Lyfta av motorn?
Lyfta av motorn?
Hej,
Har precis kommit över en Vespa Popolino (Elit?) 61' och försöker nu få bort motorn från ramen. Är det någon som har några tips på hur jag får bort den långa bulten? Ska den gå att knacka ut? Har provat både 5-56 och slägga verkar som den rostat fast i hylsan som den går genom. Tror ni det räcker att värma bulten eller blir det vinkelkapen? Är lite orolig för att skada ramen.
[/img]
Har precis kommit över en Vespa Popolino (Elit?) 61' och försöker nu få bort motorn från ramen. Är det någon som har några tips på hur jag får bort den långa bulten? Ska den gå att knacka ut? Har provat både 5-56 och slägga verkar som den rostat fast i hylsan som den går genom. Tror ni det räcker att värma bulten eller blir det vinkelkapen? Är lite orolig för att skada ramen.
[/img]
Re: Lyfta av motorn?
problemet är att du inte får ut motorn även om du kapar bultskallen eller det som sticker ut på andra sidan, isåfall får du kapa bultskallen och sedan borra bort material från bulten så den glider ur ramen. ramdelen som håller bulten är ganska tjock plåt och kan inte böjas ut.Elit61 wrote:Hej,
Har precis kommit över en Vespa Popolino (Elit?) 61' och försöker nu få bort motorn från ramen. Är det någon som har några tips på hur jag får bort den långa bulten? Ska den gå att knacka ut? Har provat både 5-56 och slägga verkar som den rostat fast i hylsan som den går genom. Tror ni det räcker att värma bulten eller blir det vinkelkapen? Är lite orolig för att skada ramen.
[/img]
värmer du så kommer gummibussningen att gå sönder, men den kan man byta.
5-56 och mutterdragare med knack kan vara värt att testa.
Last edited by Federico on Mon 07 Apr 2008, 12:50, edited 1 time in total.
Federico
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Jag hade samma problem på min touring. Fick ta vinkelslipen tillslut. Den satt som berget. Kapade på båda sidor och bände isär ramen... Sålde motorn med bulten kvar i och han som köpte den lyckades få ur den genom att värma och pressa ur den med skruvstäd... Är det en popolini eller elit du har? Var sitter framlyktan? Vilket fall som helst så är det ingen smalframe...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Då blir det till att köra bort den till en verkstad med mutterdragare.
Bustamente.
Enligt motornumret VNB2T och en lista jag hittade på nätet ( http://student.ec.se/natprog99_ksd/hakano/vespalist.htm ) så skulle det vara en Elit?
Bustamente.
Enligt motornumret VNB2T och en lista jag hittade på nätet ( http://student.ec.se/natprog99_ksd/hakano/vespalist.htm ) så skulle det vara en Elit?
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Elit är väl något gammalt namn på Vespa 125 som fanns kvar, frågan är varför man tog in dem till Sverige när vi hade en egen VNS.Bustamente wrote:Aha. Inte min starka sida det där. Så det finns altså elit med lyktan uppe på styret? VNS finns ju inte äns med på scooterhelps register... För att det var en "svensk" modell då?
Har alltid trott att jag hade en popolini-motor liggandes. Men då är det altså en elit? (VNB4M)
En sak är säker, VNA och VNB är ganska ovanliga modeller. Naturligtvis mer praktisk än Popolino eftersom den hade normalstor tank.
Federico