Hej!
Vet att detta ämne har tjatats till bristningsgränsen men skulle ändå behöva lite proffsiga tips om hur jag vässar upp min V50 så att den får lite mer ork och flås. Liksom många andra här i forumet lider den av grym seghet i uppförsbackar med tant-på-cykel-omkörningsproblem till följd.
Det jag funderar på är följande:
1. Köpa 75cc cylinder samt trimavgassystem och hoppas på att detta gör någon skillnad. Frågan är hur bökigt det är att få dit prylarna? Måste motorn tas bort eller fixar man det på plats? Behövs extradelar för att få dit avgassytemet (typ ET3)?
2. Försöka plana/fila toppen en aning (plus ev andra små hempularknep), som enligt en bekant kan ge minst en extra hp...
3. Eller köra den totalt illegala varianten och helt sonika langa i en 125cc motor, men ändå hålla laglig hastighet liksom...?
Är mycket tacksam för rådgivning eftersom mitt behov av en något snabbare/starkare vespa är maximalt. Har redan fläskat på 10", vilket är grymt snyggt men slöar ner motorn ytterligare.
/mr barba
Trimrådgivning.....igen!?
Bökigt eller inte, som tidigare nämnts sitter största strypningen i vevpartiet och det är här Du har störst vinst av den enskilda åtgärden. Bäst är att byta vevparti till ett nytt av 'italiensk' typ, dvs med längre insugstid till vevhuset. Finns över disk på bl a EM-scooters. 1200:-, men Du får ett bättre vevparti med nållager för kolvbulten. Det krävs att Du klyver motorn men det borde Du kanske ändå, för att byta till nya, fräscha lager som tål Din trimning. I övrigt rekommenderas att Du planar toppen på cylindern c:a 3 mm och höjer upp cylindern från blocket med shims (skär till en packning av aluminiumplåt) 2 mm, detta för att förlänga insugstiden från vevhus till cylinder. Detta ger en relativ planing av toppen på 1mm vilket höjer Din kompression något. Med detta på plats får Du kolla om förgasaren behöver lite större munstycke, nöjer Du Dig med runt 50 - 55 km/h är dessa åtgärder tillräckliga. Man kan byta till
trimavgassystem men risken är att utseende och ljud sticker i ögonen på Lagen, Du har en liten vinst att hämta i ett nytt, fräscht avgassystem av standardtyp som inte är igenkoksat.
Dag
trimavgassystem men risken är att utseende och ljud sticker i ögonen på Lagen, Du har en liten vinst att hämta i ett nytt, fräscht avgassystem av standardtyp som inte är igenkoksat.
Dag
Tillbaka till din första fundering: du kan byta cylindern och avgassystemet utan att ta bort motorn, lossa bara stötdämparen så att motorn hänger nere. Jag kan rekommendera DR 75cc och LeoVinci avgas, dessa är prisvärda, det behövs inga extra grejer men du måste även byta huvudmunstücket på din förgasare till större.
Dock, så som Dag nämner, så länge du inte byter vevstaket så blir det bara relativ små förbättringar. Jag tyckte att min V50 var fortfarande orklös efter bytet till 75cc och trimavgas. Du får en märkbar effektskillnad när du byter vevstaket och event. drevet (beror på vad du har för drev nu).
Om du bestämmer dig för att byta allt så blir scootercenter i Tyskland mycket billigare.
Sel
Dock, så som Dag nämner, så länge du inte byter vevstaket så blir det bara relativ små förbättringar. Jag tyckte att min V50 var fortfarande orklös efter bytet till 75cc och trimavgas. Du får en märkbar effektskillnad när du byter vevstaket och event. drevet (beror på vad du har för drev nu).
Om du bestämmer dig för att byta allt så blir scootercenter i Tyskland mycket billigare.
Sel
Hej!
Istället för att byta utväxling kan du byta till 10" hjul, EM-scooters har konverteringsfälgar.
Dessutom har dom en bra renoverings/trimguide på:
http://www.emscooters.se/webshop/mektips.asp
Scootercenter i all ära men oftast ovärdelig support, kännedom om svenska V50 etc. får du inte därifrån.
/Calle
Istället för att byta utväxling kan du byta till 10" hjul, EM-scooters har konverteringsfälgar.
Dessutom har dom en bra renoverings/trimguide på:
http://www.emscooters.se/webshop/mektips.asp
Scootercenter i all ära men oftast ovärdelig support, kännedom om svenska V50 etc. får du inte därifrån.
/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr Barba</i>
<br />Har dock redan satt på 10"-hjul, vilket bara resulterade i att Vespan kändes slöare (förmodligen pga ändringen av utväxling eller?).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-> Helt precis...!
<br />Har dock redan satt på 10"-hjul, vilket bara resulterade i att Vespan kändes slöare (förmodligen pga ändringen av utväxling eller?).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-> Helt precis...!