Här min Vespa 50S, 1965

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Erling

Här min Vespa 50S, 1965

Post by Erling »

Image

Image
Detta är inte moppeversionen, utan den som kräver körkort, 4-växlad samt 10" hjul. Lite lucka.
Inköpt av den enda ägaren sen 1965, ca 500 mil (garanterat sa den gentleman som sålde) samt orginalhjulen på.

Hälsningar

Erling
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Satan så tjusig. Vad gör en sån i hastighet?
Erling

Post by Erling »

<b>Det är ingen värsting när det gäller fart!!!</b>
Men - ganska skönt med ett stilla vindbrus mot ansiktet...8)

H-mätaren (vajern) behöver bytas så jag vet inte just nu säkert det där med hastighet.

Erling
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Snygg! Härlig vespa, den ska du vara rädd om. kul att motorluckan sitter där också!

Har för mig att jag läst 2,2 HK och 70km/h

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Wow, vilken pärla! Kul att den är i ett sådant fint originalskick! Det måste vara en -64:a med tanke på att du har den lilla motorluckan (som blev större på -65:orna).

Jättekul att få se din fina V50 S! :)

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Wow, vilken pärla! Kul att den är i ett sådant fint originalskick! Det måste vara en -64:a med tanke på att du har den lilla motorluckan (som blev större på -65:orna).

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

alla vespa 50S som man ser i sverige har lilla luckan (tror inte att den fanns med stor lucka?) säkert en 64:a som är reggad som 1965 års modell...

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Wow, vilken pärla! Kul att den är i ett sådant fint originalskick! Det måste vara en -64:a med tanke på att du har den lilla motorluckan (som blev större på -65:orna).

/ Fredrik

alla vespa 50S som man ser i sverige har lilla luckan (tror inte att den fanns med stor lucka?) säkert en 64:a som är reggad som 1965 års modell...

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Aha, det visste jag inte. Har bestämt för mig att jag har sett en hollandsimporterad V50 S -65 med den stora luckan på Scooterns dag något år. Ska kolla om jag hittar några bilder när jag är hemma.

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

/ Fredrik

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Aha, det visste jag inte. Har bestämt för mig att jag har sett en hollandsimporterad V50 S -65 med den stora luckan på Scooterns dag något år. Ska kolla om jag hittar några bilder när jag är hemma.

/ Fredrik

det finns säkert andra varianter
men de svenska verkar vara av samma årsmodell, kanske var det så att de var svårsålda och hängde med tills de sålde slut. de finns både i 65 och 66 års katalog, då med liten lucka i båda kataloger.

Federico
Erling

Post by Erling »

Enl papperna så är det en 1965:a. Alla papper finns med!
Fiok också med orginal handboken i perfekt skick och runda skattemärken som satt i en särskild hållare på vespa - tror jag.
Ägaren köpte den när han gifte sig i Luleå, och vespan kom i en trälåda, sa han. (från Fram-King-bolagen i Hälsingborg (?) tror jag att jag sett!)
Han har kört i snitt 13 mil per år sen 1965 - mätaren står på drygt 500 mil.
Det är en rolig liten kackare att äga!

Erling
Smallframer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Smallframer »

Min Vespa 50S er av 1965 års modell, og har den lille motorluken.
Den har også den lille bensintanken og store verktøysboksen under setet som også kjennetegner V50 serie 1.

Men det kan kanskje finnes '65-modeller med den store motorluken, jeg er ikke sikker på når skillet gikk.

Min gikk i nesten 60 i følge speedometeret, men det var før jeg satte på et 75cc kit.

Edit: Glemte å si at det var en meget fin Vespa du har fått deg, der.

Thomas
Norge

Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Intresseklubben informerar:
För 50S i Sverige börjar årsmodell 1966 enl bild med ramnummer 13356.
Enligt div. tabeller på nätet börjar dock årsmodell 1966 med ramnummer V5SA1T15002.
Själva ramen blir en annan i och med ramnummer 15324,
antar att det är då luckan blir mindre.
För att göra det ännu krångligare verkar det ha funnits två små luckor:
art.nr 70421 t.o.m. ramnummer 11764, art. nr. 90685 t.o.m. ramnummer 15324 och sedan den stora, art.nr 91380.
/P
Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Paka wrote:Intresseklubben informerar:
Enligt div. tabeller på nätet börjar dock årsmodell 1966 med ramnummer V5SA1T15002.
art.nr 70421 t.o.m. ramnummer 11764, art. nr. 90685 t.o.m. ramnummer 15324 och sedan den stora, art.nr 91380.
/P
http://aycu11.webshots.com/image/48250/ ... 745_rs.jpg
Ramens längd ändras ju också, men det är väl 1967 (stora-luckan-modeller), d.v.s alla småluckor är också kortramar
Federico
Terraplane Blues

Paka wrote:Intresseklubben informerar:
/P
http://aycu11.webshots.com/image/48250/ ... 745_rs.jpg
Kan det inte vara så att den svenska generalagenten ibland fick köpa fjolårsmodellen till ett billigare pris? Min Primmy är iallafall en -70:a enligt ramnumret, men en -71:a enligt registreringsbeviset.
Federico wrote:Ramens längd ändras ju också, men det är väl 1967 (stora-luckan-modeller), d.v.s alla småluckor är också kortramar
Ja, samtidigt som de bytte logotyp till hexagonen blev karossen 2 cm längre. 1966 och en del av 1967 borde vara de enda "kortramarna" med stor lucka.
Post Reply