Lackeringsfråga
Lackeringsfråga
Har applicerat 3 lager lack på min motorlucka. Såg till att göra det med 30minuter intervall.
Till min fråga. Enligt praxis så ska klarlacken på efter 48h.
Stämmer det eller är jag felinformerad?
Till min fråga. Enligt praxis så ska klarlacken på efter 48h.
Stämmer det eller är jag felinformerad?
Bara det är gjord av plåt så....
är det sprayfärg eller 2k du kör med kompressor.kejj wrote:jahaja, det beror på klarlack tillverkare. ja då är det kanske inte så bra att det stått utan sen 23 igår kväll.
på (1k)sprayfärg kan du köra klarlack efter två dygn, annars riskerar du att färgen krackelerar.
2k kör man våt-i-våt för bästa vidhäftning och bästa djup i lacken/färgen (är vad jag har lärt mig i alla fall)
Federico
Ta det sjukt försiktigt med klarlacken, klarlack på burk kan lätt rinna och det är ju inte speciellt kul att slipa ner och lägga om, eller att pilla med en lackhyvel för att få ner åsarna i lacken... Fråga mig, jag vet
Min högst personliga erfarenhet av burk-klarlack är att Hagmans är mer lätthanterlig än exempelvis Plastic Padding's klarlack. Hagmans går utmärkt att lägga i en massa tunna lager med 30-45 sekunders mellanrum och blir riktigt snygg.
Ha varmt där du lackar. För kallt i rummet kan orsaka rinningar, liksom för mycket lack per lager förstås. Lägg först ett klibblager som är extra tunnt, bara som en dimma över området.
Bara några råd i all vänlighet från svenska "mästaren" i rinnande klarlack

Min högst personliga erfarenhet av burk-klarlack är att Hagmans är mer lätthanterlig än exempelvis Plastic Padding's klarlack. Hagmans går utmärkt att lägga i en massa tunna lager med 30-45 sekunders mellanrum och blir riktigt snygg.
Ha varmt där du lackar. För kallt i rummet kan orsaka rinningar, liksom för mycket lack per lager förstås. Lägg först ett klibblager som är extra tunnt, bara som en dimma över området.
Bara några råd i all vänlighet från svenska "mästaren" i rinnande klarlack

Hagmans har jag kört i extremt tunna lager i intervall om 30-45 sekunder (typ 25-28 grader varmt i "rummet"). Exakt hur många lager minns jag inte, minst 5-6 förutom det första klibblagret gissar jag.
Det finns säkert andra (proffsigare) sätt, men det har varit det minst rinnings-benägna sättet jag träffat på och det har gett gott resultat...
(Se till att arbetsstycket också är varmt och gott och att sprayburken inte är nerkyld (typ från något kallt förråd), trycket blir också sämre om burken är kall.)
Det finns säkert andra (proffsigare) sätt, men det har varit det minst rinnings-benägna sättet jag träffat på och det har gett gott resultat...
(Se till att arbetsstycket också är varmt och gott och att sprayburken inte är nerkyld (typ från något kallt förråd), trycket blir också sämre om burken är kall.)
problem som kan uppstå om man lägger på för tjocka lager (förutom risk för rinningar då) är att man får små bubblor i klarlacken, lösningsmedlen hinner helt enkelt inte ut...
personligen skulle jag köra klibblager + färre (ca 3) lager, då flödigare varje gång. kolla att du inte får torrsprut, utan att hela ytan är blank efter varje lager. (titta i olika vinklar, tex. mot en lampa). fördelen med att lacka motorluckan är ju att man kan koncentrera sig på en sida + hyfsat plan yta, för du lackar väl den horisontellt?
personligen skulle jag köra klibblager + färre (ca 3) lager, då flödigare varje gång. kolla att du inte får torrsprut, utan att hela ytan är blank efter varje lager. (titta i olika vinklar, tex. mot en lampa). fördelen med att lacka motorluckan är ju att man kan koncentrera sig på en sida + hyfsat plan yta, för du lackar väl den horisontellt?
Federico
Den ligger alltså ner på golvet. Med skyddspapper under.
Att spraya färg var inga problem trots att motorlucka är välvd.
Temperaturen blir tyvärr mekgaragets default som inte är optimalt varmt som ni föreskriver, får krama burken och skaka ordentligt 5m innan för att förebygga tryckproblem.
Det är alltså så att det är kört nu om det inte blir bra. Man får slipa bort allt och börja om?
Temperaturen blir tyvärr mekgaragets default som inte är optimalt varmt som ni föreskriver, får krama burken och skaka ordentligt 5m innan för att förebygga tryckproblem.
Det är alltså så att det är kört nu om det inte blir bra. Man får slipa bort allt och börja om?
Bara det är gjord av plåt så....
lägger du hyfsat tjockt så kan man alltid rubba eller bara vaxa upp ytan så den blir blank (men då ska den vara ordenligt genomtorr först).kejj wrote:Den ligger alltså ner på golvet. Med skyddspapper under.
har du någonting att ställa under luckan, typ en plåtburk eller liknande, det är nog en fördel att få upp den en bit från golvet, så kan du ju lyfta upp den på burken och inspektera resultatet mellan lagren.
lycka till!
Federico
du behöver inte slipa bort allt,du kan tvätta bort allt med thinner eftersom du kör sprayfärg,ett annat tips,me tanke med temperaturen,e att du värmer upp kåpan med värmepistol eller dyl.inte för varm bara!kejj wrote:Den ligger alltså ner på golvet. Med skyddspapper under.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Om man nu envisas med 1k:
Hagmans färger är rätt schyssta ( har använt dem sedan 1986)
men man ska ha klart för sig att om man drar på deras klarlack
direkt på hagmans nylackade kulörfärg så riskerar man res.
Måste torka minst ett dygn. ibland mer beroende på temp.
Bästa sättet att få snygg färgtjocklek är att lägga burken i diskhon
med varmvatten en halvtimme innan lackering.
Lägg gärna stekpannan ovanpå så dom får vatten runtomkring sig.
Du känner direkt vid skakningen att den är mera välbalanserad
och märker det vid anbringandet.
Hagmans färger är rätt schyssta ( har använt dem sedan 1986)
men man ska ha klart för sig att om man drar på deras klarlack
direkt på hagmans nylackade kulörfärg så riskerar man res.
Måste torka minst ett dygn. ibland mer beroende på temp.
Bästa sättet att få snygg färgtjocklek är att lägga burken i diskhon
med varmvatten en halvtimme innan lackering.
Lägg gärna stekpannan ovanpå så dom får vatten runtomkring sig.
Du känner direkt vid skakningen att den är mera välbalanserad
och märker det vid anbringandet.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr