Ang låsanordingar till gamla Vespor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
sbjorck
Drömmare
Drömmare

Ang låsanordingar till gamla Vespor

Post by sbjorck »

Hej alla kunniga har precis köpt en Vespa 50 som jag redan inser kommer att förgylla min vardagen min fråga är om man kan få några tips hur man bäst låser denna pärla? finns ju inte direkt ngt bra sätt att dra en kätting..................

Papa S
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Jag kör med en kedja runt benskölden och sen runt en stolpe tajt. Men låter den aldrig stå utomhus obevakad för länge...
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

jag har massvis med lås när jag lämnar min, 5-6 st. fila ner fälgen lite så får du genom wirelås/kätting, brukar trycka genom den genom gaffeln också. kätting runt benskölden,bygel + kedja runt styrhuvudet, kedja i bakhjulet osv. blir lite tungt att bära på, tack gud för limpsadeln. brukar skruva ur tändstiftet också bara för att, fast planen har ju varit att köpa en låsbar motorlucka och sätta fast en nyckelströmställare (eller finns såna motorluckor?) men det har inte riktigt blivit av.
ytterligare en fördel med lunan jämfört med v50.. :) betydligt lättare att låsa.
sbjorck
Drömmare
Drömmare

Post by sbjorck »

Tack för svaren men problemet kvarstår lite (skrattar) vill fortfarande ha en bra läs oslagbar lösning att låsa kärleken!
:)

Papa S
sbjorck
Drömmare
Drömmare

Post by sbjorck »

Och som svar till erikh sa har jag bara enkel sadel vilket gör allt lite svårare... tacksam för svar mvh Papa S

Papa S
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

Jag använder ett klass 3 bygellås genom gaffeln och framhjulet (som fick filas pyttelite).
Sen använder jag vid långparkering en lång naken Gunnebo klass 3 kätting, och vid kortparkering en kort dito med samma klass 3 hänglås. + Styrlåset.

Det funkar bra tycker jag. Fördelen med ett ganska stort bygellås fram är att man
kan nagla fast hela ekipaget i ett vanligt butiksstaket när man råkat dricka för
många öl för att köra hem.

Klass 3-kätting hittar du hos båthandlare och Clas Ohlsson.

Det verkar vara ganska poppis att montera en båtögla under bensinkranen eller
genom botten framför stödet också. Finns någon som beskriver det här i forumet.

/joakim

För mycket fritid...

Post by Federico »

det krävs troligtvis två godkända lås för att försäkringen ska gälla. för moped kan detta vara styrlåset och ett klass3 lås (finns massor med olika modeller.

Styrlåset är godkänt för att det sitter där originalmonterat från fabrik, egentligen är det helt värdelöst ur stöldskyddssynpunkt.

Klass3 lås kan vara en kätting eller ett bygellås. Bygellåset kan användas om man borrar ett hål i fälgen. Det finns också bygellås som kan sättas under styret på v50, sedan måste man ha en kätting till det. Eller så har man en jättelång kätting runt ramen med klassat hänglås.
Clas Ohlsson säljer också klass3 öglor med "brakeoffmuttrar" som kan fästas t.ex under en scooter där det inte sitter ivägen, naturligtvis krävs då kätting och hänglås.

Andra lås som kan försvåra eller avskräcka tjuvar är låsning av centralstödet. Det finns färdiga lås att köpa eller så svetsar man öglor själv och hänger i ett hänglås. En sådan låsning gör det i princip omöjligt att flytta runt på scootern för en person. Ett stödlås är också praktiskt när man mekar eller fraktar scootern på släp.

Till sist är det en bra ide att kunna stäng av tändningen på scootern, detta kan man göra med en nyckelbrytare eller kanske brytare under motorluckan som sedan förses med lås.

lycka till

Federico
Vespaboy
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespaboy »

Enda haken är väl att "säkerhet väger tungt". Lovar att min Vespa 50 går fortare om jag lämnar klass 3-kedjan & klass-3-jätte-hänglåset hemma...

Men vad gör man inte! :)
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Jag har en bygel genom två borrade hål i framfälgen. Den grenslar framdämparen.

Sedan har jag en patentlösning. Ska försöka förklara den. Reservhjulshålen framför dina knän är ju gängade. Jag tog en u-böj i stål (tror att den var till någon form av avgasrörsupphängning på en gammal volvo, finns sådana grejer till båtar som lär vara låsklassade). U-böjen var gängad i ändarna. Jag sågade av böjen på mitten, skruvade på muttrar på gängorna.
Sedan skruvade jag i de två u-böjhalvorna (med de gängor som stack ut efter att muttrarna var på plats), svetsade ihop dem, och låste dit dem ordentligt med muttrarna. Det ser ut som att man bara kan skruva loss muttrarna, men det går ju inte. Det är omöjligt att skruva loss den.

Den ambitiöse tjuven knäcker förstås även den här, det är ju bara att ha med en bågfil eller en bultsax, men den stoppar nog många. Till den har jag en kätting.

Och så styrlåset då!

/pelle hedeblom
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
<br />Jag har en bygel genom två borrade hål i framfälgen. Den grenslar framdämparen.

Sedan har jag en patentlösning. Ska försöka förklara den. Reservhjulshålen framför dina knän är ju gängade. Jag tog en u-böj i stål (tror att den var till någon form av avgasrörsupphängning på en gammal volvo, finns sådana grejer till båtar som lär vara låsklassade). U-böjen var gängad i ändarna. Jag sågade av böjen på mitten, skruvade på muttrar på gängorna.
Sedan skruvade jag i de två u-böjhalvorna (med de gängor som stack ut efter att muttrarna var på plats), svetsade ihop dem, och låste dit dem ordentligt med muttrarna. Det ser ut som att man bara kan skruva loss muttrarna, men det går ju inte. Det är omöjligt att skruva loss den.

Den ambitiöse tjuven knäcker förstås även den här, det är ju bara att ha med en bågfil eller en bultsax, men den stoppar nog många. Till den har jag en kätting.

Och så styrlåset då!

/pelle hedeblom
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

bra idé, då behöver man inte borra i ramen/chassiet. Det är M8 gänga i reservhjulshållarhålet, det går inte i en klass 3 ögla i det, men allt som avskräcker och försvårar är ju bra. Klassade öglor är 12mm gängade och ganska stora, men storleken har väl en viss avskräckande effekt.

Federico
Post Reply