Elproblem elektronisk vera
-
- Lärling
Elproblem elektronisk vera
Har lite problem att koppla elen efter byte till elektronisk tändning på primaveran. Någon av er elexperter här som kan bistå med lite hjälp?
Har Blå, Gul, Grön och Svart kabel från chassit. Den svarta jordade jag i regulatorn och chassit. Ger jag ström åt bara den gröna så har jag framljus, bakljus och tuta. Ger jag ström åt den blåa också så har jag enbart bromsljus men inget fram eller bakljus... Den gula antar jag är till blinkersen som jag ännu inte monterat?
Behöver man koppla om kablarna på något sätt för att få bromsljuset att fungera tillsammans med övrig belysning?
Har Blå, Gul, Grön och Svart kabel från chassit. Den svarta jordade jag i regulatorn och chassit. Ger jag ström åt bara den gröna så har jag framljus, bakljus och tuta. Ger jag ström åt den blåa också så har jag enbart bromsljus men inget fram eller bakljus... Den gula antar jag är till blinkersen som jag ännu inte monterat?
Behöver man koppla om kablarna på något sätt för att få bromsljuset att fungera tillsammans med övrig belysning?
-
- Lärling
Hej!
Jaha, så du har nyare Primaveran...då blir det lite annorlunda!
Om du nu verkligen vill ha broimsljuskontakt på frambromsen är det troligen enklare att använda den som fanns på PX innan skivbromsen kom dit.
Den monteras genom att vajerhöljet klipps och sedan placeras kontakten mellan vajerhöljjedelarna och vajern igenom.
Mellan bromsljuskontakten/erna skall det alltså vara lika dant.
1. Den blå kabeln kan sitta kvar vid baklampa och kontakt/er.
2. Se till att de två blå kablar som kommer ut vid motorn är ihopkopplade, isolera dessa sedan.
3 Koppla loss den svarta kabeln från bromsljuskontakten/erna
4 Dra en kabel med ström (t.ex. från motor eller spänningsregulator.) till bromsljuskontakten/erna:
VH/C
Jaha, så du har nyare Primaveran...då blir det lite annorlunda!
Om du nu verkligen vill ha broimsljuskontakt på frambromsen är det troligen enklare att använda den som fanns på PX innan skivbromsen kom dit.
Den monteras genom att vajerhöljet klipps och sedan placeras kontakten mellan vajerhöljjedelarna och vajern igenom.
Mellan bromsljuskontakten/erna skall det alltså vara lika dant.
1. Den blå kabeln kan sitta kvar vid baklampa och kontakt/er.
2. Se till att de två blå kablar som kommer ut vid motorn är ihopkopplade, isolera dessa sedan.
3 Koppla loss den svarta kabeln från bromsljuskontakten/erna
4 Dra en kabel med ström (t.ex. från motor eller spänningsregulator.) till bromsljuskontakten/erna:
VH/C
-
- Lärling
Tack igen calle för hjälpen.
Jag struntar helst i bromsljus helt och hållet, men tyvärr misstänker jag att bilprovningen inte delar min uppfattning.
Jag har lite problem att förstå när inte frambromkontakten är med på sprängskissen hur de är sammankopplade. Men måste bromsljuset inte ha jord någonstans? Ber om ursäkt om jag verkar helt utvecklingsstörd, men när det gäller el så är jag nästan det
Jag struntar helst i bromsljus helt och hållet, men tyvärr misstänker jag att bilprovningen inte delar min uppfattning.
Jag har lite problem att förstå när inte frambromkontakten är med på sprängskissen hur de är sammankopplade. Men måste bromsljuset inte ha jord någonstans? Ber om ursäkt om jag verkar helt utvecklingsstörd, men när det gäller el så är jag nästan det

-
- Lärling
Jo men min är reggad som en 81:a och risken är stor att det kollas bromsljus. Även om jag skulle "ha tur" denna gång så lär jag ha otur nästa... Senast jag besiktade min touring -61 så började gubben fråga var jag hade mina färdvisare. "Här" sa jag och flaxade med armarna. Han fick gå iväg och läsa "regelboken" innan han fattade att det inte behövs på en 61a...
Bromsljuset får jord i lamphuset.Bustamente wrote:Jag har lite problem att förstå när inte frambromkontakten är med på sprängskissen hur de är sammankopplade. Men måste bromsljuset inte ha jord någonstans? Ber om ursäkt om jag verkar helt utvecklingsstörd, men när det gäller el så är jag nästan det
Det som behövs är alltså matning av ström.
Ortiginalsystemet är byggt så att spolen för bromsljus alltid är kortsluten tills du bromsar, då släpper kortslutningen och ström kommer fram.
Därav både jord i lamphuset och kontakten.
Kan fixa en skiss i nästa vecka...när jag inte är på resande fot.
Hälsningar från världens sämsta flygplats

De som kallas blinkers i folkmun..vespaco wrote:Umm, vad är en färdvisare?Bustamente wrote:Senast jag besiktade min touring -61 så började gubben fråga var jag hade mina färdvisare. "Här" sa jag och flaxade med armarna. Han fick gå iväg och läsa "regelboken" innan han fattade att det inte behövs på en 61a...

-
- Lärling
-
- Lärling
Tror jag har lyckats fixa det ändå
Bytte fotbromskontakt. Kopplade ihop de 2 blå som satt i fotbromsen till en och drog sedan en ny kabel från handbroms ner till fotbromsens andra kontaktpunkt och sedan vidare till bromslampan. Nu funkar bromsljusen när jag ger el till den blåa kabeln. Men jag ska testa imorgon om allt fungerar tillsammans också...

-
- Lärling