Hej, detta är mina första rader på detta forum, riktigt skakigt faktiskt!
Jag köpte mig en popolino 125:a här om dagen, utan papper och sånt såklart, blev lite lätt blåst, Han sa att det var en 150cc från -59, men icke. Men den är av äldre modell typ mellan 59-64!?
Fyrväxlad!? vilka årsmodeller hade det? Kan man enkelt se på ram eller motor nr vilket år den är ifrån?
Men till den riktiga frågan då!
Växlarna fungerar inte så strålande, däremot fungerar de riktigt dåligt.
Jag har justerat vajrar så att rätt siffra står på hantaget samtidigt som rätt hack är i nere på växelklockan eller vad den kan kallas.
1:an går alltid bra att lägga i
2:an är svår vid uppväxling men går ibland vid nerväxling
3:an får man i varannan gång
4:an hoppar oftast i lätt, men hoppar gärna ur ganska snabbt
Finns det några fler justerings möjligheter eller är det någon växelförare inne i lådan som är sliten???
Mycket tacksam för hjälp
Växeljustering!? Meking araond vitth popolinos växlar!
-
- Mästare
På www.scooterhelp.com kan du med hjälp av ramnummer och motornummer avgöra vilken årsmodell det rör sig om
Vet inte om du blev blåst, en original popolino från tidigt sextital är ju både snyggare och ovanligare än en 150 så om du bara gillar den så är allt OK
Vad gäller växlarna kan växelföraren vara sliten bakom kåpan, växelkorset slitet eller (hoppas inte!) växellådan vara fel ihopsatt efter en renovering. trög växling kan också bero på att frikopplingen unte kopplar ur ordentligt utan ligger och tjuvdrar. De justeringar som finns är skruv-nipplarna vid växelkåpan
mvh/HB
Vet inte om du blev blåst, en original popolino från tidigt sextital är ju både snyggare och ovanligare än en 150 så om du bara gillar den så är allt OK
Vad gäller växlarna kan växelföraren vara sliten bakom kåpan, växelkorset slitet eller (hoppas inte!) växellådan vara fel ihopsatt efter en renovering. trög växling kan också bero på att frikopplingen unte kopplar ur ordentligt utan ligger och tjuvdrar. De justeringar som finns är skruv-nipplarna vid växelkåpan
mvh/HB
Ojojoj, vilken toppen sida, hittade direkt rätt motor, det var en 125cc från 1964, men mitt ram nr har jag nog läst av fel för det stämde inte riktigt.
Tillbaks till det här med växelproblemen, kopplingen fungerar bra, växelföraren du skrev om, är det den innanför växelklockan?? ser man på den att den är sliten om man bara plockar av den lilla kåpan?
Var sitter växelkorset, kan man byta det utan att dela motorn, är det det som håller växlarna i sitt läge??
tjipp o hej
Tillbaks till det här med växelproblemen, kopplingen fungerar bra, växelföraren du skrev om, är det den innanför växelklockan?? ser man på den att den är sliten om man bara plockar av den lilla kåpan?
Var sitter växelkorset, kan man byta det utan att dela motorn, är det det som håller växlarna i sitt läge??
tjipp o hej
kolla den här guiden, visserligen för en nyare motor men det är ändå likt din: http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.htmlskrotapan wrote:Ojojoj, vilken toppen sida, hittade direkt rätt motor, det var en 125cc från 1964, men mitt ram nr har jag nog läst av fel för det stämde inte riktigt.
tjipp o hej
och under "slplit casings" ser du bl.a växelboxen som är bäst att börja kolla upp (enklast).

Federico