Sicilien

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
gugge
Nybörjare
Nybörjare

Sicilien

Post by gugge »

Den 14 april åker jag till Sicilien med familjen för några dagars semester.
Är det billigare än i sverige att köpa delar till en touring 59:a.
Om det finns några bra butiker får ni gärna tipsa om det.
Mvh Gugge
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Underbart!

Var på Sicilien skall du?

Catania eller Palermo?
gugge
Nybörjare
Nybörjare

Post by gugge »

Trapani
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Det brukar vara billigare med Vespadelar i Italien om man jämför med Sverige, tyvärr har de lokala Piaggiohandlarna mest delar till nyare modeller. Nere i södra Italien är det en hel del smallframes också, och möjlighet att hitta delar till dem.

Frågar du efter delar till Touring så kommer de att se ut som frågetecken. Närmaste modell i Italien är deras Vespa 150 som hat chassie/motorkod med VBA eller VBB i början. Det gäller att ha lite koll på skillnaderna här för att få rätt delar.

standarddelar som vajrar, höljen, bromsbackar m.m. är väldigt billigt och lagom stort att lägga i bagaget, passa på att handla sådant.
Federico
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

I somras när vi åkte omkring på våra veteraner i italien så stannade vi på piaggio center i Siena, som är en ganska stor stad. Vi frågade efter delar till en super sport -67 och dom bara skrattade åt oss, dom hade inga delar till gamla vespor över huvud taget... Vi lyckades inte hitta eller få info om en enda affär i hela toscana (vespans hemtrakter) som kunde tänkas ha delar till så gamla vespor. För övrigt såg vi två äldre vespor under 2 veckor som inte var smallframe så marknaden för delar är nog inte så stor.

Givetvis finns det men det kommer att krävas en grundlig research för att hitta rätt.

Min erfarenhet är att EM är bäst på touring samt att vissa delar kan vara billigare om man beställer från Tyskland. Den italienare som säljer på nätet (mauro pascoli) utmärker sig knappast med låga priser...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

anders2011 wrote:I somras när vi åkte omkring på våra veteraner i italien så stannade vi på piaggio center i Siena, som är en ganska stor stad. Vi frågade efter delar till en super sport -67 och dom bara skrattade åt oss, dom hade inga delar till gamla vespor över huvud taget... Vi lyckades inte hitta eller få info om en enda affär i hela toscana (vespans hemtrakter) som kunde tänkas ha delar till så gamla vespor. För övrigt såg vi två äldre vespor under 2 veckor som inte var smallframe så marknaden för delar är nog inte så stor.

Givetvis finns det men det kommer att krävas en grundlig research för att hitta rätt.

Min erfarenhet är att EM är bäst på touring samt att vissa delar kan vara billigare om man beställer från Tyskland. Den italienare som säljer på nätet (mauro pascoli) utmärker sig knappast med låga priser...

//Anders
Jag vet inte hur det är idag, men för fem år sedan var jag nere i syditalien och såg extremt mycket oldies. Lambretta D, Lambretta Serie2, Serie3, DL, Vespa VBA/VBB (minst 10 olika), Vespa Super, Vespa GS160, Vespa Sprint, TS, GTR och massor med Smallframes, även äldre med "lilla luckan".

Allt detta under en vecka i Neapel/Sorrento/Amalfi.

