PX 200E Demontera ljuddämpare

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Trainee
Drömmare
Drömmare

PX 200E Demontera ljuddämpare

Post by Trainee »

Hej!! Jag har precis lyft ur motorn ur min PX. Jag försökte demontera ljuddämparen från distansröret i cylindern. Det gick inget bra då jag inte fick någon möjlighet till att göra några större rörelser på ljuddämparen för att vrida bort ljuddämparen från distansröret. Jag försökte bända lite försiktigt för att få ljudämpardelen att gå fritt från infästningen för att kunna vrida mer. Det lyckades inte heller. Är det någon som har ett bra tips?
mvh/ Anders
Jägarn
Beginner
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Rikligt med 5-56 samt värme brukar hjälpa. Avgasstosen på cylindern är gängad i cylindern så om du har fått loss cylindern helt kan man gänga bort avgassystemet för att sedan bruka smidesstäd/skruvstycke/övervåld. Själva stosen är kraftigt dimesionerad och avgaskröken gjord i tunnplåt så med hjälp av gassvetsen vidgar man lätt på systemet som efter ett par hammarknack brukar släppa.
Kommer du inte åt att knacka på systemet eller redan har lyckats att slå bort klamman in din iver så kan du svetsa på några muttrar på kröken som du kan slå på. Blir kanske inte så snyggt med du kan då få lättare ansats med slagverktyget. Sedan kan man ju i lugn och ro slipa bort det man applicerat.

Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Post Reply