Lyfta av motorn?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Elit61
Nybörjare
Nybörjare

Lyfta av motorn?

Post by Elit61 »

Hej,

Har precis kommit över en Vespa Popolino (Elit?) 61' och försöker nu få bort motorn från ramen. Är det någon som har några tips på hur jag får bort den långa bulten? Ska den gå att knacka ut? Har provat både 5-56 och slägga verkar som den rostat fast i hylsan som den går genom. Tror ni det räcker att värma bulten eller blir det vinkelkapen? Är lite orolig för att skada ramen.

[/img]
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Lyfta av motorn?

Post by Federico »

Elit61 wrote:Hej,

Har precis kommit över en Vespa Popolino (Elit?) 61' och försöker nu få bort motorn från ramen. Är det någon som har några tips på hur jag får bort den långa bulten? Ska den gå att knacka ut? Har provat både 5-56 och slägga verkar som den rostat fast i hylsan som den går genom. Tror ni det räcker att värma bulten eller blir det vinkelkapen? Är lite orolig för att skada ramen.

[/img]
problemet är att du inte får ut motorn även om du kapar bultskallen eller det som sticker ut på andra sidan, isåfall får du kapa bultskallen och sedan borra bort material från bulten så den glider ur ramen. ramdelen som håller bulten är ganska tjock plåt och kan inte böjas ut.

värmer du så kommer gummibussningen att gå sönder, men den kan man byta.

5-56 och mutterdragare med knack kan vara värt att testa.
Last edited by Federico on Mon 07 Apr 2008, 12:50, edited 1 time in total.
Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Jag hade samma problem på min touring. Fick ta vinkelslipen tillslut. Den satt som berget. Kapade på båda sidor och bände isär ramen... Sålde motorn med bulten kvar i och han som köpte den lyckades få ur den genom att värma och pressa ur den med skruvstäd... Är det en popolini eller elit du har? Var sitter framlyktan? Vilket fall som helst så är det ingen smalframe...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Såg precis att det var en 61:a, så då kan man nog utesluta elit...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bustamente wrote:Såg precis att det var en 61:a, så då kan man nog utesluta elit...
njae. VNB om den fanns i sverige kallades nog elit.
Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Aha, där ser man. Jag trodde vnb var popolino...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bustamente wrote:Aha, där ser man. Jag trodde vnb var popolino...
VNS heter popen
Federico
Elit61
Nybörjare
Nybörjare

Post by Elit61 »

Då blir det till att köra bort den till en verkstad med mutterdragare.

Bustamente.
Enligt motornumret VNB2T och en lista jag hittade på nätet ( http://student.ec.se/natprog99_ksd/hakano/vespalist.htm ) så skulle det vara en Elit?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Aha. Inte min starka sida det där. Så det finns altså elit med lyktan uppe på styret? VNS finns ju inte äns med på scooterhelps register... För att det var en "svensk" modell då?

Har alltid trott att jag hade en popolini-motor liggandes. Men då är det altså en elit? (VNB4M)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bustamente wrote:Aha. Inte min starka sida det där. Så det finns altså elit med lyktan uppe på styret? VNS finns ju inte äns med på scooterhelps register... För att det var en "svensk" modell då?

Har alltid trott att jag hade en popolini-motor liggandes. Men då är det altså en elit? (VNB4M)
Elit är väl något gammalt namn på Vespa 125 som fanns kvar, frågan är varför man tog in dem till Sverige när vi hade en egen VNS.

En sak är säker, VNA och VNB är ganska ovanliga modeller. Naturligtvis mer praktisk än Popolino eftersom den hade normalstor tank.
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Om man kapar ner bulten hela vägen ner mot ramen, brukar man kunna pressa ut motorn genom att bända ut ramen de få mm som krävs.
Sen kan man ta motorn till ngn mekanisk verkstad med kraftig press som kan trycka ut bultresterna.

/C
Elit61
Nybörjare
Nybörjare

Post by Elit61 »

Tack för tipsen. Kapade av bulten och tog med motorn till jobbet där vi har en press. Fick mata på 100 ton innen det började ge med sig, men nu är bulten borta. :)
Post Reply