Hej!
Har sett att det erbjuds nya 150-200cc motorer till ganska humana priser och funderar på om de rent fysiskt skulle passa i min Elite -54 utan alltför stort plåtjobb? Jag vill inte förstöra originalutseendet!
Finns det någon lösning på att i så fall behålla 8":s hjul?
Skulle kunna vara en bra idé att spara det gamla drivpaketet för framtiden och nöta på ett nyare samtidigt som man skulle få lite bättre marschfart på ekipaget.
Förstår att det krävs viss elsystemjustering, men eftersom elsystemet är väldigt begränsat torde det inte bli så stort jobb...
Jag har redan kompletterat min originalmotor med 6V batteri, likriktare och spänningsregulator för att få jämnare spänning till lamporna, fukar riktigt bra. Sparade originalsignalhornet och lät spänningen gå dit före likriktaren. Elektroniken gömdes under tanken och batteriet plus nyckelbrytare i bagagefacket.
Motorbyte
Visst går att mosa i motorer från -59 och upp i wideframes. Men det är ett himla jobb och man får som regel kapa rejält och svetsa om det mesta. Men visst går det.
I Sverige rullar idag 3 st wideframes med 200cc:are i.
Samtliga av dessa byggherrrar har haft ett elände att få till det. Men du kan nog glömma tanken om att smyga tillbaka orginalmotorn sedan..
Motorinfästningen är inte alls likadan, eller sitter på samma ställe. Tyskarna säljer någon slags motorinfäsningshispondyl som består av lite fyrkantsjärn och profiler/vinklar men så vidare snyggt blir det ju inte..
för att få det snyggt får man som regel kapa ur under tanken ända upp til densamma, annars tar förgasaren i. Glöm att kunna köra med ett orginalluftfilter.
8" byggs ju om till 10 " och det går göra tvärtom. Beräkna bara utväxlingen rätt.
Elen är det minsta bekymmret.
I Sverige rullar idag 3 st wideframes med 200cc:are i.
Samtliga av dessa byggherrrar har haft ett elände att få till det. Men du kan nog glömma tanken om att smyga tillbaka orginalmotorn sedan..
Motorinfästningen är inte alls likadan, eller sitter på samma ställe. Tyskarna säljer någon slags motorinfäsningshispondyl som består av lite fyrkantsjärn och profiler/vinklar men så vidare snyggt blir det ju inte..
för att få det snyggt får man som regel kapa ur under tanken ända upp til densamma, annars tar förgasaren i. Glöm att kunna köra med ett orginalluftfilter.
8" byggs ju om till 10 " och det går göra tvärtom. Beräkna bara utväxlingen rätt.
Elen är det minsta bekymmret.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
GS- modellen (vs1-vs5) fanns mellan 1955-1962 och har hela tiden den breda svingen. Elit fick den smala motorn 1958, touring/pop/super 1959. Om jag inte minns fel. Detta Med reservation för alla regbevis som det står märkliga årtal i!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Mon 26 Dec 2005, 15:37
- Location: Sweden