Scooter med tak
Scooter med tak
Hejsan!
Jag skulle vilja ha en scooter med tak för jobbpendling i Stockholm.
Tanken är att åka hela året bara det är barmark.
BMW C1 tillverkas inte längre och 200-modellen verkar inte
vara lätt att hitta.
Adiva (tidigare Benelli Adiva?) verkar inte ha någon återförsäljare på
närmre håll än i Tyskland.
Finns det fler scootrar med tak?
Om ni ser någon som är till salu så är jag tacksam för tips!
Mvh,
Ingvar
Jag skulle vilja ha en scooter med tak för jobbpendling i Stockholm.
Tanken är att åka hela året bara det är barmark.
BMW C1 tillverkas inte längre och 200-modellen verkar inte
vara lätt att hitta.
Adiva (tidigare Benelli Adiva?) verkar inte ha någon återförsäljare på
närmre håll än i Tyskland.
Finns det fler scootrar med tak?
Om ni ser någon som är till salu så är jag tacksam för tips!
Mvh,
Ingvar
- 10th finger
- Nybörjare
Tjenare.
Här i Halmstad finns det ett ställe som heter Motorsalongen.
De har en BMW C1Exclusive 125cc tillsalu.
Pris: 69 000
Årsmodell: 2001
Milantal: 40
http://www.motorsalongen.com/
Här i Halmstad finns det ett ställe som heter Motorsalongen.
De har en BMW C1Exclusive 125cc tillsalu.
Pris: 69 000
Årsmodell: 2001
Milantal: 40
http://www.motorsalongen.com/
10th finger
Keep it simple...
Keep it simple...
ingvar in da house:
BMW C1 tillverkas inte längre och 200-modellen verkar inte vara lätt att hitta.
Jag köpte en av dom första C1 125cc som rullade i Stockholm, en Televerksorange fuling som var på tok för slö men väckte massor av uppmärksamhet på stan, riktigt kul att åka med och med alla "options" som värmesadel, sollucka, Mp3 högtalar kitt & annat var den en riktig höjdare!!!!! Tyvärr blev den stulen en natt på Åsögatan och när jag tillslut fick försäkringspengarna så var BMW Stockholm inte så pigga på att plocka hem en svart 200 Exlusive åt mig så det blev en Runner 180cc istället (som en Stokholmsk MC handlare crashade vid service!!!!). I backspegeln så ångrar jag det varje gång jag tänker på det att jag inte låg på BMW lite hårdare för den skulle vara riktigt rolig att ha och åka på. 200cc (tror den är 171cc) Rotax motorn som C1 delar med Aprilia Scarabeo 200 (dom tidiga) är en ljuvlig liten sak, massor av kraft och med en Malossi variator & koppling drar dom som ånglok, har haft en Scarabeo 200 uppe i närmare 150blås utan att plåga den....
DP says: Hittar du en C1 200cc KÖP DEN!!!!!! Men håll dig borta från 125cc...
BMW C1 tillverkas inte längre och 200-modellen verkar inte vara lätt att hitta.
Jag köpte en av dom första C1 125cc som rullade i Stockholm, en Televerksorange fuling som var på tok för slö men väckte massor av uppmärksamhet på stan, riktigt kul att åka med och med alla "options" som värmesadel, sollucka, Mp3 högtalar kitt & annat var den en riktig höjdare!!!!! Tyvärr blev den stulen en natt på Åsögatan och när jag tillslut fick försäkringspengarna så var BMW Stockholm inte så pigga på att plocka hem en svart 200 Exlusive åt mig så det blev en Runner 180cc istället (som en Stokholmsk MC handlare crashade vid service!!!!). I backspegeln så ångrar jag det varje gång jag tänker på det att jag inte låg på BMW lite hårdare för den skulle vara riktigt rolig att ha och åka på. 200cc (tror den är 171cc) Rotax motorn som C1 delar med Aprilia Scarabeo 200 (dom tidiga) är en ljuvlig liten sak, massor av kraft och med en Malossi variator & koppling drar dom som ånglok, har haft en Scarabeo 200 uppe i närmare 150blås utan att plåga den....
DP says: Hittar du en C1 200cc KÖP DEN!!!!!! Men håll dig borta från 125cc...
Jasså...
det var din C1:a man såg brumma runt i stockholm..
jag har alltid titta på dem med skräckblandad förtjusning, vet inte om jag tycker det e snygga eller fula.. men det är ju ett kul initiativ med tak...
Man ser dock inte många av de där nu för tiden.. det brukar väl stå en svart/grå sådan kring stureplan om somrarna..
