Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

vespaco wrote:Samma däck som syns vackert blankslitet på bilden ovanom? Vi har ett par koreanska eller motsv. däck som vi inte har en aning om vad man skall göra med. Under en Vespa kan man inte placera dem, de är för små för gungor, för hårda för dynor osv. Uh, ja. Om det inte står var de är tillverkade så får de nog vara om de inte är av ett mycket bra och känt märke.
Japp, det är det. Jag ska kolla var de är tillverkade, men jag har för mig det är i Korea eller Taiwan.
calle wrote:Det finns en massa bra däck från Taiwan och Korea också...samt många dåliga dessutom.
Designed in Japan, betyder säkert att det är kopierat i något billigt land gjort av diverse nermalda gummiprodukter...
Förresten tillverkar Michelin nu S83 i Kina, de är suveränt bra. Har kört 800mil i hög hastighet och de är fortfarande bra! Kostar SEK80 här...
Troligtvis är det så! Jag köpte däcket i all hast i somras på Addemoto och vill minnas att jag betalade kring hundralappen. Jag flinade litet år "Designed in Japan", men då berättade expediten om att de en gång hade ett scooterdäck som hade ett budskap tryckt i stil med "Not another cheap product of China. Made in Taiwan" eller något åt det hållet... :grin:
vespaco wrote:Hur ofta kollar ni bakdäcket förresten? Det är ju ganska i gömman under alla motorer och kåpor. Eller glömmer ni bort det tills väghållningen känns dåligt? Har ni kanske rentavt en bakdäckspegel på skaft, som ni snabbt kan kolla med i garaget? :grin:
Jösses, vad du krånglar till det! :grin: Tips: betrakta scootern bakifrån och du ser däckmönstret... :P
Federico wrote:konstiga asientillverkade däck som finns här, är väl här just för att det är billigt skräp som någon filur försöker lura på folk. de asien däck som är bra kostar väl mer i inköp och då är det inte intressant för filurer att ta hem.
sedan är det ingen garanti att alla däck som säljs här av scooterfirmor m.m. är bra. ta t.ex Sava däcken som är rena katastrofen. t.o.m Piaggio säljer Sava i sitt vintagesortiment.
Jag vill inte påstå att Addemoto är luriga filurer. De har även en del kvalitétsdäck, men den för dagen snåle jag ville inte hosta upp 300+ kr för ett däck i somras. Jag fick verkligen vad jag betalade för - har aldrig varit med om maken till halt däck vid regn och dylikt! Ett par gånger sedan dess har jag varit en hårsmån från att sladda in i saker i kurvor och inbromsningar. Galet farligt! :/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:konstiga asientillverkade däck som finns här, är väl här just för att det är billigt skräp som någon filur försöker lura på folk. de asien däck som är bra kostar väl mer i inköp och då är det inte intressant för filurer att ta hem.
sedan är det ingen garanti att alla däck som säljs här av scooterfirmor m.m. är bra. ta t.ex Sava däcken som är rena katastrofen. t.o.m Piaggio säljer Sava i sitt vintagesortiment.
Jag vill inte påstå att Addemoto är luriga filurer. De har även en del kvalitétsdäck, men den för dagen snåle jag ville inte hosta upp 300+ kr för ett däck i somras. Jag fick verkligen vad jag betalade för - har aldrig varit med om maken till halt däck vid regn och dylikt! Ett par gånger sedan dess har jag varit en hårsmån från att sladda in i saker i kurvor och inbromsningar. Galet farligt! :/
om Addemoto är ett seriöst ställe så kan de ju knappast kört med däcken själva, isåfall hade de säkert tagit bort dem ur sortimentet om det är så illa som du beskriver
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:
Terraplane Blues wrote:
om Addemoto är ett seriöst ställe så kan de ju knappast kört med däcken själva, isåfall hade de säkert tagit bort dem ur sortimentet om det är så illa som du beskriver
Addemoto är jättebra - och billiga dessutom. Problemet är att det inte är några scootermänniskor som driver firman, utan ett gäng motorcyklister, så ingen av dem har nog haft möjlighet att själv prova scooterdäcken. De har ett brett sortiment till vettiga priser iallafall:

