Asienvespa - cylinderdimensioner, slaglängd osv?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
johan
Nybörjare
Nybörjare

Asienvespa - cylinderdimensioner, slaglängd osv?

Post by johan »

Hej

Min asienimporterade vespamotor/livsprojekt.. med beteckning VBC (Super) har visat sig ha cylinder och kolvdimension 58 mm. Vad jag förstått är det bajaj och inte vespastandard. Borde jag av det dra slutsatsen att det därför sitter en bajajvev i också (med slaglängd 58 istället för 57)? Får man ens in en bajajvev i en vespamotor?
I mina drömmar är den bara uppborrad till grov överdimension, men hur kan man försäkra sig om det ena eller andra? Kan man på något fiffigt sätt mäta slaglängden och på så sätt komma fram till vad som är rätt och riktigt?

Mitt egentliga problem är att kolven skurit, och det vore praktiskt att inte behöva byta veven med allt vad det innebär av merjobb och kostnader.

/johan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Asienvespa - cylinderdimensioner, slaglängd osv?

Post by Federico »

johan wrote:Hej

Min asienimporterade vespamotor/livsprojekt.. med beteckning VBC (Super) har visat sig ha cylinder och kolvdimension 58 mm. Vad jag förstått är det bajaj och inte vespastandard. Borde jag av det dra slutsatsen att det därför sitter en bajajvev i också (med slaglängd 58 istället för 57)? Får man ens in en bajajvev i en vespamotor?
I mina drömmar är den bara uppborrad till grov överdimension, men hur kan man försäkra sig om det ena eller andra? Kan man på något fiffigt sätt mäta slaglängden och på så sätt komma fram till vad som är rätt och riktigt?

Mitt egentliga problem är att kolven skurit, och det vore praktiskt att inte behöva byta veven med allt vad det innebär av merjobb och kostnader.

/johan
kan man inte mäta avståndet mellan vändkanterna i cylindern och få en uppskattning? naturligvis drar man bort avståndet mellan övre och undre kolvringen..

om slaget är 58 och borrningen 58 så blir det ju mer än "150cc... " -(149cc eller vad de är från fabrik)
Federico
Post Reply