Vad hände med den stulna, återfanns den någon gång eller...?
jag har alltid titta på dem med skräckblandad förtjusning, vet inte om jag tycker det e snygga eller fula.. men det är ju ett kul initiativ med tak...
Man ser dock inte många av de där nu för tiden.. det brukar väl stå en svart/grå sådan kring stureplan om somrarna..
"Bara det har motor så...."
wazobear in da house:
Mycket troligt då det i princip bara fanns en handfull av dess hojar, kommer ihåg en svart & en sliver och min då....
wazobear in da house:
jag har alltid titta på dem med skräckblandad förtjusning, vet inte om jag tycker det e snygga eller fula..
Synd å säga att dom är vackra men konceptet som sådant är en riktig höjdare!!! Ser ut att vara otympliga och vingliga men eftersom det mesta av vikten ligger lågt så är dom förvånansvärt stabila och i Stockhom efter ett tag så ägde man bussfiler, mellan bilar på alla sidor och med ett flin från öra till öra & Metallica på full volym så lekte livet, även när det regnade då drog man bara igång vindrutetorkaren och gissa om folk stirrade!!! 125'an var på tok för slö för att ge sig ut utanför tullarna några längre sträckor men jag fick låna BMW's 200cc när min var på service och med den hängde man med bra upp till 120blås så ska man ha C1 SKA det vara 200'an....
wazobear in da house:
Jepp!!! Ca 6månader efter att jag fått ut ersättning för den ringer Polisen och har hittat min C1'a den stog bak i en Estnisk reggad lastbil vid Estlandsterminalen tillsammans med 30 andra scooters, dom gjorde sedan ett beslag i ett lager i Farsta där det stog ytterligare 70 stulna scooters. Dom hade åkt omkring på Södermalm, Vasastan & Kungsholmen nattetid med en lastbil med baklyft & hydraulisk bultsax och formligen rensat gator på scooters som dom sedan skeppat till Ryssland via Estland, Polisen misstänkte att lastbilen gjort ett 30-tal resor!!!!
DP says: Skulle verkligen vilja ha en C1 200 hemma på Mosta Hill...
Mycket troligt då det i princip bara fanns en handfull av dess hojar, kommer ihåg en svart & en sliver och min då....
wazobear in da house:
jag har alltid titta på dem med skräckblandad förtjusning, vet inte om jag tycker det e snygga eller fula..
Synd å säga att dom är vackra men konceptet som sådant är en riktig höjdare!!! Ser ut att vara otympliga och vingliga men eftersom det mesta av vikten ligger lågt så är dom förvånansvärt stabila och i Stockhom efter ett tag så ägde man bussfiler, mellan bilar på alla sidor och med ett flin från öra till öra & Metallica på full volym så lekte livet, även när det regnade då drog man bara igång vindrutetorkaren och gissa om folk stirrade!!! 125'an var på tok för slö för att ge sig ut utanför tullarna några längre sträckor men jag fick låna BMW's 200cc när min var på service och med den hängde man med bra upp till 120blås så ska man ha C1 SKA det vara 200'an....
wazobear in da house:
Jepp!!! Ca 6månader efter att jag fått ut ersättning för den ringer Polisen och har hittat min C1'a den stog bak i en Estnisk reggad lastbil vid Estlandsterminalen tillsammans med 30 andra scooters, dom gjorde sedan ett beslag i ett lager i Farsta där det stog ytterligare 70 stulna scooters. Dom hade åkt omkring på Södermalm, Vasastan & Kungsholmen nattetid med en lastbil med baklyft & hydraulisk bultsax och formligen rensat gator på scooters som dom sedan skeppat till Ryssland via Estland, Polisen misstänkte att lastbilen gjort ett 30-tal resor!!!!
DP says: Skulle verkligen vilja ha en C1 200 hemma på Mosta Hill...
10th finger:
Tack för tipset! Det ett minst sagt högt pris! Enligt SMR's prislista
ska en 01:a kosta 21'. Då tillkommer förstås en del för att den gått
så litet men 69000:- känns inte rätt.
Jag har en bekant som hittade en C1 200 Executive som gått under
500 mil. Den gav han 30' för...
DP:
Tack för varningen för 125:orna!
Mvh,
Ingvar
Tack för tipset! Det ett minst sagt högt pris! Enligt SMR's prislista
ska en 01:a kosta 21'. Då tillkommer förstås en del för att den gått
så litet men 69000:- känns inte rätt.
Jag har en bekant som hittade en C1 200 Executive som gått under
500 mil. Den gav han 30' för...
DP:
Tack för varningen för 125:orna!
