Vespa LX 190

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vespa LX 190

Post by krro »

För att få lite bättre klös i vardagsmaskinen införskaffades ett 190cc kit från S.I.P strax före påsk. Har tidigare bara haft ett PM-blås på och kände att det inte räckte till för att kunna framföra maskinen på ett säkert sätt i stockholmstrafiken, d.v.s. före de fyrhjuliga...

Först monterades motorn ur ramen
Image

När man har plockat ur motorn står den själv snällt på stödet
Image

Det kom lite olja från tråget eftersom man är tvungen att lossa två av bultarna för att få loss bromswiren
Image

Ramen stod och väntade på verktygslådan medan snöflingorna föll utanför garaget
Image

Efter att fläktkåpan är borta ser man att det sitter en (rostig) gjutjärnscylinder original
Image

Bort med kamdrev och kamkedja
Image

Det gäller att hålla reda på grejerna, här är kedjesträckaren bortmonterad och man ser delarna i plastbunken till vänster
Image

Bort med cylindern
Image
Image

Ny cylinder och kolv på plats
Image

Det var lite lurigt att få det hela på plats men genom att montera kolven i cylindern först med en kolvringskompressor och därefter föra ner cylindern mot vevstaken och sen trycka dit kolvbulten från höger gick det bra
Image

Toppen på plats, dragen med moment.
Image

Efter återmontering i ramen och inkörning och det är en helt annan maskin än tidigare. Det är riktigt bra drag upp till 70-80 och den orkar acca ordentligt i uppförsbackar.

Slutsatsen hittils efter två veckors provkörning är att detta definitivt kan rekommenderas!
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Bra rapport!

Jag funderar själv på att slå till på ett 187-kit. Skulle vara kul att jämföra hur de går någon gång. Min är dock inte ens inkörd än, men jag har haft en ET4 125 tidigare så jag vet hur de går.

Har du gjort något åt förgasaren? Jag har läst att man bör byta upp sig ett snäpp både på tomgång- och huvudmunstycket.

Vh,
Johan
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Jag har inte gjort nåt åt förgasaren ännu, försöker utreda vad som rekommenderas som huvudmunstycke och har lagt ut en krok på modernvespa.com... Tomgångsmunstycket kan jag inte riktigt förstå varför man skulle ändra, den startar som den ska och går bra på tomgång. Vad gäller huvudmunstycket har jag inte sett det som nödvändigt eftersom jag inte ligger och löder motorväg och det är väl framförallt då som man riskerar att få för hög förbränningstemp. Ska kolla färgen på stiftet vid tillfälle, det bör indikera om allt står rätt till. För att få mesta möjliga effekt så skall jag nog ändå byta till större huvudmunstycke så småningom.

Du är välkommen att provköra om det är intressant för du håller väl också till i kungliga huvudstaden, men var beredd på habegär i så fall!

Ride on!!!
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Hej igen.

Jag har läst mig till att tomgångsmunstycket påverkar lite mer än tomgång. Tydligen hänger det med ett bra tag upp i registret, och ett något större munstycke skall ge starkare lågvarvsegenskaper. Speciellt med en större cylinder.

Jag håller till mitt i stan och tar gärna en provtur någon gång. Vi hörs om det!

Johan
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Intressant! Exakt vilket cylinderkit är det du monterat?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

jencla wrote:Intressant! Exakt vilket cylinderkit är det du monterat?
/jens
Malossi 187cc om jag inte är felunderrättad.
LÄNK!
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Malossi 187 kit är korrekt.

Om det rekommenderas nya munstycken så skall det självklart sättas i sådana. Var köper jag lämpligast dessa tror du? Jag har kollat SIP men det är alldeles för otydligt vilka munstycken som passar till vilken förgasare. Kanske ska höra med EHR...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tror faktiskt inte att man brukar behöva byta munstycke till ett sådant kit.
Tror detta är installationsmanualen:
http://malossi.com/Archivio_Files/MONTA ... 93_001.pdf

Nu är jag abslot inte ngn expert på dessa trimen men ändå.

Ang. lågfart/tomgångsmunsycke så brukar dessa påverka från ca tomgång till 1/4 gas.

VH/Calle
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Det som rekommenderas av Motorsport Scooters är att byta lågfartsmunstycket till 38. Vad som gäller för högfartsmunstycket är fortfarande oklart.

Det är nog som Calle säger, att man inte behöver byta munstycke, den går kanonbra redan nu. Kan det ge lite extra så är det definitivt värt att prova, munstycken brukar inte vara kostnadsdrivande i trimningssammanhang, det är andra delar som är det och de sitter redan på plats. :grin:
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

krro wrote:Det som rekommenderas av Motorsport Scooters är att byta lågfartsmunstycket till 38. Vad som gäller för högfartsmunstycket är fortfarande oklart.

