Efter min motorrenovering av min V50R förra sommaren.
75cc, ny utväxling, förstärkt koppling etc.
Får jag inte in 1;ans växel, detta skapar iochförsig inga problem då den är stark som en oxe på 2;an.
Men detta är lite störande efter all nerlagd tid vill man ju ha det så perfekt det bara går.
Alla kabelhöljen och wires är bytta, 2an och 3an går i hur enkelt som helst bytte även växelkors.
Men får inte i 1;an, varken med "växelhandtaget" eller med wirarna bortkopplade och "manuell" växling där endast växelarmen vrids.
Kan det vara så att jag la 1;ans kugg åt fel håll när jag monterade ihop motorn, kan detta påverka? tycker ju att växeln då iallafall borde gå i, någon som kan ge mig nåt svar eller hypotes?
MVH Niklas
Saknad växel.
Saknad växel.
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Om ettans drev sitter på fel håll borde du inte ha något friläge mellan ettan och tvåan.
Har du inte det eller om den hugger ibland i friläge så sitter ettans drev på fel håll.
Du borde också ha lite oljud från växellådan, men inte säker på det, det är ganska mycket plats överallt i treans växellåda.
Testade du att växelmekansimen innan du monterade ihop motorn?
/C
Har du inte det eller om den hugger ibland i friläge så sitter ettans drev på fel håll.
Du borde också ha lite oljud från växellådan, men inte säker på det, det är ganska mycket plats överallt i treans växellåda.
Testade du att växelmekansimen innan du monterade ihop motorn?
/C
Hej
Tack för ett snabbt svar.
Testade växelmekanismen innan jag monterade ihop, och vad jag kunde avgöra (begränsad erfarenhet dock) så fungerade allt som det skulle.
Inget skrammel från växellådan, 2an och 3an ligger som de ska, men om man vrider växelreglaget på styret där 1an skulle ligga är endast friläge hela vägen, och det hugger aldrig till.
Tycker det hela är lite skumt, om växelarmen är något deformerad kan det göra att oavsett hur mkt man spänner wiren så räcker det inte till för att få i växeln? Att hävmomentet blir såpass begränsat att det helt enkelt inte räcker för att få i växeln?
MVH Niklas
Tack för ett snabbt svar.
Testade växelmekanismen innan jag monterade ihop, och vad jag kunde avgöra (begränsad erfarenhet dock) så fungerade allt som det skulle.
Inget skrammel från växellådan, 2an och 3an ligger som de ska, men om man vrider växelreglaget på styret där 1an skulle ligga är endast friläge hela vägen, och det hugger aldrig till.
Tycker det hela är lite skumt, om växelarmen är något deformerad kan det göra att oavsett hur mkt man spänner wiren så räcker det inte till för att få i växeln? Att hävmomentet blir såpass begränsat att det helt enkelt inte räcker för att få i växeln?
MVH Niklas
...man borde inte kunna montera ettan på fel håll och ha en körbar motor, det blir extremt glapp i växellådan då. Du kan nog räkna bort det som orsak.
Det kan vara mekaniskem som för växelkorset som orsakar problemet.
Ettan ligger där växelkorset är helt utdraget i bakaxeln och kräver att mekanismen kan dra växelkorset hela vägen.
Det skulle också kunna vara att justerskruvarna för vajrarna är utbytta till längre än original och inskruvade så långt att de tar i den delen där vajernipplarna är fästa (långsökt)
Annan långsökt orsak är att du fått fel växelkors, de fyrväxlade finns i massa varianter, vissa längre än andra. Vet dock inte om det finns flera varianter av fyrarmade 3-växlade växelkors, kanske v50hp?
/C
Det kan vara mekaniskem som för växelkorset som orsakar problemet.
Ettan ligger där växelkorset är helt utdraget i bakaxeln och kräver att mekanismen kan dra växelkorset hela vägen.
Det skulle också kunna vara att justerskruvarna för vajrarna är utbytta till längre än original och inskruvade så långt att de tar i den delen där vajernipplarna är fästa (långsökt)
Annan långsökt orsak är att du fått fel växelkors, de fyrväxlade finns i massa varianter, vissa längre än andra. Vet dock inte om det finns flera varianter av fyrarmade 3-växlade växelkors, kanske v50hp?
/C
Tack för alla tips.
Löste det genom att ställa om växlarna helt från scratch, och vips så fanns 1;an där.
Ja som feljusterat från början.
1:an känns dock onödig då den redan är stark som en oxe på 2;an, men man vill ju att allt skall funka
MVH Niklas
Löste det genom att ställa om växlarna helt från scratch, och vips så fanns 1;an där.
Ja som feljusterat från början.
1:an känns dock onödig då den redan är stark som en oxe på 2;an, men man vill ju att allt skall funka

MVH Niklas