Mvh,
Ingvar
Det verkar ju finnas en del 200 i tyskland.. men då måste man ju ta sig igenom problemet med att importera och regga dem...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... 50&lang=en
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... 50&lang=en
Hittade även denna på blocket...
http://www.blocket.se/vi/15352228.htm?ca=11_s&last=1
men jag vet inte alls vad det är för något..
http://www.blocket.se/vi/15352228.htm?ca=11_s&last=1
men jag vet inte alls vad det är för något..
Jag tycker det ser ut som en Benelli Adiva (de heter bara
Adiva numera och jag tror att det inte är exakt samma fordon).
Adiva hittar man här:
http://www.adiva.it/eng/eng.htm
Tyvärr verkar det inte finnas någon återförsäljare på närmare håll
än i Tyskland...
Mvh,
Ingar
Adiva numera och jag tror att det inte är exakt samma fordon).
Adiva hittar man här:
http://www.adiva.it/eng/eng.htm
Tyvärr verkar det inte finnas någon återförsäljare på närmare håll
än i Tyskland...
Mvh,
Ingar
Sccotern på blocket är en Jonway, 150 cc, fyrtakt.
Nästan helt ny (några smårepor) men har bara gått 65 km.
Säkert en ok maskin men jag tror att jag kommer att avstå mest
på grund av att jag tror att det kommer att bli svårt med delar
den dag det behövs.
Adiva och Benelli Adiva har så vitt jag vet Piaggiomotorer och
C1 är ju en BMW så jag tror inte att det blir problem med delar
till någon av dem.
Nästan helt ny (några smårepor) men har bara gått 65 km.
Säkert en ok maskin men jag tror att jag kommer att avstå mest
på grund av att jag tror att det kommer att bli svårt med delar
den dag det behövs.
Adiva och Benelli Adiva har så vitt jag vet Piaggiomotorer och
C1 är ju en BMW så jag tror inte att det blir problem med delar
till någon av dem.
ingvar in da house:
Adiva och Benelli Adiva har så vitt jag vet Piaggiomotorer och C1 är ju en BMW så jag tror inte att det blir problem med delar
Visst Adiva har Piaggio motor så där kan du få det mesta i delar till den från vilken Piaggio/Gilera/Vespa/Aprilia handlare som helst, tyvärr måste jag bara påpeka att om det är Svenska Benelli importören som håller i Adiva importen också så kan det bli lite si&så med övriga delar till den. BMW C1 både 125 & 200 delar Rotax motorn med dom tidiga (innan Aprilia & Piaggio gick ihop) Scarabeo GT 125 & 200cc så till dom motorerna finns det bitar från olika håll och vad gäller resten av BMW delarna så tror jag nog att BNW har lika bra service på det som delar till äldre BMW motorcyklar. Har aldrig fått riktigt klart för min när & varför BMW la ner produktionen av C1.....
DP says: Adivan ser lite baktung ut, kanske något att "slanga" med......
Adiva och Benelli Adiva har så vitt jag vet Piaggiomotorer och C1 är ju en BMW så jag tror inte att det blir problem med delar
Visst Adiva har Piaggio motor så där kan du få det mesta i delar till den från vilken Piaggio/Gilera/Vespa/Aprilia handlare som helst, tyvärr måste jag bara påpeka att om det är Svenska Benelli importören som håller i Adiva importen också så kan det bli lite si&så med övriga delar till den. BMW C1 både 125 & 200 delar Rotax motorn med dom tidiga (innan Aprilia & Piaggio gick ihop) Scarabeo GT 125 & 200cc så till dom motorerna finns det bitar från olika håll och vad gäller resten av BMW delarna så tror jag nog att BNW har lika bra service på det som delar till äldre BMW motorcyklar. Har aldrig fått riktigt klart för min när & varför BMW la ner produktionen av C1.....
DP says: Adivan ser lite baktung ut, kanske något att "slanga" med......
Såvitt jag förstår så är Adiva inte en Benelli längre utan ett separat
märke. Jag mailade Benelliimportören och frågade om Adiva 250 men
fick svaret att Adiva inte fanns med i programmet längre.
Jag har googlat efter Adiva men inte hittat någon återförsäljare på
närmare håll än i Tyskland...
Slangar gör jag hellre på min Maico GS495:
Nästan 500 kubik gammaldags tvåtaktare utan rörliga avgasportar och
annat är svårt att hålla ned framhjulet på när motorvarvet kommer in
i effektregistret....
märke. Jag mailade Benelliimportören och frågade om Adiva 250 men
fick svaret att Adiva inte fanns med i programmet längre.
Jag har googlat efter Adiva men inte hittat någon återförsäljare på
närmare håll än i Tyskland...
