Farsan har skaffat sig en touring-57. Jag har inte haft tillfälle att se den i verkligheten än och han hade 2 frågor jag inte kunde ge svar på:
1. Ska den ha nyckeldödare (gröna pilen) orginal eller är det något hembygt?
2. Han säger att det bara finns 2 lägen för lyset och han inte har hel-halvljus. Enligt elscheman jag tittat på ska elen vara samma som till min vl3 och jag har hel och halvljus. Var det inte lag på det 1957?
Hej!
Min touring -57 har varken tändningsnyckel eller en sådan ljuskontakt. Däremot är det samma ljuskontakt som min GS har och den har ju även tändningsnyckel. Jag är nog inne på samma linje som Paka, VS4, dvs en GS. VS4:an har väl fyrkantig hastighetsmätare?
Nja en gs borde det inte vara. eller ser jag så fel... Ska slänga upp mer bilder. Den röda färgen är inte orginal, den är den vanliga touring-metallicblå under... Men vet någon om en 57:a måste ha hel och halvljus för att gå igenom besiktningen?
Synd. De kan ju ha bytt styre. På GS och tysk touring sköts hel och halvljus med flärpen under tutknappen. Ljus på/av, parkeringsljus (om batteriet är kvar) och tändning på/av sköts med nyckeln.
Kan ju iofs lika gärna komma från en VS2 eller 3 också.
/P
Last edited by Paka on Thu 03 Apr 2008, 17:21, edited 1 time in total.
Ja, antingen det eller utbytt styre. Det som talar för utbytt styre är som sagt SIEM-omkopplaren. Enl. bilregistret är den ju en 58, vilket talar för tysk touring.
Har den ett rätt sent ramnummer? Typ VGL1T13000 eller högre?
Kolla om det finns någon märkning på lampglaset. Är det också SIEM?
Jag har aldrig sett något elschema för 58:an (tysk touring) och ingen handbok heller, men det borde ju finnas.
Nyckeln är i alla fall samma som tidiga GS, dvs rund och ska döda när man drar upp den ett snäpp.
Någon av tradera-essen zondia eller rolling_1 som köper allt scooterrelaterat har säkert, men jag har faktiskt ingen aning om vilka de är i verkligheten.
/P
Ok. Men bilregistret är som regel något år sena. Min 56:a är enligt bilregistret en 57:a och min primavera -80 är enligt dom från 81... Men jag ska kolla upp med farsan vad han har för ramnummer. Hade för mig att den var en 57:a men det kan ju vara fel... Men hel och halvljus ska finnas vilketsom?
Visst är det så. Men tysk touring såldes av Como enbart som 1958 års modell och det är vad som står i regbeviset. Det såldes italienska då med. Skillnaden är färgen (röd och blå på tysk och endast blå (en annan) på italiensk) samt en hel drös olika detaljskillnader, främst när det gäller el.
Dessutom är det inte bilregistrets fel.
Hojarna registrerades ju av generalagenten. Jag tycker inte att det är så stort glapp, i alla fall inte på de äldre som jag har tittat mest på.
Hur lång tid kan det ta i dag? När tillverkades tex de MP3 som säljs som årets modell? Vintern hos oss har väl också haft en viss betydelse gissar jag.
/P
Bustamente wrote:Ja. Tanken var också blå. Det röda är någon som slängt på senare. Inte orginal...
Det var jag som sålde denna touring-58 Har en till med samma typ av ljusomkopplare(hel och halv)dock har jag ej nyckel utan dragstömbrytare ovanpå lyktan till den.Har sett flera vespa touringar 58 med samma omkopplare till lyset. mvh Kjell
Bustamente wrote:Ja. Tanken var också blå. Det röda är någon som slängt på senare. Inte orginal...
Det var jag som sålde denna touring-58 Har en till med samma typ av ljusomkopplare(hel och halv)dock har jag ej nyckel utan dragstömbrytare ovanpå lyktan till den.Har sett flera vespa touringar 58 med samma omkopplare till lyset. mvh Kjell
Där ser man vad världen är liten
Det verkar som han har fått ordning på elen nu och både hel och halvljus fungerar, så problemen är lösta... Sen om den är tysk eller gs bryr nog farsan inte sig så mycket om... Men intressant var det...