Mysko driftsproblem - HJÄLP

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
mlundstrom
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Mon 26 Dec 2005, 15:37
Location: Sweden

Mysko driftsproblem - HJÄLP

Post by mlundstrom »

Hej,
jag har en gammal p200e som har gått rätt långt, ca 5000 mil och jag vet inte om den är renoverad eller så tidigare...

Nu har den börjar strula lite ibland, det visar sig genom:

Ibland går den klockrent, går att köra en bra bit utan problem. Men sen helt plötsligt kan den tvärdö och blir stört omöjlig att få igång igen.

Nu startar den och går några sekunder, sen lägger den av. Det ryker dessutom rätt rejält ur avgassystemet (iofs har det alltid gjort det när den varit kall). I vinter så har jag sotat avgassystemet, bytt stift, olja o själva gummisnabeln till förgasaren.

Tänkte att det kunde vara nåt med förknasaren så jag har plockat isär o rengjort den ordentligt ikväll, men det blev samma strul när jag skulle köra hem. Riktigt drygt. Nån som har några tips?
Rides Ducati and Vespa p200
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Ibland kan det vara så att det blir vakum i soppatanken.
Prova att lätta lite på soppatankslocket så luft hela tiden
kommer in.
// K
mlundstrom
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Mon 26 Dec 2005, 15:37
Location: Sweden

Post by mlundstrom »

jo, testade det, men det hjälper inte längre... vart sitter själva lufthålen på en p200e? Är i själva tanklocket?
Rides Ducati and Vespa p200
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

mlundstrom wrote:jo, testade det, men det hjälper inte längre... vart sitter själva lufthålen på en p200e? Är i själva tanklocket?
Under U-profilen som håller & spänner ner locket. :mrgreen:

Kolla kablarna till pickupen. :grin: jämför med:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2929
mlundstrom
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Mon 26 Dec 2005, 15:37
Location: Sweden

Post by mlundstrom »

Har kollat lite mer nu, allt verkar sitta som det ska. Tändstiftet blir blött m.m. Så det verkar som att den får soppa som den ska iallafall.

En jobbig grej, jag tömde henne på olja också o det var bra mycket bensin i oljan - packbox som måste bytas m.a.o.

Kan det åstadkomma såna här fel? Typ att kompet inte hålls uppe... vette fan.

Finns det någon bra steg-för-steg guide för byte av packboxen? Vad ska jag mer passa på att fixa när jag ändå måste riva ner motorn rätt mycket?

Eller finns det nån som kan tänka sig att hjälpa mig med jobbet mot ersättning? Jag plockar förståss bort motorn o gör rent inför jobbet :smile:
Rides Ducati and Vespa p200
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Här finns en del arbetsbeskrivningar: http://www.vespamaintenance.com/engin.html
Post Reply