag montera det cylinderkittet, inklusive kolven, som är från tidigare modell på min GL 63a? Varför är modellen annorlunda? Effektutveckling?
I övrigt är väl de båda motererna likadan?

Tack på förhand!

Mvh Erik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Angående GL150: 62ans cylinderkit på en 63a?

Post by Federico »

backman wrote:Gott folk, gott folk!

Har tagit upp renoveringen av en Touring GL 150cc igen, och börjar hamna i något slags monteringsskede, med en nylackad ram och en uppsjö av härliga samt nya delar.

Jag kom över ett mycket bättre begagnat cylinderkit, som visade sig tillhöra en Touring 62a. Den ser alltså ut såhär:
Image

Frågan är. Vad är skillnaden? Det känns som att cylindertoppen och kolvtoppen kompletterar varandra, så att effekten skulle bli liknande på 62ans och 62ans modell. 63an, den som jag hade monterad tidigare, har alltså helt slät kolvtopp.

Frågan samt slutsats: Kan jag montera det cylinderkittet, inklusive kolven, som är från tidigare modell på min GL 63a? Varför är modellen annorlunda? Effektutveckling?
I övrigt är väl de båda motererna likadan?

Tack på förhand!

Mvh Erik
har du en GL med rund eller trapezoid (fyrkantig) lampa?
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Med 63 menar du givetvis typen VLA, eller hur? I så fall är svaret nej. VLA skall ha modernare kolv (slät på huvudet) och inte en kamkolv. Om du inte byter ut alltihop förstås, men det lönar sig inte. VLAn är nämligen aningen snabbare och tåligare än VGLB så byt inte ner dig.
Post Reply