Lackeringsfråga

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Lackeringsfråga

Post by kejj »

Har applicerat 3 lager lack på min motorlucka. Såg till att göra det med 30minuter intervall.

Till min fråga. Enligt praxis så ska klarlacken på efter 48h.
Stämmer det eller är jag felinformerad?
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Beror på vilken klarlack. När jag lackade Sikkens autobase, skulle 2K-klarlacken på så snart autobasen var dammtorr (våtivåt) :grin:
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

jahaja, det beror på klarlack tillverkare. ja då är det kanske inte så bra att det stått utan sen 23 igår kväll.
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

kejj wrote:jahaja, det beror på klarlack tillverkare. ja då är det kanske inte så bra att det stått utan sen 23 igår kväll.
är det sprayfärg eller 2k du kör med kompressor.

på (1k)sprayfärg kan du köra klarlack efter två dygn, annars riskerar du att färgen krackelerar.
2k kör man våt-i-våt för bästa vidhäftning och bästa djup i lacken/färgen (är vad jag har lärt mig i alla fall)
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

sprayfärg på burk.

Bra då lägger jag på klarlacken imorgon runt 22 - 23.
Bara det är gjord av plåt så....
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Ta det sjukt försiktigt med klarlacken, klarlack på burk kan lätt rinna och det är ju inte speciellt kul att slipa ner och lägga om, eller att pilla med en lackhyvel för att få ner åsarna i lacken... Fråga mig, jag vet :/

Min högst personliga erfarenhet av burk-klarlack är att Hagmans är mer lätthanterlig än exempelvis Plastic Padding's klarlack. Hagmans går utmärkt att lägga i en massa tunna lager med 30-45 sekunders mellanrum och blir riktigt snygg.

Ha varmt där du lackar. För kallt i rummet kan orsaka rinningar, liksom för mycket lack per lager förstås. Lägg först ett klibblager som är extra tunnt, bara som en dimma över området.

Bara några råd i all vänlighet från svenska "mästaren" i rinnande klarlack :grin:
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Hagmans här också.
tar det snabbt en första gång och lite mer sen de andra gångerna.

Vad har ni för tips på tidsintervall mellan lagrerna?
Hur många lager?
Bara det är gjord av plåt så....
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Hagmans har jag kört i extremt tunna lager i intervall om 30-45 sekunder (typ 25-28 grader varmt i "rummet"). Exakt hur många lager minns jag inte, minst 5-6 förutom det första klibblagret gissar jag.

Det finns säkert andra (proffsigare) sätt, men det har varit det minst rinnings-benägna sättet jag träffat på och det har gett gott resultat...

(Se till att arbetsstycket också är varmt och gott och att sprayburken inte är nerkyld (typ från något kallt förråd), trycket blir också sämre om burken är kall.)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

problem som kan uppstå om man lägger på för tjocka lager (förutom risk för rinningar då) är att man får små bubblor i klarlacken, lösningsmedlen hinner helt enkelt inte ut...

personligen skulle jag köra klibblager + färre (ca 3) lager, då flödigare varje gång. kolla att du inte får torrsprut, utan att hela ytan är blank efter varje lager. (titta i olika vinklar, tex. mot en lampa). fördelen med att lacka motorluckan är ju att man kan koncentrera sig på en sida + hyfsat plan yta, för du lackar väl den horisontellt?
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Den ligger alltså ner på golvet. Med skyddspapper under.
Att spraya färg var inga problem trots att motorlucka är välvd.
Temperaturen blir tyvärr mekgaragets default som inte är optimalt varmt som ni föreskriver, får krama burken och skaka ordentligt 5m innan för att förebygga tryckproblem.

Det är alltså så att det är kört nu om det inte blir bra. Man får slipa bort allt och börja om?
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

kejj wrote:Den ligger alltså ner på golvet. Med skyddspapper under.
Att spraya färg var inga problem trots att motorlucka är välvd.
Temperaturen blir tyvärr mekgaragets default som inte är optimalt varmt som ni föreskriver, får krama burken och skaka ordentligt 5m innan för att förebygga tryckproblem.

Det är alltså så att det är kört nu om det inte blir bra. Man får slipa bort allt och börja om?
lägger du hyfsat tjockt så kan man alltid rubba eller bara vaxa upp ytan så den blir blank (men då ska den vara ordenligt genomtorr först).

har du någonting att ställa under luckan, typ en plåtburk eller liknande, det är nog en fördel att få upp den en bit från golvet, så kan du ju lyfta upp den på burken och inspektera resultatet mellan lagren.

lycka till!
Federico
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

kejj wrote:Den ligger alltså ner på golvet. Med skyddspapper under.
Att spraya färg var inga problem trots att motorlucka är välvd.
Temperaturen blir tyvärr mekgaragets default som inte är optimalt varmt som ni föreskriver, får krama burken och skaka ordentligt 5m innan för att förebygga tryckproblem.

Det är alltså så att det är kört nu om det inte blir bra. Man får slipa bort allt och börja om?
du behöver inte slipa bort allt,du kan tvätta bort allt med thinner eftersom du kör sprayfärg,ett annat tips,me tanke med temperaturen,e att du värmer upp kåpan med värmepistol eller dyl.inte för varm bara!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Finns ingen chans till värmning alls.
Bara det är gjord av plåt så....
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Om man nu envisas med 1k:
Hagmans färger är rätt schyssta ( har använt dem sedan 1986)
men man ska ha klart för sig att om man drar på deras klarlack
direkt på hagmans nylackade kulörfärg så riskerar man res.
Måste torka minst ett dygn. ibland mer beroende på temp.
Bästa sättet att få snygg färgtjocklek är att lägga burken i diskhon
med varmvatten en halvtimme innan lackering.
Lägg gärna stekpannan ovanpå så dom får vatten runtomkring sig.
Du känner direkt vid skakningen att den är mera välbalanserad
och märker det vid anbringandet.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Post Reply