Sprayfärg. Alternativ till 2komp, bäst och sämst.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 15 Sep 2005, 08:39
Location: Sweden

Sprayfärg. Alternativ till 2komp, bäst och sämst.

Post by Vomitsquad »

Hittade ingen riktig tråd som ordentligt behandlade det smutsiga ämnet enkomponents fulspray så jag tänkte be om lite åsikter här.

Skulle behöva göra ett fuljobb i väntan på ordentlig lackering så vad kan folk rekommendera/avråda från? Allt vad gäller primer, lack och klarlack.
Visst får man inte bensinbeständigheten men hur blir det med spray från Biltema? Kanske är färgen där bra men klarlacken från ??? grymt mycket slittåligare?

Ös in åsikter bara...
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Hej!

Jag har bra erfarenheter av "riktig" billack fylld på sprayburk. Mycket dyrare än bensinmackens, men har funkat bra för mig. Jag har köpt mina sprayburkar på MECA.

Om man inte ber dem blanda i härdare (vilket avsevärt förkortar sprayburkens livslängd till typ 2 dagar), är det inte lösningsmedelsbeständigt. Sprayfarg går bra att ta bort med t ex T-röd.

Till grund/spackel/klarlack har jag bra erfarenheter av Hagmans produkter. Man ska ju kolla att grund och lack går ihop, fråga försäljaren av själva lacken.
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

vomitsquad in da house:
Skulle behöva göra ett fuljobb i väntan på ordentlig lackering så vad kan folk rekommendera/avråda från?


Jag är nog lite av en mästare på "Fuljobb" "suede paint" "primer lack" kalla det vad ni vill då jag gjort ett otal bilar & hojar i "suede paint" som Jänkarna kallar det, låter bättre än primer.

Viktigt om du ska lägga primer på något och använda det en längre tid är att försegla alla ställen som är plåtrena då primer eller dom flesta matta & sidenmatta färger inte tätar utan kan släppa igenom fukt och då börjar det rosta ganska fort. Jag använder mig av Hamerrite slätlack (inte vanlig hammarlack då den blir "knottrig") för att försegla allt som är plåt rent, dessutom brukar jag lackera tanklocksöppningen in till packningen och runt ca 15cm så att bensinen inte kryper under. Vad man ska använda för typ a primer är lite olika beroende på vilken färg man önskar, Red Oxide tycker jag att Palstic Padding har den bästa kulören, beige har Hamerrite en som man ska använda för att försegla icke metall ytor innan man använder Hamerrite produkter ovanpå, den är riktigt snygg. För grå primer så tycker jag personligen att Biltemas 39.- sprayburk får den snyggaste kulören, dom har även en zinkprimer men den är inte lika bra kulör IMHO, den gråa fadar ut lite och blir aningen ljusare efter ett tag men man kan lätt bättra på med ett nytt lager som efter ett par dagar i solen har samma nyans som tidigare lager. Min Skoda Shop Hack är lackad med ovan metod, Hamerrite över plåtrent och sedan 15 burkar Biltema grå primer och varje vår tar jag ett tag med slipen och drar på 3 till 4 burkar där det börjat krypa rost eller fått repor......

Image

DP says: There's nothing like a suede paint.....
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 15 Sep 2005, 08:39
Location: Sweden

Post by Vomitsquad »

Tack för den DP. Bra tips det där med Hammerite.
Förresten, menar du att bilen bara är primad eller? Du nämner inget om vilka lackfärger och klarlack som funkat bra?
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

vomitsquad in da house:
Förresten, menar du att bilen bara är primad eller? Du nämner inget om vilka lackfärger och klarlack som funkat bra


You bet!!!!!!

När man ska göra en mer seriös flat eller satin lackering så brukar man lackera hela bilen/hojen i en färg sedan lägger man en klarlack med matt agent, beroende på hur mycket man lägger i ju mattare blir färgen och då har man en "riktig lackering" och inte ett primer/fuljobb....

Min Formula med 40% matt agent i klarlacken....

Image

Ford 34 coupe med 60% matt agent....

Image

Ska man göra detta så blir det som att göra ett helt lackjobb, primer, sealer, primer, färg & klarlack och inget provisoriskt. Ett primer jobb med bara lite Hamerrite som sealer på rost & plåtrent kan se riktigt bra ut om man bara tar sin tid men efter ett år på vägen så ser min Shop Hack ut ungefär såhär....

Image

Fram med slipen, på med Hamerrite där ny rost brutit igenom sen på med ny Biltema primer och den ser ut som en racer igen....

DP says: The Shop Hack är bara en bli från A till B men junk på flaket men med attityd....
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Såhär bra blir det med tysk 2-komp sprayburkfärg :)
Image

Färgen heter Spraymax
Först grund 2-komp epoxyprimer 2 lager sen slipaslipa med 800 våt.
lägg på själva färgen, i det här fallet den som finns i hur många kulörer somhelst på mekonomen.
Vänta 30 min å lägg 2 lager 2-komp klarlack.

[/img]
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 15 Sep 2005, 08:39
Location: Sweden

Post by Vomitsquad »

Jotack Popolino, den tråden är gammal och go men den handlar om 2-kompspray och inte ful-lackering.

Shit marre, det ser ju otroligt snyggt ut. Vad snackar vi för priser på Mekonomens grejer? (svara med fördel i den tråden som Popolino länkat ovan)
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Vomitsquad wrote:Jotack Popolino, den tråden är gammal och go men den handlar om 2-kompspray och inte ful-lackering.

Shit marre, det ser ju otroligt snyggt ut. Vad snackar vi för priser på Mekonomens grejer? (svara med fördel i den tråden som Popolino länkat ovan)
2komps grundfärg och klarlack 200kr burken och kulören 119. Tror jag la 700-800 för att lacka hela scootern men går ju såklart åt mer till en plåtvespa, är inte så mycket plast på dragsters.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 15 Sep 2005, 08:39
Location: Sweden

Post by Vomitsquad »

Om vi säger så här då för en lite simplare budgetvariant:
-Hammerlite primer
-Biltema sprayfärg
-2-komp klarlack

Är 1k-lacken och 2k-klarlack kompatibla? Kommer något släppa eller kommer man ha ett bra lösningsmedelsäkert ytskydd?
Post Reply