Upphottning av en TV175 motor

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Upphottning av en TV175 motor

Post by topps »

Här tänkte jag lägga upp lite info om framsteg och våndor ett av vinterns projekt. Tanken var att göra trimning på orginalcylinder med lite extra saker runt om.

Börjar med att ta en skäggigt TV175 motor.
Image

Motorn hade blivit över från ett annat projekt och så mest ut som den hade legat på havets botten i 100 år.

Efter att ha läst XP Niklas trimtips på SSKs hemsida för just TV175 blev jag sugen på en Wiseco kolv - 2mm bredare ärn orginalkolven
Image

Kolven köptes från en firma i USA till ett riktigt bra pris. Tror det var under 500kr.

Orginalcylindern borrades upp på McProffsen i Axelsberg som skulle ordvitsa om kolven som "Vissen ko" hela tiden.
Image

Borr-mannen gav mig även stränga förmaningar om försiktig inkörning - vi får väl se hur det blir med det ...

Motorn kommer matas med en 28mm Dellortoförgasare
Image

Tändsystemet blir ett Indiskt 12v system från SIL
Image

Som grädde på moset blir det en Longstrokevev (60mm) från AF Rayspeed
Image


Tanken var att utgå från tidigare nämnda XP Niklas beskrivning, men eftersom jag bygger på en Longstrokevev så stämmer ju inte nått på det så jag får återkomma i den här tråden med egna uträkningar och allmäna funderingar.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Lovely!
...Lambrettacylindrar kräver f.ö. stort spel vid uppborrning pg.a. material och att de blir så varma.
Kansku du redan tänkt på det,,,

Skall bli kul att höra om hur bra den blir!
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Han som borrade gjorde det nog enligt spelet som angavs på Wiseco-kartongen ..... hoppas det räcker :eek:
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

calle wrote:Lovely!
...Lambrettacylindrar kräver f.ö. stort spel vid uppborrning
how much?
---------------------------------------------------------
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Ska inte gissa för mycket,
men jag är rädd för att 7 hundradelars spel är för litet för att din cylinder ska undvika värmenyp.

Själv har jag lagt min på 11 hundradelar i en m210 cylinder.
Vet ej vad dom har på TS1 med wisecokolv men skulle gissa på någonlunda samma sak.

När dom sätter en malossikolv i en polini207 så lägger man spelet till 12 hundradelar för att undvika nyp. Tar man i betraktning att en malossi har 8 hundradelars spel original så ser man att man skal ligga lite över i en gjutjärnscylinder. Detta gäller dock för en gjuten kolv. Ska man köra en smidd kolv i en gjutjärnscylinder så krävs förmodligen ännu större spel än det.

Som sagt ingen facit till din cylinder, men jag skulle gissa på att du behöver ett spel på minst 12 hundradelar kanske mer.

mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Om SIL-tändningen:
Du vet att de inte är helt pålitliga, jag vet för jag körde med en sådan några år. Lödningar vibrerar loss bl a. Modifiera den efter Calles anvisningar här http://www.scooterklubben.com/mektips/d ... ndning.doc eller, hellre, investera i ett Varitronic. Oerhört mycket bättre ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

är ditt svänghjul avsvarvat? i annat fall krävs en indisk svänghjulskåpa för att svänghjulet ska passa på TV motorn?
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Federico wrote:är ditt svänghjul avsvarvat? i annat fall krävs en indisk svänghjulskåpa för att svänghjulet ska passa på TV motorn?
...enligt bilden är det svarvat och skall passa i originalsvänghjulsskyddet
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

topps wrote:Han som borrade gjorde det nog enligt spelet som angavs på Wiseco-kartongen ..... hoppas det räcker :eek:
Tror tyvärr inte det räcker.
Har för mig att man behöver så löjligt mycket som exakt dubbelt så mycket spel!
Spelet på kartongen är kanske beräknat för en vattenkyld alucylle?
Kan kolla ikväll om ingen annan har det i huvudet.
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Hej!

Är nyfiken på hur det har gått?

Lurar själv på att skrämma upp min tv172 serie 2 med lite trim.

Wisecokolv, antar att du köpt denna?
http://www.lambretta.net/shop/shopexd.asp?id=928

Passar kolvbult/lager med originalveven ?

