Primavera växel hjälp

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Mad-Anton
Drömmare
Drömmare

Primavera växel hjälp

Post by Mad-Anton »

Tjena
Jag har just köpt en primavera -79. men nu har jag fått lite trubbel med växlarna,

-problem 1: Jag kan inte få i 4:an. Kan det kanske bero på dålig vajer-spänning tänkte jag, men efter att ha dragit åt vajern så var resultatet dåligt.

-problem 2: Till och från kan jag inte växla mer än mellan 1:an och fri läget.

i övrigt är primmyn mycket körbar, jag hade redan tagit några vändor innan jag upp täckte problemen.

mycket tack för alla tips
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

- Några saker att kolla:
Ligger växellägena på korrekt plats på handtaget?
Är båda vajrarna tajta så att glappet är lite i växelhandtaget?
Sitter vajerhöljena på plats i sina vajerstopp i styret?
Kopplar kopplingen ur ordentligt?

Ibland kan det inre röret som håller blinkersen kärva, det är lite klurigt, men du kan testa och demontera detta för att finna felorsaken.

Kolla också här:
http://soulscooter.com/tech/vxlvajer/

VH/Calle
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Kolla också att vajerhöljera är ok. Är de extremt kassa så kan de "fjädra"...
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Lite "far fetched", men ändå, om de tidigare tipsen inte visar sig lösa prblemet: På en V50 jag mekade, som ofta bara tillät växling mellan 1'an och friläge, visade sig felet vara en för stor (lång) nippel på den ena växelvajen nere under motorn. I vissa lägen fastnade nippeln mot blocket och armen gick inte att föra längre än till friläge.

Ta av lilla kåpan runt växelföraren under motorn (om du lägger ut en filt kan du bara luta over vespan försiktigt åt hjulsidan för att komma åt) och kontrollera att allt löper fritt och är rent. Saknas kåpan, vilket den ofta gör, kan definitivt en rengöring vara på sin plats. Smörj med vanligt lagerfett innan kåpan sätts tillbaka.

Kolla också att du har tillräckligt med växellådsolja i motorn (rak SAE30) om du inte redan gjort det.
Mad-Anton
Drömmare
Drömmare

Post by Mad-Anton »

Jo,

Kåpan till växelföraren har jag kollat under, och då slackade det lite, men det drog jag åt. men det är fortfarande så att vajrarna slackar ömse när man växlar upp och ner.

Jag försökte trycka runt växel omkopplaren med fingararna medans jag hade kopplingen i, men det funkade inte heller.

Kopplingen har skött sig tycker jag, så jag tror att de kan vara något krångligare än växel vajrarna som ändå löper ganska fint när jag växlar.

tack för alla råd/ Anton
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Du kan ju testa att koppla loss vajrarna i växelboxen och ta en vice-grip eller polygrip att vrida på växelförargrejen med, samtidigt som du ruckar/vickar/snurrar på bakhjulet. Då brukar man kunna peta i växlarna. Det är svårt att få i växlarna genom att vrida med handkraft där nere under motorn, åtminstone med min handkraft... Om du kan växla så, borde ju felet ligga någonstans mellan handtag och boxen under motorn, annars kanske längre in.. Det kan vara värt att vara säker på att felet inte ligger utanför motorn innan man går in där, det handlar ju om total klyvning för att komma åt växellådan...
Post Reply