De gånger jag varit i norra delarna av landet är det bara plastscooters och någon PX som kan dyka upp.
Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Federico wrote:Jag vet inte hur det är idag, men för fem år sedan var jag nere i syditalien och såg extremt mycket oldies. Lambretta D, Lambretta Serie2, Serie3, DL, Vespa VBA/VBB (minst 10 olika), Vespa Super, Vespa GS160, Vespa Sprint, TS, GTR och massor med Smallframes, även äldre med "lilla luckan".
De gånger jag varit i norra delarna av landet är det bara plastscooters och någon PX som kan dyka upp.
För mig har det varit tvärtom. På Sicilien, Sardinien och i Kalabrien såg jag ytterst lite gamla Vespor. Men när jag nu senast var i Ligurien/Piemonte såg jag klart fler. Speciellt i San Remo såg man en hel del äldre Vespor i fint skick. Några var säkert renoverade av entusiaster men jag såg ett antal pensionärer puttra omkring på tämligen fina Vespor (mest large frame) från slutet av 60-talet / tidigt 70-tal.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vi skall i söndags till norra Italien och snurra runt med bil i en vecka. Så får vi kollat hur mycket skotrar och av vilket märke som folk snurrar omkring med. Till Piaggios eget museum skall vi och dessutom försöka till muséet invid Milano. Vi kommer nog inte att hinna till Ravenna (Mauro Pascoli), buhuu! Vi kommer dessutom helt av en tillfällighet :wink: att övernatta i Maranello. Vi hoppas få höra kyrkklockorna ringa på påsksöndagen.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bergfors wrote:
Federico wrote:Jag vet inte hur det är idag, men för fem år sedan var jag nere i syditalien och såg extremt mycket oldies. Lambretta D, Lambretta Serie2, Serie3, DL, Vespa VBA/VBB (minst 10 olika), Vespa Super, Vespa GS160, Vespa Sprint, TS, GTR och massor med Smallframes, även äldre med "lilla luckan".
För mig har det varit tvärtom. På Sicilien, Sardinien och i Kalabrien såg jag ytterst lite gamla Vespor. Men när jag nu senast var i Ligurien/Piemonte såg jag klart fler. Speciellt i San Remo såg man en hel del äldre Vespor i fint skick. Några var säkert renoverade av entusiaster men jag såg ett antal pensionärer puttra omkring på tämligen fina Vespor (mest large frame) från slutet av 60-talet / tidigt 70-tal.

/Jörgen
där ser man. kanske är det så att området runt sorrento är speciellt på något sätt. ungefär som att åka runt i dalarna på sommaren då man ser amerikanska 50-60-talsbilar i mängder.

Jag var i Alassio (Ligurien) för ett par år sedan, dåligt med äldre fordon, men skymtade några få Vespor. Däremot fanns det två ganska bra piaggiocenter med en hel del vintagedelar, priser ungefär som SIP katalogen men utan moms och frakt...

nedan; bilder jag tog från lokaltåget mellan Neapel och Sorrento, hade bara engångskamera. Bilderna föreställer en MC skrot och som synes ett antal fordon från tillverkaren Piaggio!!! Möjligtvis någon äldre vespa men mest PX, Smallframe och PK i olika varianter.

Image

Image

Image
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det kan vara att där nere ses Vespan som ett bruksfordon, när den blir gammal & sliten byts den ut....
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Trapani, coolt
Om du har tid, ta båt till Pantelleria, underbar vulkanö halvvägs till Tunis. Dock inga scooterbutiker där.

P.g.a. de ekonomiska skillnaderna är det billigare på Sicilien med scooterdelar än jmf. med t.ex. Rom.

Känner till ett par butiker runt Palermo (mina gamla jagtmarker) för till Palermo måste du bara åka så är det. Låt familjen gå i Capuchin katakomberna (bissaraste platsen på Sicilien) när då går i scooterbutik!
Om ni inte har fordon där, tågresa mellan TP och PA är vackert och prisvärt.

Tumminello Moto Srl‎
Via Inserra
90146 Palermo
Tel. 091 229440‎
-> Dessa har nog delar till Touring
tumminellomoto@hotmail.it
-> Många av skånescooterboysen fick sina delar härifrån för en massa år sedan. Då hade de ett stort gammalt lager till gamla Vespor. Vet ej nu.

Motoesse Snc Di Scaglione S.Re & C‎
Via Carini Isidoro, 55
90139 Palermo
Tel. 091 325434‎
motoesse@dealer.piaggio.net
-> Gammal klassisk scooterbutik, var med då din Touring kom på gatan.

---kollade på italienska gula sidorna, ser ut att finnas en handlare/verkstad i Trapani också;
Augugliaro G. Battista Officina Riparazione Vespa
91100 Trapani
VIA PANTELLERIA
tel. 0923 27706

I Bagheria (bortom Palermo) ligger en butik som hade det mesta till Vespa,
Sicil Moto
Via Dante, 37
90011 Bagheria
Tel: 091 966444
...men ring och kolla först om de har vad du söker, tidigare hade de allt. Det är ca. 12mil från Trapaini. Osäker om de fortf. har delar till gamla vespor dock.