Slangar gör jag hellre på min Maico GS495:
Nästan 500 kubik gammaldags tvåtaktare utan rörliga avgasportar och
annat är svårt att hålla ned framhjulet på när motorvarvet kommer in
i effektregistret....
Provkörning av Adiva:
http://www.gizmag.com/go/1549/
http://www.gizmag.com/go/1549/
ingvar in da house:
Slangar gör jag hellre på min Maico GS495
YES YES YES!!!!!! En sån skulle man ha!!!
Har själv 2 st YZ125 från 83 (trummbroms fram & bak), en svart som synden, sänkt och används att terrorisera grusvägar runt Mosta Hill, en snart klar helrenovering i USA färger svart ram och gul plast. Har jagat en Yamaha YZ 490 luftkyld men fick just tag i en av dom tidigaste CR500, tyvärr vattenkylt men bra med power....
DP says: Man kan inte låta gamla MX hojar dö.....
Slangar gör jag hellre på min Maico GS495
YES YES YES!!!!!! En sån skulle man ha!!!
Har själv 2 st YZ125 från 83 (trummbroms fram & bak), en svart som synden, sänkt och används att terrorisera grusvägar runt Mosta Hill, en snart klar helrenovering i USA färger svart ram och gul plast. Har jagat en Yamaha YZ 490 luftkyld men fick just tag i en av dom tidigaste CR500, tyvärr vattenkylt men bra med power....
DP says: Man kan inte låta gamla MX hojar dö.....
Åkte en massa mil häromdagen med en bensintöstande cheva pickup för att i akt och mening handla jonway galaxyscootern med tak.
Det är en kina scooter med hondakopia motorn 150cc som sitter i nästan alla kinascootrar.
Det blev dock inget köp, upplevde den som bullrig slö 6kw otymblig att hantera stillastående men kändes som en minder scooter att köra saknar gedigenheten och komforten hos en riktig fåtöljscooter.
Slamrig skuttig fjädring, det behövdes en heldel att göra för att få den riktigt körbar trotts att den slog över 10mil på mätaren, enbult som håller en skärm höll på att fräsa ett spår i bakdäcket, en backspegel höll på att ramla av koffertluckan passade dåligt och var svår att stänga.
högt ljud eftersom ljudet studsar mellan tak och vindruta, dålig sadel.
Ja listan blir lång och jag känner nu att någon kina scooter blir det INTE.
Funderar nu på en Hexagon om jag får min primavera såld, jag åker lika fort med den som kinascootrarna och det känns faktiskt mycket roligare och det är ju därför man kör annars kan man ju ta bilen.
Bengt
Det är en kina scooter med hondakopia motorn 150cc som sitter i nästan alla kinascootrar.
Det blev dock inget köp, upplevde den som bullrig slö 6kw otymblig att hantera stillastående men kändes som en minder scooter att köra saknar gedigenheten och komforten hos en riktig fåtöljscooter.
Slamrig skuttig fjädring, det behövdes en heldel att göra för att få den riktigt körbar trotts att den slog över 10mil på mätaren, enbult som håller en skärm höll på att fräsa ett spår i bakdäcket, en backspegel höll på att ramla av koffertluckan passade dåligt och var svår att stänga.
högt ljud eftersom ljudet studsar mellan tak och vindruta, dålig sadel.
Ja listan blir lång och jag känner nu att någon kina scooter blir det INTE.
Funderar nu på en Hexagon om jag får min primavera såld, jag åker lika fort med den som kinascootrarna och det känns faktiskt mycket roligare och det är ju därför man kör annars kan man ju ta bilen.
Bengt
Jag var och provkörde en C1 200. Det var riktigt kul. Mer fart än jag hade trott men den var litet för liten invändigt för mig. Jag upplevde den som trång men i övrigt riktigt trevlig.
Det är många som sagt att den är vinglig men jag tycker inte att den är vinligare än någon annan scooter. Däremot så syns det tydligare om man vinglar eftersom man har kanten på vindrutan att jämföra med (på andra scootrar så ser man över rutan, inte genom den som på en C1.
En YZ490 finns här, rätt mycket pengar men verkar fin:
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_ ... w=3&last=1
Mvh,
Ingvar
Det är många som sagt att den är vinglig men jag tycker inte att den är vinligare än någon annan scooter. Däremot så syns det tydligare om man vinglar eftersom man har kanten på vindrutan att jämföra med (på andra scootrar så ser man över rutan, inte genom den som på en C1.
En YZ490 finns här, rätt mycket pengar men verkar fin:
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_ ... w=3&last=1
Mvh,
Ingvar
-
- Nybörjare