Funderar också på Indiskt elektroniskt tändsystem, Frågan är vilket man ska köpa, finns ju en drös att välja på.
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Jodå det har hänt lite saker, om det har gått framåt är en annan sak. Dom som känner mig vet ju att jag gärna vill försöka själv - och det gör ju att man ofta stöter på får lite extra spänning i vardagen, men i detta bygget var det just det som var tanken eftersom jag ville lära mig hur det fungerar med tvåtaktsmotorer.

Det första och största problemet är att jag använde en DL/GP vev i stället för en TV vev. Att jag gjorde detta byte var att jag ville ha en long stroke vev och det var svårt att hitta en sån till TV. Så min lathet / snålhet gör att jag får MYCKET extra jobb.

Slaglängden på TV och DL/GP är ju samma, men eftersom DL/GP har en kortare vevstake så sker själva kolvrörelsen närmare veven än på en TV. DL/GP har en vevstake som är 107 mm och en TV vev har 116mm

När jag provmonterade veven och satt på kolven sa det "klonk" när jag försökte dra runt veven eftersom nedre delen av kolven slog i blocket i lägsta läge.
Image

För att råda bot på det satt jag upp kolven i svarven och plockade av 8 mm på kolven. Gissningsvis måste jag plocka 1 mm till eftersom det just skiljer 9 mm mellan en DL/GP vev och en TV vev.

Image

Att jag svarvade av kolven gör att insugsporten öppnar tidigare och det borde ge en längre insugningsduration.

Efter att kolven gick fritt mätte jag upp:
Insudningsduration - 148 grader
Avgasduration - 161 grader
Spolportarna - 130 grader .

Jag har letat på nätet, men tydningen inte tillräckligt, för att hitta riktigt bra formler hur man räknar på 2-taktsmotorer. Särskilt när det gäller port tider och port area. Det jag i alla fall ha hittat är tabeller för vid vilka varvtal olika porttider matchar. Jag får helt enkelt leta vidare - alla tipps tas tacksamt mot.

Det jag måste göra nu är att svarva ner cylindern eftersom det är ca 6 mm mellan kolven i sitt högsta läge och cylinderns topp, blir inte mycket till komp där inte ;-)
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

POP:
Lurar själv på att skrämma upp min tv172 serie 2 med lite trim.
Så trevligt. Kolla under trimtips på hemsidan så finns en bra beskrivning hur man ska fila.
Wisecokolv, antar att du köpt denna?
http://www.lambretta.net/shop/shopexd.asp?id=928
Ja visst är det denna kolv. Jag surfade runt lite på amerikanska ebay och hittade en billigt som jag beställde. Kollade just nu och hittade en för under 70 dollar
Passar kolvbult/lager med originalveven ?
Yes
Funderar också på Indiskt elektroniskt tändsystem, Frågan är vilket man ska köpa, finns ju en drös att välja på
Om jag har fattat det rätt är det beroende på vilken vev man har men andra kan säkert bättre.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jo...du kommer få -ordentligt- mycket mera jobb. Det vete fåglarna om du ens kan ta ner TV-cyllen så mycket som 6 mm utan att du går ner i kylflänsen, eller 'försänker' fodret. Och gör du det måste du ju ha en motsvarande fläns på topplocket, och så vidare...

Det finns ett antal formler som du kan använda för att se vilka porttider och areor du ska försöka få till, men innan du gör det så måste du ha en plan för vad du vill försöka få ut ur motorn. Genom att använda din plan (t ex att den ska ge 15 hp vid 7500 rpm), så kan du räkna ut vad du måste modifiera utifrån det. Bimotion 2 är ett bra program (men krångligt), Det finns massor med andra, men de förutsätter allihop att du förstår termerna och begreppen som de hanterar.

Den här boken rekommenderas:
http://www.amazon.com/Two-Stroke-Perfor ... 1859606199

I den boken hittar du grunderna, hur du exakt mappar en cylinder ut på papper, mäter geometriskt komp och allting annat. Mycket bra, har den själv.

Mvh

Guran


topps wrote: Det första och största problemet är att jag använde en DL/GP vev i stället för en TV vev. Att jag gjorde detta byte var att jag ville ha en long stroke vev och det var svårt att hitta en sån till TV. Så min lathet / snålhet gör att jag får MYCKET extra jobb.


Efter att kolven gick fritt mätte jag upp:
Insudningsduration - 148 grader
Avgasduration - 161 grader
Spolportarna - 130 grader .