http://www.addemoto.se/

Men de aktuella däcken är absolut under all kritik - t o m avsevärt sämre än Sava! Jag ljuger inte om jag säger att däcket mest påminner om gamla hockeypuckar till karaktären. Hårt och glatt som bara den, alltså. Numera totalt utslitet. Köpte i sensomras och har väl kört 400-500 mil sedan dess.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:
Terraplane Blues wrote: Jag vill inte påstå att Addemoto är luriga filurer. De har även en del kvalitétsdäck, men den för dagen snåle jag ville inte hosta upp 300+ kr för ett däck i somras. Jag fick verkligen vad jag betalade för - har aldrig varit med om maken till halt däck vid regn och dylikt! Ett par gånger sedan dess har jag varit en hårsmån från att sladda in i saker i kurvor och inbromsningar. Galet farligt! :/
Addemoto är jättebra - och billiga dessutom. Problemet är att det inte är några scootermänniskor som driver firman, utan ett gäng motorcyklister, så ingen av dem har nog haft möjlighet att själv prova scooterdäcken. De har ett brett sortiment till vettiga priser iallafall:

http://www.addemoto.se/

Men de aktuella däcken är absolut under all kritik - t o m avsevärt sämre än Sava! Jag ljuger inte om jag säger att däcket mest påminner om gamla hockeypuckar till karaktären. Hårt och glatt som bara den, alltså. Numera totalt utslitet. Köpte i sensomras och har väl kört 400-500 mil sedan dess.
det är väl mest plast i däcket, tillverkat för att klara värme och värdelöst i kalla och blöta skandinavien.
Federico
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Undrar om det inte är Sava som sitter originalmonterat på min GTs... Helt livsfarligt halt, men tyvärr har jag hittills varit för snål för att hosta upp en tusing och få dem utbytta. Ok, till min räddning ska väl också nämnas att jag inte haft tid; scooterfirmorna här i Italien stänger vid 18.30, och hederligt arbetande personer här slutar inte för 19, ofta framåt 20, och oss som jobbar i reklambranchen ska vi väl inte ens tala om?

Hur som helst känns det helt som om man förlorar greppet när man lägger ner vespan det minsta på torr asfalt (ok, det ska inte mycket till innan karossen tar i i vilket fall, så det kanske sparar lite metall), på blött vågar man knappt svänga, bakhjulslåsningar mer regel än undantag och har även haft ett par framhjulslåsningar :O
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

På tv varnades för Sava bildäck för nån vecka sedan, just för att de var för hala..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

har bara provkört Sava med "klassiskt mönster", de är inte hala när man svänger men efter några minuters körning i 110-120km/h så är "gummit" så varmt att det mer eller mindre smälter ut på vägbanan vid minsta inbromsning. jag har aldrig upplevt samma sak med andra däck. jag trodde att bakbromsvajern gått av, men tittade bakåt och såg ett låååååångt svart sträck. ägaren till den Sava utrustade scootern råkade ut för samma sak om jag inte minns fel...
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:det är väl mest plast i däcket, tillverkat för att klara värme och värdelöst i kalla och blöta skandinavien.
Troligtvis är det så. Nu bor ju jag inte i Lappland som de flesta här, men även för det milda skånska klimatet verkar det aktuella däcket vara helt fel.
victor wrote:Hur som helst känns det helt som om man förlorar greppet när man lägger ner vespan det minsta på torr asfalt (ok, det ska inte mycket till innan karossen tar i i vilket fall, så det kanske sparar lite metall), på blött vågar man knappt svänga, bakhjulslåsningar mer regel än undantag och har även haft ett par framhjulslåsningar :O
Usch, ja - för att inte snacka om hur halt det blir på blöt kullersten! Jag har haft en hel del halvlustiga bakhjulslåsningar och glid på regnvåt kullersten i de skånska städerna. Ingen angenäm upplevelse...
Federico wrote:har bara provkört Sava med "klassiskt mönster", de är inte hala när man svänger men efter några minuters körning i 110-120km/h så är "gummit" så varmt att det mer eller mindre smälter ut på vägbanan vid minsta inbromsning. jag har aldrig upplevt samma sak med andra däck. jag trodde att bakbromsvajern gått av, men tittade bakåt och såg ett låååååångt svart sträck. ägaren till den Sava utrustade scootern råkade ut för samma sak om jag inte minns fel...
Problemet med Sava är väl att de är tokigt för mjuka? Med mitt bakdäck är det troligtvis precis tvärtom. Konsistensen påminner som sagt om hockeypuckar eller kanske t o m mer om torkad ost.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Hade Sava på min hårdtimmade v50 när den var i min ägo. Jag körde helt bekymmerslöst så länge det var torrt, men var det vått och man behövde svänga fick man typ stanna och kliva av innan man vred runt scootern.
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Jag hade sava-däck på min Rally som funkade hyfsat (var hala vid regn) ända tills jag körde till Gbg-Gränna-Gbg. När vi kört landsväg i 100 knyck en längre tid började framhjulet kännas underligt. Visade sig att korden spruckit under däcksgummit och framhjulet var inte längre helt cirkulärt. *Mycket* läskigt att köra sista biten hem i betydligt lugnare takt.