Det är nog som Calle säger, att man inte behöver byta munstycke, den går kanonbra redan nu. Kan det ge lite extra så är det definitivt värt att prova, munstycken brukar inte vara kostnadsdrivande i trimningssammanhang, det är andra delar som är det och de sitter redan på plats. :grin:
Ja, oklart är det. I nedanstående tråd på modernvespa.com skriver de dock "The LX requires a new main jet, but the ET4 does not."
Trådlänk
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Efter att ha lusläst modernvespa så verkar det som om det egentligen inte rekommenderas att man uppgraderar högfartsmunstycket men om man skall uppgradera så är det 87.5-90 som gäller samt 38 för lågfart.

Standard är tydligen 35 & 82

Jag skall nog sätta i större och se om det blir skillnad...
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

krro in da house:
Jag skall nog sätta i större och se om det blir skillnad...

Jag tror att det kan ge lite extra på i princip hela registret, om du ska montera en trimmpipa så blir det ännu viktigare att bestycka om den. Har du tittat på en Malossi Multivar till scooten??? om inte tycker jag att du ska göra det, Piaggio motorerna går verkligen mycket bättre med en Multivar och eftersom du gett den mycket mer vrid genom att go big bore så är inte orginal variatorn i närheten av att vara optimal, både acc & topp att hämta där.....

DP says: Gillar verkligen att se såna här topic, tydliga bilder och vederhäftig info....
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Jag har både cylinderkit och trimmpipa från PM Tuning (PM56) monterat, nästa steg blir munstycken och efter det blir det en multivar... Någon som har erfarenhet av en multivar på LX:n?

DP says: Gillar verkligen att se såna här topic, tydliga bilder och vederhäftig info....

Tackar för feedbacken, hoppas att det kan hjälpa andra som går i samma tankar.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

krro wrote:Jag har både cylinderkit och trimmpipa från PM Tuning (PM56) monterat, nästa steg blir munstycken och efter det blir det en multivar... Någon som har erfarenhet av en multivar på LX:n?

Tackar för feedbacken, hoppas att det kan hjälpa andra som går i samma tankar.
Jag har ingen erfarenhet, men har läst mycket gott om dem. Vi kan köpa två och dela på frakten om du vill. Alltid kul att vara två när man meckar dit också.

Johan
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Utred vilken uppsättning det skall vara så skall jag fundera... Om du handlar från SIP så är det fraktfritt.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

krro wrote:Utred vilken uppsättning det skall vara så skall jag fundera... Om du handlar från SIP så är det fraktfritt.
Du skall blanda 9.5g och 14g-vikter i en Multivar enligt Motorsport Scooters om du har 187-kit.
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Ok, skall det vara 50/50 eller?

Ska åka förbi EHR på väg hem från jobbet idag och se om de har munstycken på hyllan.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

krro wrote:Ok, skall det vara 50/50 eller?

Ska åka förbi EHR på väg hem från jobbet idag och se om de har munstycken på hyllan.
Japp, annars blir det obalans. De skall moteras tre och tre.

/Johan
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Munstycken är nu beställda, leveranstid c:a en vecka...
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Intressant!

Återkom med resultat när du har moterat.
Beställde du från EHR?
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

EHR är leverantör...
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Några nyheter?
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Ja och nej...

EHR kunde inte leverera så nu är jag på jakt efter munstycken på annat håll. De är bra på gammelvespa men borde verkligen slipa upp sig vad det gäller det nya de säljer! Jag håller som bäst på att reda ut vad det är för munstycken som sitter i samt om jag kan beställa dessa från SIP istället.

To be continued.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

krro wrote:Ja och nej...

EHR kunde inte leverera så nu är jag på jakt efter munstycken på annat håll. De är bra på gammelvespa men borde verkligen slipa upp sig vad det gäller det nya de säljer! Jag håller som bäst på att reda ut vad det är för munstycken som sitter i samt om jag kan beställa dessa från SIP istället.

To be continued.
De borde skärpa till sig rent allmänt. Det känns som att så fort man har köpt något så är det tack och hej. Återkommer man med följdfrågor så suckar de mest.

Några nyheter på munstycksfronten annars?
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Nu har jag efter mycket om och men tagit tag i munstycksfrågan. Jag kan konstatera att huvudmunstycket inte behöver bytas, utan scootern går något sämre med större huvudmunstycke än originalets 82 men att en viss förbättring av bottendraget kan noteras med ett lågfartsmunstycke med storlek 38 istället för 35.

Vidare indikerar inte stiftet att 82 är för snålt, utan stiftet ser fint ut och verkar inte ha gått för varmt.

Slutsatsen är således, byt bara lågfartsmunstycke och behåll original huvudmunstycke.

Munstyckena inhandlades på mc-varuhuset i stockholm och lågfartsmunstycket har artikelnummer 030 99103-MT30380 om någon annan är spekulant. (Obs! Detta munstycket är något längre än det som sitter original men det har ingen praktisk betydelse utan får plats i flottörhuset med god marginal)
Post Reply