Det jag måste göra nu är att svarva ner cylindern eftersom det är ca 6 mm mellan kolven i sitt högsta läge och cylinderns topp, blir inte mycket till komp där inte ;-)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Att översta kylflänsen ryker är not helt rätt. Får se hur det blir med toppen då, svårt att få på en extra fläns där men jag funderar spontant på att keramikbeläggning i förbränningsrummet som dom kör på räsermaskinerna kan vara ett sätt att lösa problemet.

Jag tror det är Bells bok jag redan en koppia på. men jag är nog lite trög för jag har läst kapittlet om portar minst 10 gånger men än har inte poletten riktigt trillat ner . .. fast jag fortsätter att läsa den för att förstår. Det jag underar mest är varför speciella port tider matchar vissar varvtal.

Men tack för tippsen!

/H
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

topps wrote:Det jag underar mest är varför speciella port tider matchar vissar varvtal.
Ja vem gör inte det!!! Nåväl, spännande projekt, med Suzuki-conversion OCH longstroke. Vilket slag har veven förresten, 60? 62?

Tyvärr har jag nästan alla mina trim- och lambrettaböcker utlånade tillsammans med gamla noteringar kring en suzuki-konversion, så jag kan inte bidra med mycket just nu. Såväl Bells bibel (min bok har blivit till lösbladssytem!) som Jennings finns på nätet
http://edj.net/2stroke/jennings/2stroke ... ndbook.pdf
http://www.kreidler.nl/artikelen/perfor ... m-bell.pdf

En annan hjälpsam bok är annars Websters "Lambretta tuning manual" vars porttider iofs är ganska råvilda, han specar dock en hel del vad gäller kolvars kompressionshöjd etc. Själv har jag gjort en väldigt simpel excelhistoria utifrån Bells bok, som helt enkelt utifrån porthöjd i mm (och slaglängd, vevestakslängd och kolvlängd) räknar ut duration i grader, går ju att använda baklänges också... Kan maila över om du vill...

Lycka till, blir roligt att höra fortsättningen! /Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Varför vissa porttider matchar vissa varvtal har, väldigt grovt beskrivet, att göra med kolvens hastighet i loppet. En stor port som är öppen länge kommer att funka rätt dåligt på låga varv, eftersom den kommer lämna t ex insuget öppet längre vid låga kolvhastigheter (låga varv), vilket då får till följd att du får tillbakablåsning genom förgasaren, lägre vevhuskomp etc. Däremot kommer den funka kanon på höga varv, då den stora storleken och öppettiden är mer 'avstämd' för hur fort kolven rör sig i cylindern.

Så en av dom grundläggande värdena man behöver veta, är med vilken fart (m/s) just din kolvvikt, med din vev, kommer att röra sig i cylindern. (Det behövs också för att konstatera om dina kolvringar är dimensionerade för de kolvhastigheter du tänker utsätta dem för. Det finns en formel för det någonstans, har den inte i huvet nu). Utan att veta hur fort kolven rör sig i cylindern kan man alltså inte riktigt veta hur en viss porttid kommer att funka vid ett visst varv.

Allting i en tvåtaktscylinder handlar om geometri, allt påverkar varandra, och den stora problematiken har alltid kretsat kring hur man kan både ha kvar kakan och äta den.

Dvs: hur kan jag ha en avgasport med galet mycket öppettid och som funkar kanon även på lägre varv? Svar: Du sätter in en variabel avgasport som varierar avgasportens öppettid baserat på motorvarvet. Så på låga varv/låg kolvhastighet är öppettiden lägre, vilket förhindrar färskgasförluster ut genom avgasporten, och på höga varv/hög kolvhastighet så är öppettiden längre.

Eller: Hur kan jag få till ett insug som funkar jättebra på höga varv, men som inte pajar ihop på låga? Svar: Du sätter in en envägsventil i insuget (reedventil) som gör att vevhuskompressionen bibehålls trots att du har väldigt stort insug och lång öppettid.

Kan man inte använda dessa finurliga uppfinningar (läs: på en gammal lambrettacylinder), så får man helt enkelt välja det ena eller det andra. Eller - en gyllene medelväg där man lägger sig någonstans i mitten. Det viktiga är dock att hela spolningen (insug, överströmning, avgas) är hyfsat överens om var dom ska funka bäst. Annars kan man få en ganska knasig, ojämn motorgång.

