Du kan finjustera ett tvåtaktblås genom att ändra dess arbetstemperatur. Det är det som bandaget är tänkt till - alltså göra blåset varmare.
Ju varmare avgassystem, desto bättre funkar det på höga varv.
(Varm luft = snabbare tryckvåg)
Ju kallare avgassystem, desto bättre funkar det på låga varv.
(Kall luft = långsammare tryckvåg)
Det är ganska stor skillnad på hur blåset funkar när du precis startar motorn, och när blåset blivit ordentligt varmt. Om jag inte minns helt fel så märker du skillnaden mycket tydligare på en tvåtaktare jämfört med en fyrtaktare.
Det är inte specifikt för någon motor, utan gäller alla tvåtaktsmotorer. Så det är bara att börja experimentera...

. Vissa trimmare använder sig av vatten/alkoholavkylning av avgaserna för att få bättre avstämning vid låga varv, t ex.
/Guran
Svint1 wrote:Heisann!
Jeg har ikke sett så mye av det på Vespa eller Lambretta, men på trimmede biler florerer det; EKSOSBANDASJE
Vil slik bandasje ha noen effekt på en gammel 2-takter som Vespa eller Lambretta?