lambretta luna

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
sel
Nybörjare
Nybörjare

lambretta luna

Post by sel »

Hej,
som nyliven ägare undrar jag hur man kan trimma en luna. Finns det någonstans större cylinder (70-75 cc) att köpa (Casalambretta har inte)? Hur är det med drevet? Passar J seriens drev i stället för original med 11 kuggar? Tacksam för alla råd som ni kan ge mig var jag ska börja.

Sel
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Du kan troligen borra upp cylindern till 75cc och använda en vegakolv, när man tittar på lunacyllen så ser den ut att vara 'samma' som vega, ta av cylindern och gör en extra koll innan du lämnar den för borrning.
Det sitter en plugg i insuget, med denna ute så passar i princip vegainsug och d:o gasare direkt.
Troligen borde J-seriens drev passa men inte helt säker.

VH/Calle
sel
Nybörjare
Nybörjare

Post by sel »

Tack Calle, men var hittar jag Vega-cylindern? Jag har kollat lite på nätet men utan framgång.

Sel
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Delar till Luna/Vega/Cometa är inte helt enkla att få tag på.

Förslag 1: Kontakta Marcello på http://www.casalambretta.se/

Förslag 2: Köp engelska tidskriften Scootering (finns att köpa hos typ Press-Stop) och läs annonserna där.

När Luna/Vega/Cometa var nya har jag för mig att vissa lyfte i 125 cc-motorn från Lambretta J125 i Vega. Fast även de är mycket sällsynta idag.

Lycka till
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

..och ett Förslag 3:
http://www.jockeys-boxenstop.de/
Dessa hade lite Luna och Vegadelar när jag besökte dom i april.
(finns lite bilder på vår hemsida från besöket http://www.lambrettaclub.tk/ )
VH/Calle
sel
Nybörjare
Nybörjare

Post by sel »

Tack, ni är underbara.
Hälsningar

Sel
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

säg till om du hittar nåt.
sel
Nybörjare
Nybörjare

Post by sel »

letar du också? Vi får tipsa varandra om vi hittar ngt.

Sel
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lunatic »

Hej,
kolla in http://www.britishlambrettaarchive.co.uk/about1.html där du finner Luna Owners Club med en del matnyttig info. I menyn till vänster hittar du också en länk till "Luna Spares" där en Jem Booth berättar vad han har att erbjuda. (Jag köpte till exempel den lilla sliden till gashandtaget som annars verkar helt omöjlig att hitta.)
Mer Luna-delar (NOS) har jag hittat hos en man i Californien. Har precis gjort en första beställning och återkommer med rapport när grejerna kommer.

Sen håller jag på att försöka kartlägga de Lunor som såldes i här i Sverige och hur många som finns kvar. Början till ett register finns och under hösten är det tänkt att bli en liten webbplats med det material jag fått ihop. Jag har reservdelskatalogen (en för svenska marknaden, med uppdateringar som jag är tämligen säker på är helt korrekta) och den håller jag på att skanna in. Tanken är att alla som anmäler sig till registret ska få tillgång till allt material i pdf. Så fort tid gives...

Själv behöver jag baklyktsglas.

/Rickard
(maila mig för att gå med i LunaRegistret)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lunatic</i>
<br />
Sen håller jag på att försöka kartlägga de Lunor som såldes i här i Sverige
/Rickard
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

varför hade de flesta svenska lunor längre framskärm än de man ser i utlandet och på reklambilder?

Federico
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Som ägare till en LUNA 50S (med den låååånga skärmen) kan man i alla fall konstatera att det inte beror på att blir snyggare...:)
Möjligen finns det någon praktisk aspekt på det hela vid körning i blött väglag eller så.

// LENY
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lunatic »

Den långa och inte helt estetiskt tilltalande framskärmen är lite av ett mysterium. På alla utrikiska officiella bilder har Lunorna den korta skärmen medan alla som såldes här i Sverige verkar ha haft den långa. (Åtminstone från början, skärmen är ju inte svårkapad...)
Jag har bara sett en reklambild tagen i Sverige och där har Lunan den långa skärmen och det runda baklyset som också verkar vara specifikt för Sverige. (Och kanske Danmark! I reservdelskatalogen jag har finns ett iläggsblad med specifikation av vissa reservdelsnummer (bl a cylinder) som gäller för den svenska och danska marknaden.)
Kanske var det just det slaskigare väglaget som motiverade den längre skärmen? Jag vet att Luna även såldes i Norge (och Finland) men jag är osäker om skärmlängden där... Efterforskningarna fortsätter.

/Rickard
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej Rickard,

Vet du om det överhuvudtaget såldes några Luna i Danmark?
Den enda jag stött på i Danmark kommer från Sverige.
VH/Calle
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Såg många Luna/Vega/Cometa i England då för länge sedan, när de såldes nya. Och alla hade den korta framskärmen.

Den långa tycks vara specifik för maskiner sålda i Sverige, har i varje fall aldrig sett den någon annanstans, varken i verkligheten eller på bilder.

Som Rickard säger, kanske det svenska väglaget? Eller speciella svenska typbesiktningsregler, sådant har hänt förr. Vore kul att få mysteriet löst ;-)
/jens

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lunatic</i>
<br />...alla som såldes här i Sverige verkar ha haft den långa. (Åtminstone från början, skärmen är ju inte svårkapad...)

Jag har sett den korta här i sverige, men det kan ju ha varit utbytt i ett tidigt skede eller så var det en luna utifrån. kommer inte ihåg vem som hade den lunan

Federico
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Jag vet att besiktningen förr var rent manisk på längden på stänkskydd, så min gissning ligger där...

Bella R200 -55
Bella R204 -60
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!
Precis scannat av broschyr från 69 och 72... ligger för begrundan av framstänka här:
http://lambrettaclub.mille.nu/galleri/50s_69/
http://lambrettaclub.mille.nu/galleri/50s_sport_72/
VH/Calle
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Där ser man. 69 kort stänka, 72 lång stänka.
/jens

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Frågan är om bilden från 69 verkligen är rätt eller det bara var något REX fick tag på i all hast?
Eller hade den verkligen kort stänka 69...?

Första bilderna på Vespa 50 i Sverige var f.ö. helt fel om det nu kan vara en jämförelse.

Jens: Har du inga fina gamla bilder som bevisar hur det var?
/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

den första trycksaken är garanterat baserad på Innocentibilder som kommer från Italien. Den har ju inte "svensk" jättebaklykta heller utan den lilla slimmade (snygga). Den stora har ju viss charm också på sitt sätt.

Den senare trycksaken är troligtvis studiobilder tagna i sverige, tjejen med lunan återkommer på andra bilder med Rex cyklar, jag hade den trycksaken. fina bilder!

Federico
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lunatic »

Jag håller nog med. Bilden från -69 är en Innocentiproduktion. Kort stänka och det snygga baklyset. Blondinen poserar vid en svenskifierad maskin. Spännande att den salufördes som 1972 års modell, hade Rex problem att bli av med dem kanske?

Pratade med Bo Martin om stänkskärmar och han hade precis varit hos Jem Booth i England och köpt en (som jag tror nyproducerad). Han hade då fått välja på lång eller kort! Vi hade reportage om Luna i Classic Motor för något år sedan (nr 2 2001). De flesta bilderna i reportaget var tagna i England men jag kan inte minnas om de Luna/Vega-hojarna hade lång eller kort...

En annan spännande (nåja, allt är relativt) sak är ju baklyset. Det är inte helt lätt att hitta baklyktsglas till den svenska varianten av lykta.

Ska imorgon hem till en man som har två Lunor med olika VoV-nummer, mycket intressant eftersom jag trott att det bara f*nns ett; VoV 1511. Rapport kommer.

/Rickard
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jens: Har du inga fina gamla bilder som bevisar hur det var?

Jo men mina bilder är från England, dessutom av Lambretta Vega, alltså 75-kubikaren. Och där var det enbart kort framstänkskärm som gällde.

Inga minnen från Sverige tyvärr, umgicks inte i Lambrettakretsar på den tiden. Då var det Vespa Club Sverige som gällde.
/jens

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Pratade med Bo Martin om stänkskärmar och han hade precis varit hos Jem Booth i England och köpt en (som jag tror nyproducerad). Han hade då fått välja på lång eller kort!

kommer ihåg en gammal artikel i Scootering (kan ha varit 1996-97) då man gjorde reportage från en scooterfirma i England som hade köpt ett lager med gamla Vega sköldar och framskärmar i hundratal. Sköldarna försvann snabbt till de som byggde räsers av DL och framskärmar f*nns fortfarande kvar i lager (nos). Billiga var dom också. ska hem och rota i tidskriftsamlaren...

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

...mer nyscannat:
Test av Vega/luna i engelsk tidning från 1969
http://lambrettaclub.mille.nu/galleri/UKVega/

VH/Calle
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Tack Calle för att du delade med dig av de fräsiga bilderna.

Rätt kul att LUNA:n såldes som 1972 års modell, alla uppgifter hävdar ju att den slutade tillverkas i juni 69.
Men det är klart, med så futuristisk design (Nån bok jag läste tyckte att designen var 20 år före sin tid) skulle det kanske funkat att sälja dem som 89 års modell också! :)

Rickard, går det att köpa Classic motor nr 2, 2001 från förlaget?
För jag har kollat med alla motorheads i bekantskapskretsen som har hur många gamla classic motor som helst, men ingen har just den!

Eller skulle du kunna scanna o lägga ut bara den artikeln på nån käck site

Sen skulle jag vilja slänga lite mer bränsle på brasan genom att fråga om det är nån som vet varför vissa LUNA har emblemen i centrum av kåpan och andra har dem på sidan. Dessutom, varför verkar det inte finnas något 50s emblem? Enda jag har sett är 50cl och 75s

// Leny
Post Reply