Tror att de funkar hyfsat för en V50 men inte för högre farter.

Gjorde trots detta om misstaget och köpte sava whitewall till primaveran. Somliga lär sig aldrig, men det fanns inga Conti då vita däckssidor är ju så läckert.... *sucker*

Fästet är väl ok, samma regnhalka dock. Enligt Erik på EM så skulle de ha förbättrat konstruktionen sedan min första upplevelse av dem. Inget ont om Erik, han braskade med att det var försäljarens info och inte objektiv sådan.

Däckens vita sidor är nu närmast mörkbruna. detta är inte pga smuts då scootern stått med körförbud under en längre tid, utan endast pga att det vita har mörknat. Om det är det svarta gummit under som läcker igenom eller den vita färgen som oxiderat eller vad f-n det är vet jag inte. Jag vet bara en sak: ALDRIG MERA SAVA!!!

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Image
Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Min PX200

Post by bufflig »

Min PX200 har fått en liten ansiktslyftning och är ute och "kromar" sig i vårvädret:

Image
ImageImage

Det mystiska reservhjulet är bara tillfällig dekoration, ett tiotumshjul från en V50. Sava faktiskt, kanske lämpligt som just endast dekoration :)

Tutkåpan är från RetroVesp UK, fast det jag fick därifrån var mer något slags råmaterial. Massor av tillpassning, modifiering spackling etc krävdes innan lack. Men jag tycker det blev bra till slut...
Klingen
Entusiast
Entusiast

Re: Min PX200

Post by Klingen »

Härligt med vår!
Intressant modifiering av tutkåpan.

// K
bufflig wrote:Min PX200 har fått en liten ansiktslyftning och är ute och "kromar" sig i vårvädret:

Det mystiska reservhjulet är bara tillfällig dekoration, ett tiotumshjul från en V50. Sava faktiskt, kanske lämpligt som just endast dekoration :)

Tutkåpan är från RetroVesp UK, fast det jag fick därifrån var mer något slags råmaterial. Massor av tillpassning, modifiering spackling etc krävdes innan lack. Men jag tycker det blev bra till slut...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Klingen wrote:Härligt med vår!

// K
bufflig wrote:Min PX200 har fått en liten ansiktslyftning och är ute och "kromar" sig i vårvädret:

http://www.moto-build.com/mainsite/retrovesp/home.html
Federico
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Men, då försvinner den sköna silvriga grillen som ger PX dess karaktär jue!

Jag har kommit att föredra linjerna på PX än de äldre 50-talarna.
Tycker px är det närmaste Vespa kommit en racer look.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag tycker det blev jättesnyggt, istället för den kantiga kåpan! :mrgreen:
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Precis därifrån fick jag den. Jag hittade stället efter jenclas tips i slutet av artikeln om den retrostajlade PX125'an som fanns i scooteristen för ett tag sedan (bra artikel och snygg PX125'a för övrigt). Mejla till "moderföretaget" Moto Build Racing (motobuildracing75@yahoo.co.uk) om du inte får svar från RetroVesp, det verkar som verksamheten är lite avsomnad på Vespafronten...

