Bult koppling GS 150

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Bult koppling GS 150

Post by jings »

Hej!

Håller på att sätta ihop min GS 150 motor och har stött på problem.
Bulten till kopplingen verkar vara lite för tight för vevaxeln. Den går att dra dit men det går väldigt tungt så jag är rädd att dra sönder veven.

Veven är ny och köpt på Tradera. Muttern passar perfekt på den gamla veven.
Funderar på om man ska värma muttern först för att den ska utvidga sig och sedan låsa fast?

Inga skador syns på varken vev eller mutter efter mina försök.

Någon som råkat ut för något liknande?
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Post by jings »

Värmde muttern och tog i ordentligt, vips satt kopplingen på plats.
Upptäckte att gängan på mitt nya vevparti var kortare än den som satt i tidigare så jag spolade låsbrickan.

Kanske det är så att min nya vev är en tidigare modell eller kanske pirat?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Låter väldigt underligt. GS-55 har en annan vev, men ändringarna rör nog bara vevstaken. Iofs ändrades kopplingen också, men vevarna är utbytbara och ska ha samma mutter och låsbricka på kopplingssidan.
Är du sker på att det var rätt mutter ändå?
Någon kan ju ha busat med den gamla veven.
/P
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Post by jings »

Är ganska säker på att det är rätt mutter, har 2 motorer (VS5) och bägge har samma mutter och bricka. Den "nya" veven ser inte ut att vara micklat med bl.a för att hålet i mitten går väldigt djupt.

Kanske en piratvev?
Post Reply