Glapp i bakhjulet!!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Glapp i bakhjulet!!

Post by Erling »

Ett gammalt och kanske lite tjatigt problem!(?)

Image
g
Ska besiktiga min Touring (VGLB) och känner ett mindre glapp på bakhjulet. När jag tvättade hjulet så ramlade en konstig bricka ur. (tror jag??)
Se brickan placerad på däcket!

(Man ska kanske inte tvätta för mycket - då blir det problem!!!!!)

Brickan hör väl inte till systemet - måste väl komma från "ingenstans"???

Har sökt i forumet och kunnat konstatera att ett glapp på 1-2mm gör inget, medan vissa andra inlägg påpekar att då blir det stopp på besiktningen??

Vad sägs?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

favorit i repris; hur laddar man upp bilder, har glömt?)

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:

1. Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet, t ex hos www.imageshack.us

2. Välj "resize image 640x480 (for message boards)"

3. Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

V H
Erling

Post by Erling »

Bild på rätt ställe.....


Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

verkar vara nåt hemgjort.. :mrgreen:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Det ska väl vara den där feta tjocka brickan till bakaxeln även till touring eller?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Bustamente wrote:Det ska väl vara den där feta tjocka brickan till bakaxeln även till touring eller?
den där?
Image
Erling

Post by Erling »

Det är nog Fritte som gissar rätt - hemgjort??!!

Förstår dock inte i så fall HUR den kommit dit???

Image

Den tjocka brickan finns kvar och är intakt!

Det är nog läge att lämna "brick mysteriet" och fokusera på glappet!
Någon som kan säga något?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Jag kanske har fel men ser inte både brickan och muttern fel ut? Brickan brukar vara tjockare och muttern brukar vara "kronformad" för att man ska kunna låsa den med en sprint. Det kan inte bero på det då? Att den inte dras åt ordentligt?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Bustamente wrote:Jag kanske har fel men ser inte både brickan och muttern fel ut? Brickan brukar vara tjockare och muttern brukar vara "kronformad" för att man ska kunna låsa den med en sprint. Det kan inte bero på det då? Att den inte dras åt ordentligt?
jag är böjd att hålla med.... :mrgreen:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det ser ut som det är fel mutter, ja. Det ska vara bricka, kronmutter och sedan en sprint igenom för att förhindra att muttern lossnar. Helt korrekt.

Mvh

Guran
Bustamente wrote:Jag kanske har fel men ser inte både brickan och muttern fel ut? Brickan brukar vara tjockare och muttern brukar vara "kronformad" för att man ska kunna låsa den med en sprint. Det kan inte bero på det då? Att den inte dras åt ordentligt?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Erling

Post by Erling »

Här en större bild.....

Image

Det kanske syns bättre då!
Erling

Post by Erling »

Jag måste kolla upp detta bättre.........

TACK för synpunkter!
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Jag är nästan 100 % säker på att både brickan och muttern är fel. Om du har otur så har hjulet varit glapp ett tag och därmed riskerar du att splinesen på hjulet blivit glappa och då måste du byta bromstrumman...

//Anders
Last edited by anders2011 on Sun 09 Mar 2008, 23:12, edited 1 time in total.
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Erling

Post by Erling »

Oj vad bra att jag fått veta detta!!!
TACK!

Skickar en order i kväll till Erik på EM-Scooters och beställer en ny uppsättning rätt brickor/mutter.

Tack igen....
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Tyvärr ett ganska vanligt (och dåligt) trick att man stoppar in en bricka för aytt inte bromstrumman ska ta i skölden. I gengäld blir bakhjulet glappigt eftersom splinsen inte lägger sig rätt mot bakaxeln. Ta bort brickan och lägg dit den tjocka mellan mutter och trumma så ska det nog fixa sig. mvh/HB
Erling wrote:Oj vad bra att jag fått veta detta!!!
TACK!

Skickar en order i kväll till Erik på EM-Scooters och beställer en ny uppsättning rätt brickor/mutter.

Tack igen....
Erling

Post by Erling »

Stort tack för Dina tips!
Ska kolla upp ordentligt så fort jag får tillfälle.
Men - OM det nu skulle vara så att splinsen redan har förstörts av extra brickan och fel passningen, är det då svårt att byta dessa, och var köper man reservdelar?
Är det EM-Scooters som gäller?

Finns det några bild-anvisningar någonstans som Du känner till.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Om dina splines har gått på lunch så finns det ett par olika trummor att välja emellan. Mät noga höjd och dia på din befintliga innan du ger dig i kast med telefonbeställningar. Själva bromstrummedelen är samma på de flesta utom på cosa. Det är vid navet det skiljer sig, framförallt insticket och dian vid packboxen. Till Vespa p-PX finns t.ex 3 olika versioner, möjligtvis så kan den tidiga P-trumman passa ( om splinsedelningen är korrekt, minns inte riktigt där) men man MÅSTE jämföra. Glöm inte att dra muttern med rätt moment. 60 footpound ska det vara ( detta minns jag då jag missbrukat tumverktyg och annat i imperiala mått pga lite skappliga triumphmeck i min ungdom :lol: )

Em är en utmärkt butik att börja trumforska i!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Erling

Post by Erling »

Tack för värdefulla uppgifter!

Det där måttet som Du talar om - ursäkta en okunnig, men är det samma som kilo?
60 footpound??
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

60 foot-pound => ca 83 Newton-meter eller ungefär 8.3 kilogram-meter. Ett hyggligt moment alltså, men så är det ju en rejäl gänga :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Erling wrote:Tack för värdefulla uppgifter!

Det där måttet som Du talar om - ursäkta en okunnig, men är det samma som kilo?
60 footpound??
1 foot = 0.3048 meter,
1 pound = 0,454 kg

I footpound = 1 x 0,3048 x 0,454 =0,138 kpm,
60 footpound =8,3 kpm
men, för olika gängor gäller olika moment, då stigning & diameter är olika..
Image :mrgreen:
Erling

Post by Erling »

Jag säger bara - FANTASTISKT vilken kunskap Ni besitter!
Tack.....

Erling
Smallframer
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 36
Joined: Sat 06 Aug 2005, 12:31
Location: Norway
Contact:

Post by Smallframer »

Tips til innlegging av bilder:

Ved bruk av thumbnail-funksjonen, kopierer du hele teksten som står i ruten "Thumbnail for forum (1)", og limer den inn på dette forum.

Eksempel:

Image

Da vil det legges inn en thumbnail som er klikkbar, så et stort bilde kommer opp.

Slik:
Image

.
«And on the eighth day, God created Vespa»

Please visit: WWW.VCOB.NO
Post Reply