Jag uppskattar att jag la ner över trettio effektiva timmar på tutkåpan, så det var ju inte direkt "bolt on" :grin:

Framskärmen kanske blir nästa steg, den ser lite kantig ut mot den mjuka runda tutkåpan, men först blir det systuga för att få till en bra väska till pakethållaren. - och så måste jag göra något åt det där rostiga röret som kommer ut ur cylindern och försvinner in i en kakburk under vespan :)
Federico wrote:
Klingen wrote:Härligt med vår!

// K

http://www.moto-build.com/mainsite/retrovesp/home.html
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

kejj wrote: Jag har kommit att föredra linjerna på PX än de äldre 50-talarna.
ta inte i så du spricker nu kejj. :P :grin:
---------------------------------------------------------
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

kejj wrote:Men, då försvinner den sköna silvriga grillen som ger PX dess karaktär jue!

Jag hade i och för sig en tråkig gråsvart grill på min 99'a, men du har helt rätt i att en del av PX'ens karaktär går förlorad i och med bytet. Dock tycker jag den nya karaktären blev trevligare, men jag kan ju inte heller påstå att jag helhjärtat föredrar PX'ens linjer framför de äldre :grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kejj wrote:Men, då försvinner den sköna silvriga grillen som ger PX dess karaktär jue!

Kejj, du får försöka hitta en sen 70-tals Vespa 125 TS (turismo speciale)

Image

Image
Federico
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Snarare:
Image

Och :
Image

Ärligt så gillar jag personligen endast smallframes av de äldre Vespa modellerna :)
:D
Last edited by kejj on Tue 11 Mar 2008, 21:48, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kejj wrote:Snarare:
Image

Och :
Image

Ärligt så gillar jag personligen endast smallframe ur de äldre modellerna :)
:D
då var det här ljug, eller?

jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

bufflig wrote:artikeln om den retrostajlade PX125'an som fanns i scooteristen för ett tag sedan (bra artikel och snygg PX125'a för övrigt).
Tack :D Och min egen stads-PX 125 http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1400.

Det finns en del snygga retrodetaljer till PX som jag har på min hoj. T ex den böjda kicken och den "gamla" framskärmskammen, modifierad för att passa bolt on på en PX. Båda från Scootrs.

Kul att du testade Retrovesp, och synd att det var så jobbigt att montera prylarna. Jag hade bara läst om dem i Scootering, aldrig sett prylarna i verkligheten.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

bufflig wrote:jenclas tips i slutet av artikeln om den retrostajlade PX125'an som fanns i scooteristen för ett tag sedan (bra artikel och snygg PX125'a för övrigt).
Tack :D Och min egen stads-PX 125 http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1400.

Det finns en del snygga retrodetaljer till PX som jag har på min hoj. T ex den böjda kicken och den "gamla" framskärmskammen, modifierad för att passa bolt on på en PX. Båda från Scootrs.

Kul att du testade Retrovesp, och synd att det var så jobbigt att montera prylarna. Jag hade bara läst om dem i Scootering, aldrig sett prylarna i verkligheten.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

jencla wrote: Det finns en del snygga retrodetaljer till PX som jag har på min hoj. T ex den böjda kicken och den "gamla" framskärmskammen, modifierad för att passa bolt on på en PX. Båda från Scootrs.
Ja ScootRS har en hel del fint. Framskärmen hade jag inte sett, den ska jag allt ta mig en närmare titt på :) Tack för tipset!

När man sätter igång och filar på PX'ens utseende upptäcker man massor av små detaljer man vill ändra på och då är det kul att det finns så mycket att finna om man bara letar och får bra tips!
/jens
Ja, det blev lite mycket anpassning, men de säger ju också på hemsidan att man måste bearbeta ytan själv. Antagligen skulle någon som är mer van klara det både bättre och snabbare än jag.

Jag är ändå relativt nöjd med RetroVesps grej, det hade varit mycket tidsödande att tillverka allt själv från början :)
Post Reply