Mvh

Guran




topps wrote:Att översta kylflänsen ryker är not helt rätt. Får se hur det blir med toppen då, svårt att få på en extra fläns där men jag funderar spontant på att keramikbeläggning i förbränningsrummet som dom kör på räsermaskinerna kan vara ett sätt att lösa problemet.

Jag tror det är Bells bok jag redan en koppia på. men jag är nog lite trög för jag har läst kapittlet om portar minst 10 gånger men än har inte poletten riktigt trillat ner . .. fast jag fortsätter att läsa den för att förstår. Det jag underar mest är varför speciella port tider matchar vissar varvtal.

Men tack för tippsen!

/H
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Spännande projekt detta!

Alltid kul med saker som inte passar och som måste modifieras för avseendet.

Lite frågar har jag dock..

Du säger att du kortat kolven 8mm i svarven?
Eftersom Suzuki(och alla andra mc-kolvar) är rätt korta. Har du kollat så att bottnen på kolven fortfarande täcker avgasporten när kolven är på topp?

Sen är frågan vart vänder kolven vid nedre dödläge?

Det viktiga är ju att kolvens överkant är i linje (+-) med avgasportens och spolportarnas underkant när kolven är vid nedre dödläge.
(Påverkar porttiderna, ju närmare underkanten ju lägre porttider)

Eftersom cylindern är avsedd för 58mm slag original så låter det ganska "tokigt" att den ska vända 6mm under cylinderns överkant.

Kolla så att ovan stämmer vid nedre dödläge.
Sen tror jag snarare du skal svarva av i botten på cylindern
för att ovannämda ska stämma.

Angående porttiderna så tror jag du först ska kolla
hur det ser ut när du fått rätt vändläge på kolven.

Man kan säga att 130 graders spol och 161 graders avgas inte kommer
att varva särskilt mycket..

Sen om du tar utgångspunkt i niklas anvisningar (har inte sett dom)
så kan du vara säker på att du hamnar någonlunda rätt.

Gisningsvis 115-125 graders spol och 170-180 graders avgasduration.

Man kan säga föränklad att durationerna bestämmer motorns arbetsområde. Deras innbördes förhållande bestämmer motorns karaktär.

Man brukar att kolla på inbördes förhållande mellan avgas och spol.
kallad förutblås. hur lång tid motorn har på att tömma sig på avgaser innan spolporterna öppnar. Det här kan man utveckla så in i helvete. frågan är bara hur mycket kan man ta nyttja av i verkstan. andras erfarenhet kanske mest. men iaf

(avgas-spol)/2 = förutblås. ju högre tal ju mer varvvillig motor. ju lägre tal ju mer bottenvrid. (i princip)

förutblås kan variera från 20 grader till 35 ungefär.
i en moderat trimmad gatmotor ska man ligga mellan 22-28 grader
En malossi 210 har 30 grader, en polini 207 har 25,5. (för att jämföra)
deras skillnad i karaktär är ju välkänd.

Sen får du ju ta en allmän uppskattning av blåsets karaktär.
Det är blåset som påverkar motorn och inte tvärtom (som många tror).
Är blåset avsädd för att ge tuppjuck eller bottenvrid?

Ger det tuppjuck så kan man inte göra så mycket annat än att anpassa motorn därefter. Har man en motor som är trimmad för bottenvrid och sätter på et blås för tuppjuck så förlorar man bara på det.
Dvs motorn kommer att varva ganska mycket, och få ett brett arbetsregister, men den kommer inte att lämna särskilt mycket effekt.

Är blåset mer innriktad för bottenvrid så kan man tvinga motorn upp i varv vid att ha lite högre porttider. dock så smalas motorn arbetsregister in ganska mycket. men man får högt moment.

Sen port area. Vad ska man göra här. Inte så mycket. Avgasporten kan man bredda som tumregel inte mer än 65% på en gatmotor.
Bredden mäter man som kordlängden mellan avgasportens hörn. (sett från ovan). Alltså en rak linje.