--> Vilka delar söker du? de flesta delar är universella till andra modeller och det är just andra modeller du måste referera till då Touring inte fanns i Italien.

--> Trapani är ju en cool håla, men varför valde ni den orten? Skulle vara skoj att få höra!

Ha en trevlig semester på Sicilien!
/Calle
gugge
Nybörjare
Nybörjare

Post by gugge »

Det ligger nära flygplatsen, samt att det såg väldigt fint ut på bilder vi kikade på
Erling

Post by Erling »

Hur är det i Spanien? I samma ärende!
Ska mycket snart göra en liten tripp till Kataloniens huvudstad Barcelona.

Erling
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

anders2011 wrote:I somras när vi åkte omkring på våra veteraner i italien så stannade vi på piaggio center i Siena, som är en ganska stor stad. Vi frågade efter delar till en super sport -67 och dom bara skrattade åt oss, dom hade inga delar till gamla vespor över huvud taget... Vi lyckades inte hitta eller få info om en enda affär i hela toscana (vespans hemtrakter) som kunde tänkas ha delar till så gamla vespor. För övrigt såg vi två äldre vespor under 2 veckor som inte var smallframe så marknaden för delar är nog inte så stor.
//Anders
I Rom ser man ibland oldies (som inte är Vespa 50 Special), men sällan. I San Lorenzo där jag bor finns det ett fåtal redskins, och jag har sett någon Rally 200 lätt moddad med flyscreen och schackrutig stänka.

Enligt en trevlig herre i grannhuset som har 5 lambrettor så är det syditalien man ska bege sig till för att hitta gamla lambrettor. Han menade på att folk där inte har en aning om att det går att få tag på reservdelar, så lambrettorna ligger på bakgårdarna och kan köpas loss för en spottstyger.

Så fort jag får en möjlighet tänker jag bege mig söderut för lite research.
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

victor wrote:Enligt en trevlig herre i grannhuset som har 5 lambrettor så är det syditalien man ska bege sig till för att hitta gamla lambrettor. Han menade på att folk där inte har en aning om att det går att få tag på reservdelar, så lambrettorna ligger på bakgårdarna och kan köpas loss för en spottstyger.

Funderar du på att importera till Sverige i så fall? Jag kan tänka mej köpa en och dela på frakten för rätt pris och rätt fordon.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Erling wrote:Hur är det i Spanien? I samma ärende!
Ska mycket snart göra en liten tripp till Kataloniens huvudstad Barcelona.

Erling
Tror möjligheterna är större i Sverige. Tror bara du förlorar semestertid på att försöka hitta en dealer som ändå inte är billigare än i Sverige.

EM är väl enklast, scootercenter eller SIP (som aldrig svarar när man försöker kontakta dem) billigast.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bengan wrote:
victor wrote:Enligt en trevlig herre i grannhuset som har 5 lambrettor så är det syditalien man ska bege sig till för att hitta gamla lambrettor. Han menade på att folk där inte har en aning om att det går att få tag på reservdelar, så lambrettorna ligger på bakgårdarna och kan köpas loss för en spottstyger.

Funderar du på att importera till Sverige i så fall? Jag kan tänka mej köpa en och dela på frakten för rätt pris och rätt fordon.
Export blir det ju i mitt fall ;)

Vi får väl se, först och främst måste jag scanna marknaden, sedan hitta ett fordon till mig själv och sedan får vi väl se.

Har inte direkt mycket fritid och administrationen med transport från syditalien när jag själv befinner mig i Rom verkar aningen omständig ;)
Erling

Post by Erling »

Kände på mig att det var så....

Tack i alla fall för svaret!

Erling
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Erling wrote:Kände på mig att det var så....

Tack i alla fall för svaret!

Erling
Ah, missuppfattade något tidigare ;)

Jag ska alltså inte skeppa hem ett fordon till Sverige åt mig; jag tänkte köpa ett och ha här i Italien där jag bor numer :)
Post Reply