g
Ska besiktiga min Touring (VGLB) och känner ett mindre glapp på bakhjulet. När jag tvättade hjulet så ramlade en konstig bricka ur. (tror jag??) Se brickan placerad på däcket!
(Man ska kanske inte tvätta för mycket - då blir det problem!!!!!)
Brickan hör väl inte till systemet - måste väl komma från "ingenstans"???
Har sökt i forumet och kunnat konstatera att ett glapp på 1-2mm gör inget, medan vissa andra inlägg påpekar att då blir det stopp på besiktningen??
Jag kanske har fel men ser inte både brickan och muttern fel ut? Brickan brukar vara tjockare och muttern brukar vara "kronformad" för att man ska kunna låsa den med en sprint. Det kan inte bero på det då? Att den inte dras åt ordentligt?
Bustamente wrote:Jag kanske har fel men ser inte både brickan och muttern fel ut? Brickan brukar vara tjockare och muttern brukar vara "kronformad" för att man ska kunna låsa den med en sprint. Det kan inte bero på det då? Att den inte dras åt ordentligt?
Det ser ut som det är fel mutter, ja. Det ska vara bricka, kronmutter och sedan en sprint igenom för att förhindra att muttern lossnar. Helt korrekt.
Mvh
Guran
Bustamente wrote:Jag kanske har fel men ser inte både brickan och muttern fel ut? Brickan brukar vara tjockare och muttern brukar vara "kronformad" för att man ska kunna låsa den med en sprint. Det kan inte bero på det då? Att den inte dras åt ordentligt?
Jag är nästan 100 % säker på att både brickan och muttern är fel. Om du har otur så har hjulet varit glapp ett tag och därmed riskerar du att splinesen på hjulet blivit glappa och då måste du byta bromstrumman...
//Anders
Last edited by anders2011 on Sun 09 Mar 2008, 23:12, edited 1 time in total.
Tyvärr ett ganska vanligt (och dåligt) trick att man stoppar in en bricka för aytt inte bromstrumman ska ta i skölden. I gengäld blir bakhjulet glappigt eftersom splinsen inte lägger sig rätt mot bakaxeln. Ta bort brickan och lägg dit den tjocka mellan mutter och trumma så ska det nog fixa sig. mvh/HB
Erling wrote:Oj vad bra att jag fått veta detta!!! TACK!
Skickar en order i kväll till Erik på EM-Scooters och beställer en ny uppsättning rätt brickor/mutter.
Stort tack för Dina tips!
Ska kolla upp ordentligt så fort jag får tillfälle. Men - OM det nu skulle vara så att splinsen redan har förstörts av extra brickan och fel passningen, är det då svårt att byta dessa, och var köper man reservdelar?
Är det EM-Scooters som gäller?
Finns det några bild-anvisningar någonstans som Du känner till.
Om dina splines har gått på lunch så finns det ett par olika trummor att välja emellan. Mät noga höjd och dia på din befintliga innan du ger dig i kast med telefonbeställningar. Själva bromstrummedelen är samma på de flesta utom på cosa. Det är vid navet det skiljer sig, framförallt insticket och dian vid packboxen. Till Vespa p-PX finns t.ex 3 olika versioner, möjligtvis så kan den tidiga P-trumman passa ( om splinsedelningen är korrekt, minns inte riktigt där) men man MÅSTE jämföra. Glöm inte att dra muttern med rätt moment. 60 footpound ska det vara ( detta minns jag då jag missbrukat tumverktyg och annat i imperiala mått pga lite skappliga triumphmeck i min ungdom )
Em är en utmärkt butik att börja trumforska i!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr