Hej.
Har precis monterat en 50s motor som jag kom över.
I den första provturen idag så gick den bra på friläge och ettans växel.
Men när jag vill lägga i en högre växel eller kommer till liten backe så tappar den lusten totalt och jag måste hålla full gas för att den inte ska stanna trots att jag lagt i friläge igen.
låter jag den sedan lugna ner sig lite och drar ner gasen sakta alternativt stänger av och startar om så går den bra på friläge igen.
Någon som känner igen detta?
Jag har testat med olika tändningsinställningar med samma resultat.
kondensator bytt, brytarspets likaså.
kvar återstår väl spole-tändstift, tjuvluft och kompression?
snälla hjälp, vill så gärna komma ut och åka...
Crispin
V50s vill ge upp under ansträngning
V50s vill ge upp under ansträngning
Last edited by crispin on Wed 02 Apr 2008, 11:10, edited 1 time in total.
Har du gjort rent filtret i förgasaren? Kan vara så att bensinen i förgasaren precis hinner ta slut när du växlar upp på hinner bensinen sina och du får ett väldigt lågt flöde eftersom något kanske stoppar upp i filtret. Dödar du den så hinner det rinna till mer bensin igen i förgasaren och då startar den lättare igen.
Kanske inte lösningen, men en möjligt sådan!
Kolla efter sprickor nära svetsningen på insugningsröret. (Prova om det går att vicka försiktigt på förgasaren i någon ledd) Om den dessutom är lite svårstartad är det ett extra plus.
På min V50 är det nåt tjall då jag byter insugningsrör 3-5 ggr per år pga att insugningsröret brister vid infäsningen mot blocket. Man brukar märka när röret läcker genom att motorvarvet går ner saktare efter att man släppt gasen pga tjuvluften.
På min V50 är det nåt tjall då jag byter insugningsrör 3-5 ggr per år pga att insugningsröret brister vid infäsningen mot blocket. Man brukar märka när röret läcker genom att motorvarvet går ner saktare efter att man släppt gasen pga tjuvluften.
Blåset
Har tänkt på det... men det är inte felet. den ger upp endast när det blir tyngre.Andréas wrote:Har du gjort rent filtret i förgasaren? Kan vara så att bensinen i förgasaren precis hinner ta slut när du växlar upp på hinner bensinen sina och du får ett väldigt lågt flöde eftersom något kanske stoppar upp i filtret. Dödar du den så hinner det rinna till mer bensin igen i förgasaren och då startar den lättare igen.
jag ska leta efter tjuvluftskällor med startspray härnäst... Appropå ditt problem, har du rätt dimension på stötdämpare? verkar som om insugningsröret eller förgasaren slår emot karossen i somliga lägen. Alternativt kan du ha väldigt kraftiga vibrationer förståss...Blåset wrote:Kolla efter sprickor nära svetsningen på insugningsröret. (Prova om det går att vicka försiktigt på förgasaren i någon ledd) Om den dessutom är lite svårstartad är det ett extra plus.
men är det ingen annan som känner igen mina symptom?
min P2 har betett sig liknande, gick att starta, gick att varva upp, dog då ja la i en vxl & släppte kopplingen.. Den började krångla en halvmil hemifrån, så jag släpade hem skrället och stannade till då och då för att testa o riva förgasaren.. utan resultat..
Efter att den stått i skamvrån några dar började jag riva i den.
Sladdarna till pickupen var av, men låg i kontakt. Den fick allså gnista, men inte tillräckligt stark sådan för att det skulle gå att driva den framåt.
Jag hade trott att tändningen var "digital" dvs antingen tände den eller inte. Det verkar som det finns en gråzon...
Kolla t-spole, tändhatt, kabel & t-stift för kontaktproblem & överslag är mitt råd.

Efter att den stått i skamvrån några dar började jag riva i den.
Sladdarna till pickupen var av, men låg i kontakt. Den fick allså gnista, men inte tillräckligt stark sådan för att det skulle gå att driva den framåt.
Jag hade trott att tändningen var "digital" dvs antingen tände den eller inte. Det verkar som det finns en gråzon...
Kolla t-spole, tändhatt, kabel & t-stift för kontaktproblem & överslag är mitt råd.

Blåset wrote:
Kolla efter sprickor nära svetsningen på insugningsröret. (Prova om det går att vicka försiktigt på förgasaren i någon ledd) Om den dessutom är lite svårstartad är det ett extra plus.
jag ska leta efter tjuvluftskällor med startspray härnäst... Appropå ditt problem, har du rätt dimension på stötdämpare? verkar som om insugningsröret eller förgasaren slår emot karossen i somliga lägen. Alternativt kan du ha väldigt kraftiga vibrationer förståss...
Arg körstil och trimmad motor verkar vara förklaringen på min V50.
Stötdämparen är kollad och "hålet" för insugningsröret i ramen är inte i närheten att slå i som jag också trodde först. Egentligen är det en vansinnig konstruktion att hänga på en förgasare 15-20 cm från blocket med så klent insugningsrör.
jag ska leta efter tjuvluftskällor med startspray härnäst... Appropå ditt problem, har du rätt dimension på stötdämpare? verkar som om insugningsröret eller förgasaren slår emot karossen i somliga lägen. Alternativt kan du ha väldigt kraftiga vibrationer förståss...
Arg körstil och trimmad motor verkar vara förklaringen på min V50.
Stötdämparen är kollad och "hålet" för insugningsröret i ramen är inte i närheten att slå i som jag också trodde först. Egentligen är det en vansinnig konstruktion att hänga på en förgasare 15-20 cm från blocket med så klent insugningsrör.
Blåset