Sen får man tänka lite på förutblås också angående avgasportens bredd.
Dvs formen till avgasporten. Man vill i princip att motorn ska tömma sig på avgaser så mycket som det går innan spolporterna öppnar. (för bästa körbarhet). Dvs man vill ha största bredden i portens överkant.
Om man tänker sig en fyrkantig port som är lika bred uppe och nere så vill ju mer färskgas läcka ut i avgassystemet. Då är man avhängig att avgasystemet är avstämd ganska exakt till avgasporten. annars är färskgasen förlorad i systemet. då ger det bara högre bränsleförbrukning och inget mer.

Har skrivit hur mycket som helst nu, och kanske inte ens jag själv fattar det om jag skulle orka att läsa igenom det. men iallafall. du har ju lite att gå efter.

om du är intresserad så kan du få en xl-fil av mig där du kan lägga in alla mått och få ut porttider. enklast är att köpa ett lite sjutmått eller kapa det gamla man har, så att man får käften in i cylindern. (finns plastskjutmått också att köpa för billig peng) så mäter man bara distansen från cylinderns överkant till portens överkant. sen får man dra av distansen från kolvens överkant (där den vänder) till cylinderns överkant och man får absolutmåttet för beräkning av porttiderna.

maila mig ni som vill ha excel-arket...

och lycka till med projektet
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Glömde att ta med insuget i beräkningarna.;)

Man kan i princip säga att insuget på en kolvstyrd motor har två uppgifter. Att öppna o stänga.

Dock kan man inte påverka detta mer än att om porten ska öppna tidigare, så måste den stänga senare. Detta pga av att porten är symmetrisk kring nedre vändläge. Det är nackdelen.

Ju större öppning dess mera färskgas läcker tillbaka. ganska uppenbart.
detta är kolvstyrda motorns största achilleshäl. För man hamnar aldrig rätt hurän man gör.

Dock kan man säga att man gärna vill ha en port som stämmer bra överrens med den förgasardiameter man kör med. här får man också köra en ganska bra beräkning för att beräkna arean.
B=bredd H=höjd

Man tar (rotenur((B*H)*4)/pi) * 0,85
då får man rätt hyfsat värde på diametern till porten.
Tumregeln är gånger 0,85 då man har radier i hörnen.
Annars ritar man porten över på mm-papper o räknar antal rutor.

Arean tar man i bredden på insuget.
Sen får man anpassa durationen till där man vill ligga.
Sedan du nu har kortat kolven så mycket så kan det hända att du inte kan få önskad area på porten utan att få för hög duration.

150-180 borde vara en hyfsad riktlinje.

Insuget är det som ger störst inverkan på motorns karaktär i princip.
Man kan lätt ta död på en annars bra portat motor genom att ge den för hög insugsduration. Tänk på det när du filar. Kan vara bra att börja med ett ganska lågt värde och sen öka till du ser att det ger något.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 14 Nov 2006, 22:40

Post by Mickeck1 »

...Lambrettacylindrar kräver f.ö. stort spel vid uppborrning pg.a. material och att de blir så varma.

Min TV hade uppborrning till 200cc, den gick varmt/mycket varmt, 500 spänd till kolv + ? till uppborrning, släng dem och köpa mugello 186!
Just my opinion mind.
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Det är 60mm stroke. Faktum är att i början av året när jag skulle beställa veven var det ganska tomt på longestrokhyllorna (om man inte valde engelska firmor och då betalar lika mycket i frakt som det man beställer ... ) så det fanns inte så många alternativ.

F.ö för dom som undrar, vilket jag även gjorde, så kostade själva borrningen 900kr på MC Profsen i Axelsberg - inte direkt extrapris men så är det väl att få det gjort i stockholm med kvitto och allt ...

/H
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 14 Nov 2006, 22:40

Post by Mickeck1 »

den komma att går varmt, ok på korta resa men långa resa, använd den bästa olja du kan köpa, min gamla cyl och kolv finns om du vill har dem (stockholm), vilken topp ska du användar?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Oj vad massa bra ni skriver - verkar som jag inte behöver läsa någon bok :grin:
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Jag ska fundera ut lite hur jag gör med toppen eftersom det är förknippat med problemet jag har att det är drygt 6mm mellan kolven och cylindens kant vid Ö.D. Vem vet , det kanske blir en speicalare ... :P
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

En liten skiss på vad jag har mätt upp.

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Om man kompenserar en låg kolv med att kapa cylindern upptill motsvarar det väl att man förflyttar utblås och spolkanaler uppåt i cylindern? Det är väl cylinderns nederkant som skall bearbetas?
Post Reply